Abstrakt
Artykuł opowiada się za (ponownym) wprowadzeniem ogrodnictwa szkolnego jako systemowego komponentu edukacji – trwale osadzonego w podstawie programowej – wskazując, że sprzyja ono rozwojowi poznawczemu, emocjonalnemu, społecznemu i zdrowotnemu dzieci, a jednocześnie przeciwdziała zjawisku „nierówności świadomości roślin” (plant awareness disparity). Po nakreśleniu problemu malejącego kontaktu dzieci z przyrodą oraz edukacyjnych konsekwencji tzw. ślepoty roślinnej (plant blindness), autorzy syntetyzują klasyczne argumenty pedagogiczne (Pestalozzi, Fröbel, Dewey, Montessori) z aktualnymi ustaleniami biologii, nauk kognitywnych i pedagogiki. Z perspektywy nauk biologicznych artykuł podkreśla znaczenie biofilii oraz regeneracyjnych i zdrowotnych korzyści kontaktu z naturą (m.in. szybszą rekonwalescencję, korelacje z obniżeniem poziomu przestępczości), a także przywołuje szczegółowe wyniki badań dotyczących lotnych związków organicznych emitowanych przez lasy i ich wpływu na reakcje fizjologiczne człowieka. W obszarze nauk kognitywnych omówiono efekty regeneracji uwagi wywołane widokami zieleni, zależności między obecnością zieleni miejskiej a poprawą pamięci roboczej oraz dowody eksperymentalne wskazujące, że krótkotrwałe, praktyczne działania ogrodnicze poprawiają afekt i aktywację uwagową w większym stopniu niż ich odpowiedniki oparte na ekranach. Z punktu widzenia pedagogiki ogrodnictwo zostało ujęte jako forma uczenia się przez doświadczenie i uczenia się zorientowanego na miejsce (place-based learning), która wspiera rozwój alfabetyzmu ekologicznego, sprawczości uczniów oraz „konstruktywnej nadziei”, przy jednoczesnym wskazaniu barier systemowych ograniczających edukację na zewnątrz (takich jak brak czasu, niedostosowanie systemów oceniania, ograniczenia polityczne i bezpieczeństwa). Jako odpowiedź praktyczną artykuł proponuje wdrażanie ogrodnictwa szkolnego w ramach modelu Edukacji Holistycznej (wymiary: wrażliwość – funkcjonalność – racjonalność), przyporządkowując każdemu z nich elementy projektowania przestrzeni klasowej i ogrodowej oraz konkretne aktywności dydaktyczne (np. wielozmysłowe „transekty sensoryczne”, szybkie badania z wizualizacją danych, etyczne karty zbiorów, refleksję narracyjną). Model ten operacjonalizuje ogrodnictwo jako uczenie się o naturze, w naturze oraz poprzez naturę. Artykuł konkluduje, że ogrodnictwo szkolne stanowi naukowo uzasadnione i uwzględniające równość podejście do odbudowy relacji dzieci z roślinami, wzmacniania nauczania nauk przyrodniczych opartego na dociekaniu oraz wspierania dobrostanu, pod warunkiem dostosowania programów nauczania, polityk szkolnych i rozwoju zawodowego nauczycieli tak, aby edukacja na zewnątrz stała się praktyką rutynową, a nie wyjątkową.
Bibliografia
Blair, D. (2009). The child in the garden: An evaluative review of the benefits of school gardening. The Journal of Environmental Education, 40(2), 15–38. DOI: https://doi.org/10.3200/JOEE.40.2.15-38
Błaszak, M., Rybska, E., Tsivitanidou, O., & Constantinou, C. P. (2019). Botanical Gardens for Productive Interplay between Emotions and Cognition. Sustainability, 11(7160). DOI: https://doi.org/10.3390/su11247160
Bobo-Pinilla, J., Marcos-Walias, J., Delgado Iglesias, J., & Reinoso Tapia, R. (2024). Overcoming plant blindness: Are the future teachers ready? Journal of Biological Education, 58(5), 1466–1480. DOI: https://doi.org/10.1080/00219266.2023.2255197
Castro, D. C., Samuels, M., & Harman, A. E. (2013). Growing healthy kids: A community garden–based obesity prevention program. American Journal of Preventive Medicine, 44(3 Suppl 3), S193–S199. DOI: https://doi.org/10.1016/j.amepre.2012.11.024
Chawla, L. (2020). Childhood nature connection and constructive hope: A review of research on connecting with nature and coping with environmental loss. People and Nature, 2, 619–642. DOI: https://doi.org/10.1002/pan3.10128
Coyle, K. (2005). Environmental literacy in America. National Environmental Education & Training Foundation.
Cronon, W. (1996). The trouble with wilderness: Or, getting back to the wrong nature. Environmental History, 1(1), 7–28. DOI: https://doi.org/10.2307/3985059
Dadvand, P., Nieuwenhuijsen, M. J., Esnaola, M., Forns, J., Basagaña, X., Alvarez-Pedrerol, M., ... & Sunyer, J. (2015). Green spaces and cognitive development in primary schoolchildren. Proceedings of the National Academy of Sciences, 112(26), 7937–7942. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1503402112
Dahl, A., & Cushing, K. (2022). The grass is greener on this side of the fence: Garden education impacts low-income elementary school students’ environmental literacy in San José, California. Children, Youth and Environments, 32(2), 59–80. DOI: https://doi.org/10.1353/cye.2022.0015
Dewey, J. (1915). The school and society (Rev. ed.). University of Chicago Press.
Fisher-Maltese, C., & Zimmerman, T. D. (2015). A garden-based approach to teaching life science produces shifts in students’ attitudes toward the environment. International Journal of Environmental and Science Education, 10(1), 51–66.
Fröbel, F. (1903). The education of man (W. N. Hailmann, Trans.). D. Appleton & Company. (Original work published 1826).
Gao, L., & Dietze-Schirdewahn, A. (2018). Garden culture as heritage: A pilot study of garden culture conservation based on Norwegian examples. Urban Forestry & Urban Greening, 30, 239–246. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ufug.2017.03.010
Hammarsten, M., Askerlund, P., Almers, E., Avery, H., & Samuelsson, T. (2019). Developing ecological literacy in a forest garden: Children’s perspectives. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 19(3), 227–241. DOI: https://doi.org/10.1080/14729679.2018.1517371
Hoult, L., Longstaff, L., & Moss, M. (2019). Prolonged low-level exposure to the aroma of peppermint essential oil enhances aspects of cognition and mood in healthy adults. American Journal of Plant Sciences, 10(6), 1002–1012. DOI: https://doi.org/10.4236/ajps.2019.106072
Kellert, S. R., & Wilson, E. O. (Eds.). (1993). The biophilia hypothesis. Island Press.
Kim, S.-O., Jeong, J.-E., Oh, Y.-A., Kim, H.-R., & Park, S.-A. (2021). Comparing concentration levels and emotional states of children using electroencephalography during horticultural and nonhorticultural activities. HortScience, 56(3), 324–329. DOI: https://doi.org/10.21273/HORTSCI15522-20
Kozłowska, A., Michalak, R., Gola, B., & Ochwat, M. (2025). Exploring the educational potential of green grounds in primary schools and kindergartens: A pilot study from the selected Polish cities. Journal of Teacher Education for Sustainability, 27(1), 269–295. DOI: https://doi.org/10.2478/jtes-2025-0014
Kuo, F. E., & Sullivan, W. C. (2001). Environment and crime in the inner city: Does vegetation reduce crime? Environment and Behavior, 33(3), 343–367. DOI: https://doi.org/10.1177/00139160121973025
Li, D., & Sullivan, W. C. (2016). Impact of views to school landscapes on recovery from stress and mental fatigue. Landscape and Urban Planning, 148, 149–158. DOI: https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2015.12.015
Montessori, M. (2007). From childhood to adolescence. Including “Erdkinder” and The Functions of the University. Montessori-Pierson Publishing Company. (Original works published 1948/1949).
Parsley, K. M. (2020). Plant awareness disparity: A case for renaming plant blindness. Plants, People, Planet, 2, 598–601. DOI: https://doi.org/10.1002/ppp3.10153
Patchen, A. K., Rakow, D. A., Wells, N. M., Hillson, S., & Meredith, G. R. (2024). Barriers to children’s outdoor time: Teachers’ and principals’ experiences in elementary schools. Environmental Education Research, 30(1), 16–36. DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2022.2099530
Pestalozzi, J. H. (1894). How Gertrude teaches her children (L. E. Holland & F. C. Turner, Trans.; E. Cooke, Ed.). S. Sonnenschein; C. W. Bardeen. (Original work published 1801).
Pyle, R. M. (1993). The thunder tree: Lessons from an urban wildland. Houghton Mifflin.
Ruiz-Gallardo, J. R., Verde, A., & Valdés, A. (2013). Garden-based learning: An experience with “at-risk” secondary education students. The Journal of Environmental Education, 44(4), 252–270. DOI: https://doi.org/10.1080/00958964.2013.786669
Rybska, E., & Błaszak, M. (2020). Holistic education – a model based on three pillars from cognitive science. Problemy Wczesnej Edukacji, 2(49), 45–59. DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2020.49.04
Shao, Y., Elsadek, M., & Liu, B. (2020). Horticultural activity: Its contribution to stress recovery and wellbeing for children. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(4), 1229. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17041229
Soga, M., & Gaston, K. J. (2016). Extinction of experience: The loss of human–nature interactions. Frontiers in Ecology and the Environment, 14(2), 94–101. DOI: https://doi.org/10.1002/fee.1225
Soga, M., Gaston, K. J., & Yamaura, Y. (2017). Gardening is beneficial for health: A meta-analysis. Preventive Medicine Reports, 5, 92–99. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2016.11.007
Stagg, B. C., & Dillon, J. (2022). Plant awareness is linked to plant relevance: A review of educational and ethnobiological literature (1998–2020). Plants, People, Planet, 4, 579–592. DOI: https://doi.org/10.1002/ppp3.10323
Stagg, B. C., Hetherington, L., & Dillon, J. (2025). Towards a model of plant awareness in education: A literature review and framework proposal. International Journal of Science Education, 47(4), 539–559. DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2024.2342575
Stroink, M., Nelson, C. H., & McLaren, B. (2010). The learning garden: Place-based learning for holistic First Nations’ community health. Canadian Council on Learning.
Sumitomo, K., Akutsu, H., Fukuyama, S., Minoshima, A., Kukita, S., Yamamura, Y., ... & Nakamura, M. (2015). Conifer-derived monoterpenes and forest walking. Mass Spectrometry (Tokyo), 4(1), A0042. DOI: https://doi.org/10.5702/massspectrometry.A0042
Swensen, G., Stafseng, V. E., & Simon Nielsen, V. K. (2022). Visionscapes: Combining heritage and urban gardening to enhance areas requiring regeneration. International Journal of Heritage Studies, 28(4), 511–537. DOI: https://doi.org/10.1080/13527258.2021.2020879
Ulrich, R. S. (1984). View through a window may influence recovery from surgery. Science, 224(4647), 420–421. DOI: https://doi.org/10.1126/science.6143402
Wandersee, J. H., & Schussler, E. E. (1999). Preventing plant blindness. The American Biology Teacher, 61(2), 82–86. DOI: https://doi.org/10.2307/4450624
Williams, D. R., & Brown, J. D. (2012). Learning gardens and sustainability education: Bringing life to schools and schools to life. Routledge.
Wilson, E. O. (1984). Biophilia. Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674045231
Ziska, L. H., Epstein, P. R., & Schlesinger, W. H. (2009). Rising CO₂, climate change, and public health: Exploring the links to plant biology. Environmental Health Perspectives, 117(2), 155–158. DOI: https://doi.org/10.1289/ehp.11501
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Zacharoula Antoniou i Eliza Rybska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
