Abstrakt
Artykuł opisuje skuteczność mechanizmów praktycznego wykorzystania technologii gier, a mianowicie zasady ich wdrażania we współczesnych uczelniach wyższych. W kontekście dzisiejszych wyzwań kwestia optymalizacji, innowacji i dostępności wiedzy pozostaje niezwykle istotna. Liczne zmiany w reformie systemu szkolnictwa wyższego wymagają coraz intensywniejszego poszukiwania takich form i metod edukacji, które przyczyniałyby się do kształtowania kompetencji zawodowych, umiejętności komunikacyjnych, zdolności i umiejętności ogólnokulturowych oraz społecznie ważnych zasad. Równie ważne jest dobieranie oryginalnych technik, które byłyby skuteczne w kompleksowym szkoleniu językoznawców. Na podstawie procesu nauczania przedmiotów cyklu filologicznego studentów Żytomierskiego Uniwersytetu Politechnicznego oceniono skuteczność wykorzystania technologii gier w procesie kształcenia przyszłych specjalistów oraz ich bezpośredniego wykorzystania technik gry podczas praktyk. Metoda obserwacji pedagogicznej w połączeniu z ankietą w Google Forms umożliwiła analizę funkcjonalnego znaczenia elementów gier na zajęciach z przedmiotów cyklu filologicznego, potwierdzając skuteczność gier jako narzędzia sensorycznego.
Bibliografia
Arestenko, V. (2017). Rol ihrovykh tekhnolohii u pidhotovtsi maibutnikh vchyteliv pryrodnychykh dystsyplin do profesiinoi diialnosti. Zbirnyk Naukovykh Prats Natsionalnoi Akademii Derzhavnoi Prykordonnoi Sluzhby Ukrainy. Seriia: Pedahohichni ta Psykholohichni Nauky, 3(10), 20–28.
Dekhtyarova, T., & Skvarcha, O. (2018). Vykorystannia ihrovoho metodu v protsesi navchannia ukrainskoi movy yak inozemnoi. Psykholoho-Pedahohichni Nauky, 2, 85–89. DOI: https://doi.org/10.31654/2663-4902-2018-PP-2-85-89
Halitsyna, L. (Ed.). (2005). Ihry doroslykh. Interaktyvni metody navchannia. Red. Zahalnoped. Haz.
Holovko, N. (2015). Ihrovi tekhnolohii yak zasib aktyvizatsii piznavalnoi diialnosti studentiv. Visnyk Kyivskoho Natsionalnoho Universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia: Pedahohika, 1(I), 17–20.
Hrom, O. (2020). Ihrovi tekhnolohii yak zasib formuvannia hotovnosti maibutnikh marketolohiv do komandnoi vzaiemodii u protsesi fakhovoi pidhotovky. Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia: Pedahohichni Nauky, 19(1), 151–156.
Kravets, N., & Hrechanovska, O. (2017). Ihrovi tekhnolohii navchannia yak odna z innovatsiinykh form navchalno-vykhovnoho protsesu VNZ. Vinnytskyi Natsionalnyi Tekhnichnyi Universytet. UDC 378.147. Retrieved from https://inmad.vntu.edu.ua/portal/static/F6FE4446-41BA-4A4A-8C25-CFBC65AF921C.pdf
Kultayeva, M. (2020). Homo digitalis, dyhitalna kultura i dyhitalna osvita: filosofsko-antropolohichni i filosofsko-osvitni rozvidky. Osvita u Postindustrialnykh Realiiakh. Filosofiia Osvity. Philosophy of Education, 26(1), 8–36. DOI: https://doi.org/10.31874/2309-1606-2020-26-1-1
Machynska, N. (2011). Vprovadzhennia ihrovykh tekhnolohii navchannia u praktyku pidhotovky maibutnikh mahistriv. Naukovi Pratsi Chornomorskoho Derzh. Un-tu im. P. Mohyly Kompleksu «Kyievo-Mohylianska Akademiia». Serii: Pedahohika, 146(158), 18–22.
Onyshchenko, O. (2021). Zastosuvannia ihrovykh tekhnolohii pid chas vykladannia pedahohichnykh dystsyplin u vyshchii shkoli. Pedahohika. Aktualni Pytannia Humanitarnykh Nauk, 35(4), 260–267. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-4-39
Shcherban, P. (2014). Zastosuvannia ihrovykh tekhnolohii v osviti: istoriia i perspektyvy. Vytoky Pedahohichnoi Maisternosti, 13, 288.
Usyk, L. M. (2021). Naukovo-pedahohichna spadshchyna Oleksandry Savchenko. In O. V. Onopriienko (Ed.), Uroky spivpratsi i spilkuvannia: Zbirnyk materialiv I Vseukrainskykh pedahohichnykh chytan pamiati O. Ia. Savchenko «Oleksandra Yakivna Savchenko. Uroky spivpratsi i spilkuvannia» (Kyiv, 4 lystopada 2021 r.) (pp. 94–96). Pedahohichna Dumka.
Venher, L. (2008). Hra yak vyd diialnosti. Zapysky Psykholoha, 3, 21–25.
Yakovchuk, O. (2016). Ihrovi tekhnolohii navchannia.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Liudmyla Suvorova, Svitlana Kukharonok
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.