Młodzież akademicka i jej gotowość do podejmowania zadań ponadosobistych – refleksja badawcza
Okładka czasopisma Rocznik Pedagogiczny, tom 47, rok 2024, tytuł Rocznik Pedagogiczny
PDF

Słowa kluczowe

zadania ponadosobiste
młodzież akademicka
doświadczenia dzieciństwa
rodzina
szkoła

Jak cytować

Remiszewska, Z. (2024). Młodzież akademicka i jej gotowość do podejmowania zadań ponadosobistych – refleksja badawcza . Rocznik Pedagogiczny, 47, 21–34. https://doi.org/10.14746/rp.2024.47.2

Abstrakt

Artykuł jest komunikatem z badań. Przedstawia problematykę dotyczącą gotowości młodzieży akademickiej do podejmowania zadań ponadosobistych w kontekście jej doświadczeń dzieciństwa (dom rodzinny i edukacja szkolna). Badania, których wyniki prezentowane są w artykule, miały charakter ilościowy. Zastosowano w nich analizę regresji wielokrotnej w celu zidentyfikowania predyktorów gotowości do podejmowania zadań ponadosobistych wśród doświadczeń dzieciństwa. Z sześciu predyktorów, które zakwalifikowały się do modelów regresji określających związek z gotowością do podejmowania zadań ponadosobistych, część ma dodatni (wzmacnia), a część ujemny (osłabia) związek ze zmienną objaśnianą. Z badań wynika, że różne doświadczenia dzieciństwa, zarówno te związane z relacjami rodzinnymi, zastosowaniem środków dyscyplinujących, jak i sytuacją socjalno-bytową oraz edukacją szkolną, mogą w różny sposób kształtować gotowość młodych ludzi do angażowania się w działania ponadosobiste. 

https://doi.org/10.14746/rp.2024.47.2
PDF

Bibliografia

Bafunno, D. i Camodeca, M. (2013). Shame and guilt development in preschoolers: The role of context, audience and individual characteristics. European Journal of Developmental Psychology, 10(2), 128–143. DOI: https://doi.org/10.1080/17405629.2013.765796

Bedyńska, S. i Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa.

de Tchorzewski, A. M. (2018). Wstęp do teorii wychowania. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Gershoff, E. T. (2002). Corporal punishment by parents and associated child behaviors and experiences: a meta-analytic and theoretical review. Psychological Bulletin, 128(4), 539-579. DOI: https://doi.org/10.1037//0033-2909.128.4.539

Gerstmann, S. (1966). Osobowość, Warszawa. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Gordon, T. (2007). Wychowanie bez porażek. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Grabowska, T. (2019). Agresja wśród uczniów edukacji wczesnoszkolnej w opinii nauczycieli i rodziców - problem czy syndrom czasu? HUMANITAS Pedagogika i Psychologia, 20, 135-146.

Guinote, A., Cotzia, I., Sandhu, S. i Siwa, P. (2015). Social status modulates prosocial behavior and egalitarianism in preschool children and adults. PNAS, 112(3), 731-736. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1414550112

Jagielska, J. (2020). Nierówności społeczne a edukacja. W: J. M. Łukasik, K. Jagielska i S. Kowala, W poszukiwaniu dróg. Refleksje na kanwie relacji mistrz – uczeń (365-388). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Karyłowski, J. (1975). Z badań nad mechanizmami pozytywnych ustosunkowań interpersonalnych. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Lakoff, G. (2017). Moralna polityka. Jak myślą liberałowie i konserwatyści,. Warszawa: Alethia.

Lazarus, R. (1991). Emotion and Adaptation. New York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195069945.001.0001

Lewis, M. (1992). Schame: The Exposed Self. New York: Free Press.

Łobocki, M. (2007). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Łukaszewski, R. (1983). Czynniki decydujące o powodzeniu wychowania. W: B. Suchodolski, Społeczeństwo wychowujące. Rzeczywistość i perspektywy. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Łukaszewski, W. (1984). Szanse rozwoju osobowości. Warszawa: Książka i Wiedza.

Łukaszewski, W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Matusek, B. (2015). Z teorii i praktyki pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym w szkole podstawowej. HUMANITAS Pedagogika i Psychologia, 10, 145-157.

Mądrzycki, T. (1970). Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Newcomb, T. M., Turner, R. H. i Converse, P. E. (1970). Psychologia społeczna. Studium interakcji. Warszawa: PWN.

Nowak, M. (2008). Teorie i koncepceje wychowania . Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o.

Nowak, S. (1973). Teorie postaw. (S. Nowak, Red.) Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Patterson, G. R. (1986). Performance models for antisocial boys. American Psychologist. American Psychologist,, 41(4), 432-444. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.41.4.432

Remiszewska, Z. (2022). Gotowość młodzieży akademickiej do podejmowania zadań ponadosobistych. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Schaffer, H. R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Schaffer, H. R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Śliwerski, B. (2003). Współczesne teorie i nurty wychowania,. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Świątkiewicz, W. (2005). Między prospołecznością i egocentryzmem. W: W. Zdaniewicz, S. H. Zaręba, Młodzież Warszawy – pokolenie pontyfikatu Jana Pawła II (189-222). Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej.

Wilks, F. (2004). Inteligentne emocje. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.

Zajdel, K. (2019). Społeczne i indywidualne wymiary oceny szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".