Skuteczność wdrażania technologii gier w szkoleniu zawodowym na uczelniach wyższych
PDF (English)

Słowa kluczowe

kompetencja językowa
technologie gier
nnowacyjność
kreatywność
podejście kompetencyjne
umiejętności zawodowe
sensory

Jak cytować

Suvorova, L., & Kukharonok, S. (2024). Skuteczność wdrażania technologii gier w szkoleniu zawodowym na uczelniach wyższych. Rocznik Pedagogiczny, 46, 25–36. https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.2

Abstrakt

Artykuł opisuje skuteczność mechanizmów praktycznego wykorzystania technologii gier, a mianowicie zasady ich wdrażania we współczesnych uczelniach wyższych. W kontekście dzisiejszych wyzwań kwestia optymalizacji, innowacji i dostępności wiedzy pozostaje niezwykle istotna. Liczne zmiany w reformie systemu szkolnictwa wyższego wymagają coraz intensywniejszego poszukiwania takich form i metod edukacji, które przyczyniałyby się do kształtowania kompetencji zawodowych, umiejętności komunikacyjnych, zdolności i umiejętności ogólnokulturowych oraz społecznie ważnych zasad. Równie ważne jest dobieranie oryginalnych technik, które byłyby skuteczne w kompleksowym szkoleniu językoznawców. Na podstawie procesu nauczania przedmiotów cyklu filologicznego studentów Żytomierskiego Uniwersytetu Politechnicznego oceniono skuteczność wykorzystania technologii gier w procesie kształcenia przyszłych specjalistów oraz ich bezpośredniego wykorzystania technik gry podczas praktyk. Metoda obserwacji pedagogicznej w połączeniu z ankietą w Google Forms umożliwiła analizę funkcjonalnego znaczenia elementów gier na zajęciach z przedmiotów cyklu filologicznego, potwierdzając skuteczność gier jako narzędzia sensorycznego.

https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.2
PDF (English)

Bibliografia

Arestenko, V. (2017). Rol ihrovykh tekhnolohii u pidhotovtsi maibutnikh vchyteliv pryrodnychykh dystsyplin do profesiinoi diialnosti. Zbirnyk Naukovykh Prats Natsionalnoi Akademii Derzhavnoi Prykordonnoi Sluzhby Ukrainy. Seriia: Pedahohichni ta Psykholohichni Nauky, 3(10), 20–28.

Dekhtyarova, T., & Skvarcha, O. (2018). Vykorystannia ihrovoho metodu v protsesi navchannia ukrainskoi movy yak inozemnoi. Psykholoho-Pedahohichni Nauky, 2, 85–89. DOI: https://doi.org/10.31654/2663-4902-2018-PP-2-85-89

Halitsyna, L. (Ed.). (2005). Ihry doroslykh. Interaktyvni metody navchannia. Red. Zahalnoped. Haz.

Holovko, N. (2015). Ihrovi tekhnolohii yak zasib aktyvizatsii piznavalnoi diialnosti studentiv. Visnyk Kyivskoho Natsionalnoho Universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia: Pedahohika, 1(I), 17–20.

Hrom, O. (2020). Ihrovi tekhnolohii yak zasib formuvannia hotovnosti maibutnikh marketolohiv do komandnoi vzaiemodii u protsesi fakhovoi pidhotovky. Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia: Pedahohichni Nauky, 19(1), 151–156.

Kravets, N., & Hrechanovska, O. (2017). Ihrovi tekhnolohii navchannia yak odna z innovatsiinykh form navchalno-vykhovnoho protsesu VNZ. Vinnytskyi Natsionalnyi Tekhnichnyi Universytet. UDC 378.147. Retrieved from https://inmad.vntu.edu.ua/portal/static/F6FE4446-41BA-4A4A-8C25-CFBC65AF921C.pdf

Kultayeva, M. (2020). Homo digitalis, dyhitalna kultura i dyhitalna osvita: filosofsko-antropolohichni i filosofsko-osvitni rozvidky. Osvita u Postindustrialnykh Realiiakh. Filosofiia Osvity. Philosophy of Education, 26(1), 8–36. DOI: https://doi.org/10.31874/2309-1606-2020-26-1-1

Machynska, N. (2011). Vprovadzhennia ihrovykh tekhnolohii navchannia u praktyku pidhotovky maibutnikh mahistriv. Naukovi Pratsi Chornomorskoho Derzh. Un-tu im. P. Mohyly Kompleksu «Kyievo-Mohylianska Akademiia». Serii: Pedahohika, 146(158), 18–22.

Onyshchenko, O. (2021). Zastosuvannia ihrovykh tekhnolohii pid chas vykladannia pedahohichnykh dystsyplin u vyshchii shkoli. Pedahohika. Aktualni Pytannia Humanitarnykh Nauk, 35(4), 260–267. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-4-39

Shcherban, P. (2014). Zastosuvannia ihrovykh tekhnolohii v osviti: istoriia i perspektyvy. Vytoky Pedahohichnoi Maisternosti, 13, 288.

Usyk, L. M. (2021). Naukovo-pedahohichna spadshchyna Oleksandry Savchenko. In O. V. Onopriienko (Ed.), Uroky spivpratsi i spilkuvannia: Zbirnyk materialiv I Vseukrainskykh pedahohichnykh chytan pamiati O. Ia. Savchenko «Oleksandra Yakivna Savchenko. Uroky spivpratsi i spilkuvannia» (Kyiv, 4 lystopada 2021 r.) (pp. 94–96). Pedahohichna Dumka.

Venher, L. (2008). Hra yak vyd diialnosti. Zapysky Psykholoha, 3, 21–25.

Yakovchuk, O. (2016). Ihrovi tekhnolohii navchannia.