Abstract
This article discusses Siglin Bruhn’s book “Dunkel ist das Leben”. Liedsinfonien zur Vergänglichkeit von Mahler bis Penderecki (2020). It summarises the main theses of the book, i.e., the content of the selected symphonies about transience (Mahler, Zemlinsky, Shostakovich, Penderecki) and the methodological decision to base analyses primarily on the vocal line shown in a particular typographic arrangement that reflects the formal structure of poetry. The review focuses specifically on the analyses of two late vocal symphonies by Krzysztof Penderecki (Sixths and Eighth), which Siglind Bruhn’s book subjects for the first time to such complex scholarly interpretation.
References
Bruhn Siglind, „Dunkel ist das Leben”. Liedsinfonien zur Vergänglichkeit von Mahler bis Penderecki, Edition Gorz, Waldkirch 2020, s. 320. Dwa aneksy (1. rosyjskie materiały tekstowe Szostakowicza; 2. silnie skrócone materiały tekstowe Pendereckiego); wykazy przykładów muzycznych, ilustracji oraz wierszy; bibliografia; słowniczek; indeks nazwisk; nota o autorce.
License
Copyright (c) 2021 Marcin Trzęsiok
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.