G-8 czy G-8,5? Uwagi na temat uczestnictwa Unii Europejskiej w grupie ośmiu
Main Article Content
Abstrakt
W niniejszym artykule zanalizowano zagadnienie reprezentacji UE w G-8 i rolę jaką odgrywa w tym kontekście Komisja Europejska. Zostały w nim postawione dwie hipotezy. Pierwsza z nich stanowi, że zarówno UE, formalnie traktowana w G-8 jak państwo, jak również Komisja - wyemancypowany, ponadnarodowy agent państw członkowskich, to samodzielni i do pewnego stopnia równorzędni pod względem politycznym i prawnym uczestnicy G-8. Zgodnie z drugą z hipotez G-8, ze względu na samodzielną rolę pełnioną przez Komisję, de facto stanowi G-8,5, a opcjonalnie, w niedalekiej przyszłości, wraz z podziałem ról między Komisję a przewodniczącego Rady Europejskiej - może zostać uznana za G-9. Zwiększona penetracja G 8 przez Komisję i Radę Europejską w dalszej perspektywie może nie tylko peryferyzować państwo sprawujące prezydencję rotacyjną w Radzie, ale także niepotrzebnie wzmacniać i tak już silną europejską reprezentację w grupie ośmiu. W perspektywie kilku lat proces ten może doprowadzić do podważenia misji G-8 lub, w najlepszym wypadku, do sprowadzenia tego forum do roli „COREPER-u G-20”, swego rodzaju ciała pomocniczego, w którym rozpatruje się mało istotne kwestie, nie budzące sprzeciwu ze strony państw BRICS i pozostałych nie zachodnich członków G-20. Rozważania na temat reprezentacji UE w G-8 i wzrostu znaczenia Komisji zostaną przeprowadzone przy zastosowaniu teorii pryncypał-agent i teorii delegacji. Wskazany zostanie także post-lizboński porządek reprezentacji, w którym Komisja dotychczas nie zagrożona w G-8 przez prezydencję, zyskuje nowego rywala w postaci Rady Europejskiej.
Downloads
Article Details
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Rocznik Integracji Europejskiej" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Referencje
- Bayne N. (2005), Staying together: The G8 Summit Confronts the 21st Century, Ashgate, Aldershot.
- BonviciniG., Wessels W. (1984), The European Community and the seven, w: Economic Summits and Western Decision-Making, (red.) C. Merlini, Croom Helm, London.
- CBC News, Broad Consensus as G20 supplants G8, http://www.cbc.ca/world/story/2009/09/25/g20-pittsburgh-economy314.html, 24.09.2013.
- Chan S. (2010), G-20 Split on the Need fo r a Global Tax on Banks, „The New York Times”, 23.04.2010.
- Coombes D. (1970), Politics and Bureaucracy in the European Community. A Portrait of the Commission of the E.E.C., George Allen and Unwin, London.
- Conclusions of the Meeting of the G8 Foreign Ministers (1999), Meeting in Berlin, December 16 and 17, 1999.
- Cooper A. F. (2009), Competing Gs?: G20, G8 and Crisis Management, Paper Prepared for the 2009 Pre-G8 Summit Conference on „Global Financial Crises: national Economic Solutions, Geopolitical Impacts, Rome, 30/6/2009, http://www.g8.utoronto.ca/conferences/2009/unicredit-cooper.pdf, 10.09.2013.
- Cooper A. F., Thakur R. (2013), The Group o f Twenty (G20), Routledge, New York.
- Debare P., Orbie J. (2012), The European Union the Gx system, w: Routledge handbook on the European Union and international institutions:performance, policy, power, (red.) K. E. Jorgensen, K. V. Laatikainen, Routledge, London.
- Dür A., Elsig M. (2011), Principals, Agents, and European Union’s Foreign Economic Policies, „Journal of European Public Policy”, vol. 18, nr 3.
- Egan M. (1998), Regulatory strategies, delegation and European market integration, „Journal of European Public Policy”, vol. 5, nr 3.
- Eichener, V. (1993), Social dumping or innovative regulation?, EUI Working Paper No. 92/28, European University Institute, Florence.
- Epstein D., O’Halloran S. (1999), Delegating Powers, Cambridge University Press, Cambridge.
- G8 Communiqué Cologne (1999), June 20, 1999, par. 39-40.
- G8 Research Group (2006), Issue Assessment Report: 2006 St. Petersburg Summit, Toronto, www.g8.utoronto.ca/evaluations/2006stpetersburg/2006-issue-assessment.pdf, 8.10.2013.
- G8 Research Group (2007), G8 Country Analysis part II: Assessment Reports, Toronto, www.g8.utoronto. ca/evaluations/2007heiligendamm/2007/countries-perf.pdf, 8.10.2013.
- G8 Research Group (2013), More Like G8 Plus One: The European Union at Lough Erne, http://www.g7.utoronto.ca/evaluations/2013lougherne/kishibe.html, 8.10.2013.
- Garthon Ash T., I f Obama Really Wants to Lead Us to a Free World, He Should Abolish the G8, „The Guardian”, 26.05.2011.
- Gstohl S. (2008), ‘Patchwork Europe’? The EU’s Representation in International Institutions, BRIGG Working Paper nr 2.
- Hainsworth S. (1990), Coming o f Age: The European Community and Economic Summit, Country Study No. 7, G7 Research Group, www.g8.toronto.ca/scholar/hainworth/index.html, 2.09.2013.
- Hajnal P. I. (2007), Summitry from G5 to L20: A Review o f Reform Initiatives, CIGI Working Paper nr 20.
- Hall P. A., Taylor R. C. R. (1996), Political science and the three new institutionalisms, „Political Studies”, vol. 44, nr 5.
- Huigens J., Niemann A. (2009), The EU within the G8: A Case o f Ambiguous and Contested Actorness, EU Diplomacy Papers, nr 5, College of Europe, Brugge.
- Huigens J., Niemann A. (2011), The G8 1/2: The EU’s Contested and Ambiguous Actorness in G8, „Cambridge Review of International Affairs”, vol. 24, nr 3.
- Huigens J., Niemann A. (2012), The Representation o f the European Union in the G8, w: The European Union in the G8. Promoting Consensus and Concerted Actions fo r Global Public Goods, (red.) M. Larionova, Ashgate, Farnham-Burlington.
- Kassim H. (2000), Conclusion, w: The National Co-ordination o f EU Policy: The Domestic Level, (red.) H. Kassim, B. G. Peters, V. Wright, Oxford University Press, Oxford.
- Kirton J., Guebert J., Kulik J. (2013), G8 Performance at the 2013 Lough Erne Summit: Economy, G8 Research Group, http://www.g7.utoronto.ca/evaluations/2013lougherne/kirtonperformance-2013economy.html.
- Kirton J. (2004), Cooperation between the EU and the G8 in conflict prevention, w: V. Kronenberger, J. Wouters, The European Union and Conflict Prevention. Policy and Legal Aspects, Asser Press, Hague.
- Kirton J. (1995), The Diplomacy o f Concert: Canada, the G-7 and the Halifax Summit, „Canadian Foreign Policy Journal”, vol. 3, nr 1.
- Kirton J., Stefanova R. N. (2004), Introduction: the G8’s Role in Global Conflict Prevention, w: The G8, the United Nations, and Conflict Prevention, (red.) J. Kirton, R. Stefanova, Ashgate, Farnham.
- Lamy P. (2010), The Committee to Save the World? The G20 and the Future o f Global Economic Governance, http://www.gmfus.org/brusselsforum/2010/docs/transcript-G20.doc, 21.09.2013.
- Larionova M., Rakhmangulov M. (2009), The EU as a Global Actor. Priorities, Functions, Values,
- Moscow State University WP/EUinG8.
- Matera R. (2009), Problemy krajów rozwijających się na szczytach G7/8, „Przegląd Zachodni”, nr 1.
- Milgrom P., Roberts J. (1992), Economics, Organization and Management, Prentice Hall, New York.
- Moe T. M. (1984), The new economics o f organization, „American Journal of Political Science”, vol. 28, nr 4.
- Moravcsik A. (1993), Preferences and power in the European Community: a liberal intergovernmentalist approach, „Journal of Common Market Studies”, vol. 31, nr 4.
- Pollack M. A. (1997), Delegation, agency and agenda setting in the European Community, „International Organization”, vol. 51, nr 1.
- Przybylska-Maszner B. (2012), Przewodniczący Rady Europejskiej - między strategią polityczną a rutyną pracy urzędnika, „Rocznik Integracji Europejskiej”, nr 6.
- Putnam R., BayneN. (1987), Hanging Together: The Seven-Power Summits, Sage Publications, London.
- Rewizorski M., Przybylska-Maszner B. (2012), System instytucjonalny Unii Europejskiej po traktacie z Lizbony. Aspekty polityczne i prawne, Difin, Warszawa.
- Rewizorski M. (2012), Od G8 do L20. Ewolucja systemu global governance, „Przegląd Zachodni”, nr 4.
- Rosenau J. (1992), Governance, Order and Change in World Politics, w: Governance without Government: Order and Change in World Politics, (red.) J. Rosenau, E. O. Czempiel, Cambridge.
- Schmucker C., Gnath K. (2010), From the G8 to the G20: reforming the global economic governance system, GARNET Working Paper No 73/09, Brussels.
- Smaghi B. L. (2006), Powerless Europe: Why is the Euro Area Still a Political Dwarf?, „International Finance”, vol. 9, nr 2.
- Thakur R. (2004), How to Build a Better Brains Trust, „Globe and Mail” (Toronto), 3.06.2004.
- The Stanley Foundation (2009), Courier. Waiting to Join the Club, No. 63, Summer 2009.
- Ullrich H. K., DonellyA. (1998), The Group o f Eight and the European Union: The Evolving Partnership, No. 5, November, www.g8.utoronto.co/governance/gov5, 12.10.2013.
- US National Intelligence Council (2008), Global Trends 2025: A Transformed World, US Government Printing Office, Washington DC.
- WeingastB. R., Marshall W. J. (1988), The Industrial Organization o f Congress; or, Why Legislatures, Like Firms, are Not Organized as Markets, „The Journal of Political Economy”, vol. 96, nr 1.
- Van Rompuy and Barroso to both represent EU at G20, EUobserver.com, March 19, 2009.
- Yamashita H. (2012), Peacekeeping Capacity-building Assistance: The Role of the Group of Eight (G8), Boei Kenkyusyo Kiyo (NIDS Journal of Defense and Security).