GENERACJE RZECZY
PDF

Słowa kluczowe

pokolenie
generacja
solidarność międzypokoleniowa
międzypokoleniowa ambiwalencja
kultura materialna
przedmioty

Jak cytować

Krajewski, M. (2012). GENERACJE RZECZY. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 74(3), 91–103. https://doi.org/10.14746/rpeis.2012.74.3.5

Liczba wyświetleń: 161


Liczba pobrań: 137

Abstrakt

Głównym celem pierwszej części artykułu jest zaproponowanie, by zastąpić kategorię „solidarność międzypokoleniowa” (która ma charakter bardzo zideologizowany, bardziej życzeniowy niż opisowy i jest bardzo kłopotliwa do zastosowania w zmiennym, złożonym środowisku społecznym) pojęciem „ambiwalencja międzypokoleniowa”. To ostatnie odnosi się do sprzecznych ze sobą oczekiwań, zobowiązań, norm, działań poszczególnych generacji, do ambiwalencji, które choć dzielą, to jednocześnie stanowią istotę stosunków międzypokoleniowych. Kategoria ta dużo trafniej niż pojęcie solidarności międzypokoleniowej opisuje relacje łączące przedstawicieli poszczególnych pokoleń przede wszystkim dlatego, że bardzo dobrze odzwierciedla specyfikę związków pomiędzy poszczególnymi generacjami, które pojawiają się w ponowoczesnym, pełnym sprzecznych oczekiwań świecie, a także dlatego, że akcentuje ona, iż specyfikę poszczególnych kategorii pokoleniowych określa w dużej mierze to, jak radzą sobie one ze sprzecznościami obecnymi w relacjach ze starszymi generacjami, z ambiwalencjami charakterystycznymi dla określonego czasu i miejsca. Druga część artykułu poświęcona jest próbie scharakteryzowania tego, w jaki sposób ambiwalencje przenikające dziś międzypokoleniowe stosunki artykułują się w codziennych działaniach, przede wszystkim tych realizowanych za pośrednictwem kultury materialnej, a także tego, w jaki sposób współczesna specyfika tej ostatniej takie sprzeczności wzmaga.
https://doi.org/10.14746/rpeis.2012.74.3.5
PDF

Bibliografia

Abriszewski K., Poznanie, zbiorowość, polityka. Analiza teorii aktora-sieci Bruno Latoura, Kraków 2008.

Baudrillarda J., The System of Objects, London 1996.

Bengtson V.L., T. Biblarz, E. Clarke, R. Giarrusso, R.E.L. Roberts, J. Richlin-Klonsky, M. Silverstein, Intergenerational Relationships and Ageing: Families, Cohorts, and Social Change, w: J.M. Claire, R.M. Allman (red.). The Gerontological Prism: Developing Interdisciplinary Bridges, New York 2000: 115-148. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315223551-6

Bourdieu P., Dystynkcja, Warszawa 2006.

Bourriard N., Postproduction. Culture as Screenplay: How Art Reprograms the World, New York 2005.

Burszta W., Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, Warszawa 2008.

Czaja D. (red.), Mitologie popularne. Szkice z antropologii współczesności, Warszawa 1994.

Czarnowski S., Kult bohaterów i jego społeczne podłoże. Święty Patryk bohater narodowy Irlandii, Dzieła, t. 4, Warszawa 1956.

Eurobarometr: Intergenerational Solidarity Analytical Report, 2009 (dokument elektroniczny: http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_269_en.pdf).

Fiedler R.F., Mediamorphosis. Understanding New Media, London 1997.

Gergen K.J., Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, Warszawa 2009.

Hirszowicz M., Skąd, ale dokąd? Społeczeństwo u progu nowej ery, Warszawa 2007: 144-148.

Katz R., A. Lowenstein, J. Phillips, S. O. Daatland, Theorizing Intergenerational Family Relations: Solidarity, Conflict, and Ambivalence in Cross-national Contexts, w: A. Bengtson, K.R. Acock, P. Allen, D.M. Klein (red), Sourcebook of Family Theory and Research, London 2005: 393-407. DOI: https://doi.org/10.4135/9781412990172.n16

Krajewski M., Dzisiaj jak wczoraj, jutro jak dziś. Codzienność, przedmioty i reżimy podtrzymujące, w: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, Warszawa 2009.

Krajewski M., Style życia przedmiotów. Zarys koncepcji (w druku).

Lüscher K., K. Pillemer, Intergenerational Ambivalence. A New Approach to the Study of Parent-Child Relations in Later Life, „Journal of Marriage and Family” 1998, nr 60. DOI: https://doi.org/10.2307/353858

Mauss M., Socjologia i antropologia, Warszawa 2001.

McCracken G., Culture and Consumption: New Approaches to the Symbolic Character of Consumer Goods and Activities, Bloomington 1990.

Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 1978.

Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS (http://www.mim.swps.pl).

Slater D., Consumer Culture and Modernity, Cambridge 1997.