Abstrakt
Celem tego badania jest analiza współczesnego krajobrazu przedsiębiorczości kobiet w Uzbekistanie, kraju rozwijającym się w Azji Centralnej, w kontekście trwających reform w różnych sektorach. Badanie bada inicjatywy podejmowane w celu promowania równości płci, wzmacniania roli kobiet i wspierania działalności przedsiębiorczej wśród nich. Poprzez zgłębienie znaczenia udziału kobiet w gospodarce, ocenę obecnego stanu równości płci oraz wskazanie szans i wyzwań stojących przed kobietami-przedsiębiorcami, artykuł dostarcza wglądu w ewolucję przedsiębiorczości kobiet w Uzbekistanie. Bazując na danych wtórnych, badanie ujawnia rosnące zainteresowanie i zaangażowanie kobiet w małe przedsiębiorstwa oraz działalność przedsiębiorczą. Zauważono jednak również niedobór niezbędnej wiedzy biznesowej i doświadczenia wśród kobiet-przedsiębiorców, a także brak świadomości dotyczącej dostępnych działań wspierających ze strony rządu. Wnioski wyciągnięte z tego badania podkreślają potrzebę interwencji politycznych mających na celu stworzenie sprzyjającego i wspierającego ekosystemu, który ułatwi działania aspirujących kobiet-przedsiębiorców w Uzbekistanie.
Bibliografia
Annaeva, N.R. (2017). Theoretical aspects of women’s entrepreneurship development. ISJ Theoretical and Applied Science, 01(45), 75–77. DOI: https://doi.org/10.15863/TAS.2017.01.45.14
Baltabaeva, M.M., Egamberdieva, G.A., & Akramova, F.A. (2023). Important Aspects of Innovative Activities of Women in the Field of Small Business and Entrepreneurship. Journal of Law and Sustainable Development, 11(12), e2536. DOI: https://doi.org/10.55908/sdgs.v11i12.2536
Banerjee, A., Ye, X., & Pendyala, R.M. (2007). Understanding travel time expenditures around the world: Exploring the notion of a travel time frontier. Transportation, 34(1), 51–65. DOI: https://doi.org/10.1007/s11116-006-0004-6
Crook, Ch. (1994). Computers and the collaborative experience of learning. Routledge.
Cytlak, I., & Mamadaminova, N. (2024). Understanding the motivation of Uzbek women to receive higher education. Canadian Journal of Family and Youth / Le Journal Canadien de Famille et de la Jeunesse, 16(1), 76–87. DOI: https://doi.org/10.29173/cjfy30022
Djuraeva, N.D. (2019). Study of issues of attitude to the place and role of women of Uzbekistan in society in the 20th century. Academia Open. Art. and Humanities, 1(1). DOI: https://doi.org/10.21070/acopen.v1i1.6
Elverskog, J. (2010). Buddhism and Islam on the Silk Road. American Historical Review, 115, 825-828. DOI: https://doi.org/10.9783/9780812205312
Ergasheva, M.P. (2023). Social aspects of increasing the activity of women in Uzbekistan: Research and analysis. The Kazan Socially-Humanitarian Bulletin, 4(61), 36–40. (In Russian). DOI: https://doi.org/10.26907/2079-5912.2023.4.36-40
Ergasheva, Y. (2021). Women’s Participation in Economic Transformations and Entrepreneurship Development in Uzbekistan. In The Phenomenon of Market Economy: From Origins to Present Day. Synthesis of Digital Technologies and Innovative Solutions. Conference material presented at the IX International Scientific and Practical Conference on Economics, Sochi, March 31 – April 4, 2021, 500–511.
Gerb, E.Y. (2021). Development of Women’s Entrepreneurship in Uzbekistan. Modern Issues in Natural Sciences and Economics, 55–58. Paper presented at the 3rd International Scientific Practical Conference, Kuzzbass State Technical University, Prokopyev, Russia.
In what areas are women entrepreneurs most active? (2023). Stat.uz. https://stat.uz/en/press-center/news-of-committee/24164-tadbirkor-ayollar-qaysi-sohada-ko-proq-faoliyat-olib-borishini-bilasizmi-3
Jennings, J.E., & Brush, C.G. (2013). Research on women entrepreneurs: Challenges to (and from) the broader entrepreneurship literature? The Academy of Academic Annals, 7(1), 663–715. DOI: https://doi.org/10.5465/19416520.2013.782190
Madalińska-Michalak, J., & Mamadaminova, N. (2022). Female leadership in higher education in Uzbekistan: Opportunities and challenges. Education in the 21st Century, 7(1), 192–201.
Nishonova, N. (2022). Importance of women’s employment in ensuring gender equality. Oriental Renaissance: Innovative, Educational, Natural and Social Sciences Scientific Journal, 2(10), 232–238.
Pratt, S. (2015). The Borat effect: Film-induced tourism gone wrong. Tourism Economics, 21(5), 977–993. DOI: https://doi.org/10.5367/te.2014.0394
Presidential decree of the Republic of Uzbekistan “About measures for further acceleration of work on System Family Support and women” (2022). https://cis-legislation.com/document.fwx?rgn=140462
UN Report. (2020). The world’s women 2020: Trends and statistics. https://worlds-women-2020-data-undesa.hub.arcgis.com/
Women and the world of work in Uzbekistan. Towards gender equality and decent work for all. (2023). International Labour Organization. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---europe/---ro-geneva/---sro-moscow/documents/publication/wcms_907344.pdf
Women entrepreneurs in Uzbekistan. Challenges and opportunities. (2017). UNDP. https://www.undp.org/uz/uzbekistan/publications/ozbekistonda-tadbirkor-ayollar-muammolar-va-imkoniyatlar
Yadaw, V., & Unni, J. (2016). Women entrepreneurship: Research review and future directions. Journal of Global Entrepreneurship Research, 6(12), 1–18. h DOI: https://doi.org/10.1186/s40497-016-0055-x
Ziyamova, U.A. (2022). Influence of education on the development of women’s entrepreneurship in Uzbekistan. In International Scientific and Practical Conference Dedicated to Achieving the Goals of Sustainable Development of the Republic of Uzbekistan (pp. 67–69). Tashkent: Ministry of Higher and Secondary Specialty Education of the Republic of Uzbekistan, Tashkent State Economic University, Ural State Economic University, Department of Coordination of Joint Educational Programs.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Izabela Cytlak, Nigora Mamadaminova
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.