Treść kształcenia zawodowego i praktycznego nauczycieli-filologów na Ukrainie
PDF (English)

Słowa kluczowe

nauczyciel-filolog
kształcenie zawodowe
kształcenie praktyczne
przedmioty filologiczne

Jak cytować

Haidai, I., & Kosheleva, M. (2024). Treść kształcenia zawodowego i praktycznego nauczycieli-filologów na Ukrainie. Rocznik Pedagogiczny, 46, 105–115. https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.7

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza treści kształcenia zawodowego i praktycznego przyszłych nauczycieli-filologów na przykładzie programu nauczania dla kierunku 014 „Edukacja średnia. Język angielski i literatura” na Politechnice Państwowej w Żytomierzu. Autorzy dokonują przeglądu programu nauczania na rok akademicki 2021/2022 dla tego kierunku. W artykule stwierdzono, że kształcenie nauczycieli-filologów składa się z trzech cykli: ogólnego, zawodowego i praktycznego. Z kolei pierwsze dwa cykle dzielą się na dwie części: przedmioty edukacyjne części normatywnej i zmiennej. W artykule obliczono procentowy udział czasu nauki przeznaczonego na przedmioty edukacyjne części normatywnej i zmiennej cyklu kształcenia zawodowego kierunku 014 „Edukacja średnia. Język angielski i literatura” w roku akademickim 2021/2022. Wnioskuje się, że kształcenie zawodowe i praktyczne nauczycieli-filologów na Ukrainie jest zrównoważone dzięki odpowiedniemu podziałowi czasu nauki na podstawowe przedmioty filologiczne i metodyczne. Przedmioty edukacyjne do wyboru w części zmiennej znacząco wzbogacają program nauczania, przyczyniając się tym samym do pozytywnej dynamiki w przyswajaniu wiedzy przez studentów.

https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.7
PDF (English)

Bibliografia

Baida, M.V. (2015). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv filolohichnykh spetsialnostei do realizatsii tekhnolohii kooperatyvnoho navchannia u profesiinii diialnosti. Zhytomyrskyi Derzhavnyi Universytet imeni Ivana Franka.

Barblan, A. (1999). The Sorbonne Declaration – follow-up and implications: a personal view. Geneva: Association of European Universities, Profile of Alternative Route Teachers. National Center for Educational Information.

Derzhavnyi Universytet «Zhytomyrska Politekhnika». (2021). Navchalnyi plan osvitnoho stupenia «bakalavr» na 2021–2022 n. r. Spetsialnist 014 «Serednia osvita (za predmetnymy spetsialno stiamy) osvitno-profesiina prohrama «Serednia osvita (mova i literatura [anhliiska]).

Dupliichuk, O.M. (2015). Profesiino-pedahohichna pidhotovka maibutnikh uchyteliv-filolohiv do zastosuvannia proektno-komunikatyvnykh tekhnolohii. Zhytomyrskyi Derzhavnyi Universytet imeni Ivana Franka.

Larke, P.J. (1992). Effective multicultural teachers: Meeting the challenges of diverse classrooms. Equity and Excellence, 25(2–4), 133–138. DOI: https://doi.org/10.1080/1066568910250221

Misechko, O.Ie. (2011). Formuvannia systemy profesiinoi pidhotovky vchytelia inozemnoi movy u pedahohichnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (1900–1964 Rr.). Instytut Pedahohiky APN Ukrainy.

Radyshevska, M.M. (2015). Formuvannia interaktyvnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv humanitarnykh spetsialnostei v protsesi profesiinoi pidhotovky. Zhytomyrskyi Derzhavnyi Universytet imeni Ivana Franka.

Semenoh, O. (2013). Pedahohichna maisternist uchytelia-slovesnyka v doslidnytskykh refleksiiakh Nily Voloshynoi. Ukrainska Literatura v Zahalnoosvitnii Shkoli, 9, 2–4.

Semenoh, O.M. (2006). Systema profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv Ukrainskoi movy i literatury (v Umovakh Pedahohichnoho Universytetu). Instytut Pedahohiky i Psykholohii Profesiinoi Osvity APN Ukrainy.

Sokolova, I.V. (2008). Teoretychni ta metodychni osnovy profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia za dvoma spetsialnostiamy na filolohichnykh fakultetakh vyshchykh navchalnykh zakladiv. Instytut Pedahohichnoi Osvity i Osvity Doroslykh APN Ukrainy.

Zakon Ukrainy pro vyshchu osvitu. (2014). (Ukraine).