Abstract
The article is a pedagogical monograph dedicated to the analysis of the fifty-year development of the Counselling Centre in Swarzędz (1975–2025) in the context of social and educational transformations. The aim of the article is to present the origins and dynamics of the Centre’s development, as well as to analyse its adjustments to the changing needs of children, youth, families, and the educational and social environment. The article discusses the beginnings of psychological-pedagogical counselling in Poland and the early years of the Counselling Centre’s activity in Swarzędz. It
presents the development of the Centre’s organisational structure and changes in the diagnostic and therapeutic functions it performs. Particular attention is paid to the impact of infrastructure development on the effectiveness of the support provided and the role of the Counselling Centre as a key element of the psychological-pedagogical support system.
The article is based on an analysis of the Counselling Centre’s source documentation, legal
acts, regulations, and directives, as well as relevant academic literature. The analysis shows how the institution responded to the changing and diverse needs of both the Centre’s clients and the local community.
References
Biuletyn okolicznościowy. (2005). Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Swarzędzu (1975–2005). 30-lecie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Drukarnia Swarzędzka.
Błachnio, H. (2005). Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Swarzędzu 1975–2005 [materiał audiowizualny]. Studio Foto-Video Henryk Błachnio.
Bohdanowicz, S. (1980). Dorobek poradnictwa wychowawczo-zawodowego w Polsce Ludowej i jego zadania w związku z reformą systemu edukacji narodowej. W: W. Brejnak (red.), Poradnictwo wychowawczo-zawodowe (s. 8–17). WSiP.
Chojnicka, I., & Pisula, E. (2017). Podręcznik ADOS-2. Protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Kwasiborska-Dudek, J., & Emiluta-Rozya, D. (red.). (2023). Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). Wydawnictwo Harmonia.
Miśkiewicz, B. (1974). Wstęp do badań historycznych. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Mucha, K. (2018). Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Swarzędzu i filiach na rok 2002/2003. (2002). Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Swarzędzu.
Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Swarzędzu i filiach na rok 2024/2025. (2024). Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Swarzędzu. https://pppswarzedz.pl/oferta-ppp-na--rok-szkolny-2024-2025/
Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Rogowska, D. (1999). Rozwój poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w okresie II Rzeczypospolitej. W: K. Ostrowska (red.), Psychologia praktyczna w systemie oświaty (s. 11–17). Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 czerwca 1993 r. w sprawie organizacji i zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradni specjalistycznych, Dz.U. 1993 nr 67 poz. 322 (Polska).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, Dz.U. 2023 poz. 2499 (Polska).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2017 poz. 1578 (Polska).
Skałbania, B. (2015). Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w środowisku lokalnym. Analiza poradniczej praktyki. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Dz.U. 2020 poz. 374 (Polska).
Węglarz, J., & Bentkowska, D. (2020). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży: przewodnik dla terapeutów. Wydawnictwo Harmonia.
Włodek-Chronowska, J. (1980). Poradnia wychowawczo-zawodowa w systemie orientacji zawodowej. WSiP.
Wujcik, R. (2022). Zastosowanie testów psychologicznych w diagnozie pacjentów z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. W: T. Pietras, D. Podgórska-Jachnik, K. Sipowicz, & A. Witusik (red.), Spektrum autyzmu. Od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji (s. 101–122). Wydawnictwo Continuo.
Wywiad z główną księgową Anną Ładniak-Błachnio, przeprowadzony 29 kwietnia 2025 r. w siedzibie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Swarzędzu. (2025).
Zakościelna, E. (1980). Doskonalenie systemu poradnictwa. W: W. Brejnak (red.), Poradnictwo wychowawczo-zawodowe (s. 31–35). WSiP.
Zarządzenie Ministra Oświaty z dnia 1 sierpnia 1964 r. (Nr OWGI-1369/64) w sprawie organizacji poradni wychowawczo-zawodowych, Dz.Urz. Ministerstwa Oświaty nr 10 poz. 108 (1964) (Polska).
License
Copyright (c) 2024 Klaudia Jóźwiak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
