Abstrakt
Studium jest próbą sformułowania hipotezy na temat obecnych stosunków międzygeneracyjnych w rodzinach z wyznaczeniem pewnego obszaru badawczego, pozostającego dotąd jedynie w sferze domysłów socjologów młodzieży i obserwatorów przemian w zakresie życia rodzinnego w Polsce. Tekst opiera się na założeniu, że rodzice i dzieci, zwłaszcza młodzi dorośli, ze względu na specyfikę zmian technologicznych, przemian w strukturze społecznej i charakterystykę środowiska ekonomicznego, pozostają ze sobą w zażyłości, nie mając jednocześnie szans na wzajemne zrozumienie, ponieważ funkcjonują w dwóch odrębnych rzeczywistościach psychospołecznych. To sytuacja odrębności w bliskości, międzygeneracyjna rozpadlina nieutrudniająca domowej intymności, znaczący dystans między pokoleniami i zasadnicza odmienność potrzeb między młodszymi a starszymi bez konieczności i możliwości buntu. Wśród dzisiejszych ludzi młodych obserwujemy wysoki stopień solidarności międzygeneracyjnej z ich rodzicami, to znaczy solidarności asocjacyjnej, ekonomicznej, strukturalnej i emocjonalnej, w paradoksalnym połączeniu z niskim stopniem międzygeneracyjnej solidarności aksjologicznej.Bibliografia
Bengtson V.L., C.E. Copen, N.M. Putney, M. Silverstein, A Longitudinal Study of the Intergenerational Transmission of Religion, „International Sociology” 24, 2009, nr 3: 325-345. DOI: https://doi.org/10.1177/0268580909102911
Buckingham D., The Material Child. Growing Up in Consumer Culture, Polity Press, Cambridge 2011.
Bukraba-Rylska I., W. J. Burszta (red.), Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miast w Polsce. Kanon i rozproszenie, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2011.
Buliński, Człowiek do zrobienia. Jak kultura tworzy człowieka: studium antropologiczne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2002.
Burszta W.J., M. Duchowski, B. Fatyga, P. Majewski, J. Nowiński, M. Pęczak, E. A. Sekuła, T. Szlendak, Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
Carr N., The Shallows. What the Internet is Doing to Our Brains, WW Norton & Company, New York 2010.
Filiciak M., M. Danielewicz, M. Halawa, P. Mazurek, A. Nowotny, Młodzi i media. Etnografia cyfrowego świata, „Kultura Popularna” 2010, nr 1: 4-65.
Ito M. et al., Living and Learning with New Media: Summary of Findings from the Digital Youth Project, 2008 (http://digitalyouth.ischool.berkeley.edu/files/ report/digitalyouth-WhitePaper.pdf).
Lovink Geert G., Networks Without a Cause. A Critique of Social Media, Polity Press, Cambridge 2011.
Mabry J.B., R. Giarusso, V.L. Bengtson, Generations, the Life Course, and Family Change, w: J. Scott, J. Treas, M. Richards (red.), The Blackwell Companion to the Sociology of Families, Blackwell, Oxford 2007. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470999004.ch6
Schor J.B., The Overspent American. Why We Want What We Don’t Need, Harper Perennial, New York 1998.
Szafraniec K., Młodzi 2011, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2011.
Szlendak T., Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, Wrocław 2004.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002.
Warchala J., wypowiedź podczas II Elbląskiej Konferencji Kulturoznawczej „Codzienność kręci” we wrześniu 2010 r.
http://pokazywarka.pl/pm1pgl/ [dostęp: 28.03.2012].
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 WPiA UAM
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.