Academic youth and their readiness to undertake supra-personal tasks – a research reflection
Journal cover Yearbook of Pedagogy, volume 47, year 2024, title Yearbook of Pedagogy
PDF (Język Polski)

Keywords

supra-personal tasks
academic youth
childhood experiences
family
school

How to Cite

Remiszewska, Z. (2024). Academic youth and their readiness to undertake supra-personal tasks – a research reflection . Rocznik Pedagogiczny, 47, 21–34. https://doi.org/10.14746/rp.2024.47.2

Abstract

The article is a research report. It presents the issue of academic youth’s readiness to undertake supra-personal tasks in the context of their childhood experiences (family environment and school education). The study, the results of which are presented in the article, was quantitative in nature. Multiple regression analysis was used to identify childhood experience predictors of readiness to engage in supra-personal tasks. Among the six predictors included in the regression models, some showed a positive (reinforcing) relationship, while others had a negative (weakening) relationship with the explained variable. The research indicates that various childhood experiences – related to family relationships, the use of disciplinary measures, socio-economic conditions, and school education – may shape young people’s readiness to engage in supra-personal actions in different ways. 

https://doi.org/10.14746/rp.2024.47.2
PDF (Język Polski)

References

Bafunno, D. i Camodeca, M. (2013). Shame and guilt development in preschoolers: The role of context, audience and individual characteristics. European Journal of Developmental Psychology, 10(2), 128–143. DOI: https://doi.org/10.1080/17405629.2013.765796

Bedyńska, S. i Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa.

de Tchorzewski, A. M. (2018). Wstęp do teorii wychowania. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Gershoff, E. T. (2002). Corporal punishment by parents and associated child behaviors and experiences: a meta-analytic and theoretical review. Psychological Bulletin, 128(4), 539-579. DOI: https://doi.org/10.1037//0033-2909.128.4.539

Gerstmann, S. (1966). Osobowość, Warszawa. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Gordon, T. (2007). Wychowanie bez porażek. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Grabowska, T. (2019). Agresja wśród uczniów edukacji wczesnoszkolnej w opinii nauczycieli i rodziców - problem czy syndrom czasu? HUMANITAS Pedagogika i Psychologia, 20, 135-146.

Guinote, A., Cotzia, I., Sandhu, S. i Siwa, P. (2015). Social status modulates prosocial behavior and egalitarianism in preschool children and adults. PNAS, 112(3), 731-736. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1414550112

Jagielska, J. (2020). Nierówności społeczne a edukacja. W: J. M. Łukasik, K. Jagielska i S. Kowala, W poszukiwaniu dróg. Refleksje na kanwie relacji mistrz – uczeń (365-388). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Karyłowski, J. (1975). Z badań nad mechanizmami pozytywnych ustosunkowań interpersonalnych. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Lakoff, G. (2017). Moralna polityka. Jak myślą liberałowie i konserwatyści,. Warszawa: Alethia.

Lazarus, R. (1991). Emotion and Adaptation. New York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195069945.001.0001

Lewis, M. (1992). Schame: The Exposed Self. New York: Free Press.

Łobocki, M. (2007). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Łukaszewski, R. (1983). Czynniki decydujące o powodzeniu wychowania. W: B. Suchodolski, Społeczeństwo wychowujące. Rzeczywistość i perspektywy. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Łukaszewski, W. (1984). Szanse rozwoju osobowości. Warszawa: Książka i Wiedza.

Łukaszewski, W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Matusek, B. (2015). Z teorii i praktyki pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym w szkole podstawowej. HUMANITAS Pedagogika i Psychologia, 10, 145-157.

Mądrzycki, T. (1970). Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Newcomb, T. M., Turner, R. H. i Converse, P. E. (1970). Psychologia społeczna. Studium interakcji. Warszawa: PWN.

Nowak, M. (2008). Teorie i koncepceje wychowania . Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o.

Nowak, S. (1973). Teorie postaw. (S. Nowak, Red.) Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Patterson, G. R. (1986). Performance models for antisocial boys. American Psychologist. American Psychologist,, 41(4), 432-444. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.41.4.432

Remiszewska, Z. (2022). Gotowość młodzieży akademickiej do podejmowania zadań ponadosobistych. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Schaffer, H. R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Schaffer, H. R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Śliwerski, B. (2003). Współczesne teorie i nurty wychowania,. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Świątkiewicz, W. (2005). Między prospołecznością i egocentryzmem. W: W. Zdaniewicz, S. H. Zaręba, Młodzież Warszawy – pokolenie pontyfikatu Jana Pawła II (189-222). Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej.

Wilks, F. (2004). Inteligentne emocje. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.

Zajdel, K. (2019). Społeczne i indywidualne wymiary oceny szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".