Kultura konsumpcji jako konsekwencja procesu ekonomicznego w kontekście przemian na terenie Unii Europejskiej
Main Article Content
Abstrakt
W artykule poprzez analizę porównawczą dyskursu związanego z opisem ekonomicznych procesów wolnorynkowych i dyskursów związanych z procesami kulturowymi szukamy perspektywy badawczej, pozwalającej badać wzajemny wpływ tych procesów kulturowych.
Jeżeli przeanalizujemy opisy przemian społeczno-gospodarczych, krajów takich, jak Polska czy kraje Nadbałtyckie, okaże się, że droga ich do zwiększenia konkurencyjności ekonomicznej jest podobna. Wiąże się ona ze zmianami rynkowymi, ale także przemianą kulturową w szerszym kontekście.
Można więc postawić hipotezę: jednostka jest wolna w świecie myśli jednak w świecie zjawisk wolność nie istnieje. Hipoteza ta rozwinięta na społeczeństwa, które wprowadziły wolny rynek brzmiała by: jednostka w społeczeństwie konsumpcyjnym jest wolna w świecie swoich myśli, lecz w świecie zjawisk rynkowych podlega niezależnym od niej procesom.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Rocznik Integracji Europejskiej" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Referencje
- Aldridge A. (2006), Rynek, Sic!, Warsaw.
- Bauman Z. (2000), Globalizacja, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warsaw.
- Bauman Z. (2009), Konsumowanie życia, przeł. Monika Wyrwas-Wiśniewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Cracow.
- Bauman Z. (2005), Konsumując życie, w: Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, pod red. A. Jawłowskiej, M. Kempnego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warsaw.
- Bauman Z. (2007), Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Wydawnictwo Znak, Cracow.
- Belch G., Belch M. (2011), Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communications Perspective, McGraw Hill, New York.
- Bell D. (1998), Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, PWN, Warsaw.
- Berger P. L., Luckmann T. (1983), Społeczne tworzenia rzeczywistości, PIW, Warsaw.
- Black J. (2008), Słownik ekonomii, PWN, Warszawa.
- Cyrson E. (1981), Korporacje międzynarodowe. Prawidłowości ekspansji zagranicznej, Warsaw.
- Fromm E. (2003), Mieć czy być?, przeł. J. Karłowski, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
- Giddens A. (1999), Trzecia droga. Odnowa socjaldemokracji, Książka i Wiedza, Warsaw.
- Hołub J., Perenc J., Rosa G. (1997), Podstawy marketingu, WN US, Szczecin.
- Koima K. (1985), Toward a Theory of Industrial Restructuring and Dynamic Comparative Advantage, “Hitosubashi Jurnal of Economics”, no. 269.
- Ostrowska I., Gracz L. (2013), Młodzi nabywcy na e-zakupach, Agencja Wydawnicza Placet, Warsaw.
- Podstawy marketingu (1998), pod red. J. Karwowskiego, Wyd. ZSB, Szczecin.
- Porter M. (1990), The Competitive Advantage of Nations, London.
- Porter M. E. (2001), Porter o konkurencji, PWE, Warsaw.
- Runiewicz M. (2006), Międzynarodowa konkurencyjność państw nadbałtyckich, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania, Warsaw.
- Schor J. B. (1999), The Overspent American, Why We Want What We Don’t Need, Harper Perennial, New York.
- Słownik ekonomii (2008), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw.
- Szlendak T. (2004), Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o., Wrocław.
- Światowy G. (2006), Zachowania konsumentów. Determinanty oraz metody poznania i kształtowania, PWE, Warsaw.
- The World Competitiveness Report 1994 (1994), World Economic Forum, Lausanne.
- Woś J., Rachocka J., Kasperek-Hoppe M. (2004), Zachowania konsumentów – teoria i praktyka, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.