Problemy, oczekiwania i rozwiązania na rzecz równego traktowania osób studiujących w uczelni technicznej
Okładka czasopisma Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, tom 87, nr 4, rok 2025
PDF

Słowa kluczowe

uniwersytet
uczelnia techniczna
STEM
Plan Równości Płci

Jak cytować

Leszczyńska, K., Pyrkosz-Pacyna, J., Cieślak, K., Wojakowski, D., Kluza, K., Gądecki, J., & Chrząszcz, A. (2025). Problemy, oczekiwania i rozwiązania na rzecz równego traktowania osób studiujących w uczelni technicznej. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 87(4), 283–303. https://doi.org/10.14746/rpeis.2025.87.4.15

Liczba wyświetleń: 0


Liczba pobrań: 7

Abstrakt

Celem artykułu jest zrekonstruowanie głównych problemów związanych z równym traktowaniem ze względu na płeć, doświadczanych w przestrzeni uczelni technicznej przez osoby studiujące, a także zaprezentowanie wybranych rozwiązań, wspierających politykę równego traktowania w uczelni technicznej. W analizie sięgamy do koncepcji trzech wzorów polityk antydyskryminacyjnych w obrębie uczelni i nauki, a mianowicie polityk skierowanych na struktury (fix the numbers), wiedzę (fix the knowledge) i instytucje (fix the institution). W artykule bazujemy na wynikach badań, które zostały przeprowadzone w 2021 r. w ramach realizacji Planu Równości Płci. Podstawą zbierania danych była triangulacja metodologiczna; przeprowadziliśmy zarówno wywiady pogłębione indywidualne (IDI) i zbiorowe, ankiety z osobami studiującymi i pracującymi w uczelni technicznej. Łącznie w badaniu ilościowym udział wzięło 3438 osób studiujących, w tym na studiach doktoranckich i w szkole doktorskiej (w tym 43% kobiet). Wyniki przeprowadzonych badań pokazały, że w uczelni technicznej nierówne traktowanie ze względu na płeć ma charakter wielowymiarowy, a jednocześnie kluczową barierą pozostaje niska skuteczność dotychczasowych mechanizmów reagowania, wzmacniająca obawy przed zgłaszaniem nadużyć i sprzyjająca strategiom unikania. Społeczność studencka najsilniej popiera rozwiązania z obszaru „naprawiania instytucji” (fix the institution), takie jak usprawnienie procedur, niezależne kanały zgłoszeń, kodeks postępowania oraz wsparcie psychologiczne, przy jednoczesnej niechęci wobec działań parytetowych. Wnioski wskazują zatem na potrzebę łączenia zmian instytucjonalnych z edukacją równościową i modyfikacją praktyk dydaktycznych.

https://doi.org/10.14746/rpeis.2025.87.4.15
PDF

Bibliografia

Abir-Am, P. G. (2010). Gender and technoscience: A historical perspective. Journal of Technology Management and Innovation, 5(1), 152–165. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-27242010000100012

Blickenstaff, J. C. (2005). Women and science careers: Leaky pipeline or gender filter? Gender and Education.

Bührer, S., Kalpazidou Schmidt, E., Palmén, R., i Reidl, S. (2020). Evaluating gender equality effects in research and innovation systems. Scientometrics, 125(2), 1459–1475. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-020-03596-1

CBOS. (2019). Rodzina – jej znaczenie i rozumienie. https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_022_19.PDF

Cech, E. A. (2022). The intersectional privilege of white able-bodied heterosexual men in STEM. Science Advances, 8(24), eabo1558. DOI: https://doi.org/10.1126/sciadv.abo1558

Charlesworth, T. E. S., i Banaji, M. R. (2019). Gender in science, technology, engineering, and mathematics: Issues, causes, solutions. Journal of Neuroscience, 39(37), 7228–7243. DOI: https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.0475-18.2019

Cheryan, S., Drury, B. J., i Vichayapai, M. (2013). Enduring influence of stereotypical computer science role models on women’s academic aspirations. Psychology of Women Quarterly, 37(1), 72–79. DOI: https://doi.org/10.1177/0361684312459328

Clavero, S., i Galligan, Y. (2021a). Delivering gender justice in academia through gender equality plans? Normative and practical challenges. Gender, Work and Organization, 28(3), 1115–1132. DOI: https://doi.org/10.1111/gwao.12658

Collins, K. H., Joseph, N. M., i Ford, D. Y. (2020). Missing in action: Gifted black girls in science, technology, engineering, and mathematics. Gifted Child Today, 43(1), 55–63. DOI: https://doi.org/10.1177/1076217519880593

Corneliussen, H. G. (2014). Technologies of inclusion: Gender in the information society. Information, Communication & Society, 17(6), 791–793. DOI: https://doi.org/10.1080/1369118X.2013.808367

Dennehy, T. C., i Dasgupta, N. (2017). Female peer mentors early in college increase women’s positive academic experiences and retention in engineering. Proceedings of the National Academy of Sciences, 114(23), 5964–5969. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1613117114

Drange, I., Pietilä, M., Reisel, L., i Silander, C. (2023). Advancing women’s representation in top academic positions – what works? Studies in Higher Education, 48(6), 877–891. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2023.2172563

Druciarek, M., i Przybysz, I. (2018). Działania na rzecz równości szans kobiet i mężczyzn w średnich firmach. Raport z badań jakościowych. Instytut Spraw Publicznych.

Galperin, H. (2021). “This gig is not for women”: Gender stereotyping in online hiring. Social Science Computer Review, 39(6), 1089–1107. DOI: https://doi.org/10.1177/0894439319895757

Garcia-Holgado, A., Mena, J., Garcia-Penalvo, F. J., Pascual, J., Heikkinen, M., Harmoinen, S., Garcia-Ramos, L., Penabaena-Niebles, R., i Amores, L. (2020). Gender equality in STEM programs: A proposal to analyse the situation of a university about the gender gap. IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON, 2020-April(April), 1824–1830. DOI: https://doi.org/10.1109/EDUCON45650.2020.9125326

Gerlich, J. (2019). Raport. Molestowanie na polskich uczelniach publicznych. Helsińska Fundacja Praw Człowieka.

Gollifer, S., i Gorman, S. (2016). Gender mainstreaming in higher education toolkit: An introductory workshop. https://www.inasp.info/sites/default/files/2018-04/Gender%20Toolkit.pdf

Guiso, L., Monte, F., Sapienza, P., i Zingales, L. (2008). Diversity: Culture, gender, and math. Science, 320(5880), 1164–1165. DOI: https://doi.org/10.1126/science.1154094

Herrmann, S. D., Adelman, R. M., Bodford, J. E., Graudejus, O., Okun, M. A., i Kwan, V. S. (2016). The effects of a female role model on academic performance and persistence of women in STEM courses. Basic and Applied Social Psychology, 38(5), 258–268. DOI: https://doi.org/10.1080/01973533.2016.1209757

Jasko, K., Pyrkosz-Pacyna, J., Czarnek, G., Dukała, K., i Szastok, M. (2020). The STEM graduate: immediately after graduation, men and women already differ in job outcomes, attributions for success, and desired job characteristics. Journal of Social Issues, 76(3), 512–542. DOI: https://doi.org/10.1111/josi.12392

Kozlowski, D., Larivière, V., Sugimoto, C. R., i Monroe-White, T. (2022). Intersectional inequalities in science. Proceedings of the National Academy of Sciences, 119(2), e2113067119. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.2113067119

Krzaklewska, E., Sekuła, P., Warat, M., Ratecka, A., Ciaputa, E., Kosmos, I., Trbovc, J. M., i Cankar, T. (2023). D2.1 KSH2 Report: Initiating change beyond the centre. A literature review of Gender Equality Plans in research organisations across Europe. Zenodo.

Lagesen, V. A., i Suboticki, I. (2022). Department heads enacting gender balance policies: Navigating voices of ambiguity and concern. Critical Policy Studies, 16(3), 333–351. DOI: https://doi.org/10.1080/19460171.2021.1991822

Linn, M. C., i Hyde, J. S. (1989). Gender, mathematics, and science. Educational Researcher, 18(8), 17–27. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X018008017

Mor Barak, M. (2010). Managing diversity: Toward a globally inclusive workplace. Sage.

Ní Laoire, C., Linehan, C., Archibong, U., Picardi, I., i Udén, M. (2021). Context matters: Problematizing the policy-practice interface in the enactment of gender equality action plans in universities. Gender, Work and Organization, 28(2), 575–593. DOI: https://doi.org/10.1111/gwao.12594

Palmén, R., Arroyo, L., Müller, J., Reidl, S., Caprile, M., i Unger, M. (2020, April). Integrating the gender dimension in teaching, research content & knowledge and technology transfer: Validating the EFFORTI evaluation framework through three case studies in Europe. Evaluation and Program Planning, 79, 101751. DOI: https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2019.101751

Peterson, H., i Jordansson, B. (2022). Gender mainstreaming in Swedish academia: Translating policy into practice. Journal of Gender Studies, 31(1), 87–100. DOI: https://doi.org/10.1080/09589236.2021.2004539

Ramsey, L. R., Betz, D. E., i Sekaquaptewa, D. (2013). The effects of an academic environment intervention on science identification among women in STEM. Social Psychology of Education, 16(3), 377–397. DOI: https://doi.org/10.1007/s11218-013-9218-6

Rosa, R. (2022). The trouble with ‘work-life balance’ in neoliberal academia: A systematic and critical review. Journal of Gender Studies, 31(1), 55–73. DOI: https://doi.org/10.1080/09589236.2021.1933926

Rosa, R., i Clavero, S. (2022). Gender equality in higher education and research. Journal of Gender Studies, 31(1), 1–7. DOI: https://doi.org/10.1080/09589236.2022.2007446

Rzecznik Praw Obywatelskich. (2019). Doświadczenie molestowania wśród studentek i studentów. Analiza i zalecenia RPO. Pobrane 1 grudnia 2021, z: https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/molestowanie-wsrod-studentek-i-studentow-analiza-i-zalecenia-rpo

Sax, L. J., Lehman, K. J., Jacobs, J. A., Kanny, M. A., Lim, G., Monje-Paulson, L., i Zimmerman, H. B. (2017). Anatomy of an enduring gender gap: The evolution of women’s participation in computer science. Journal of Higher Education, 88(2), 258–293. DOI: https://doi.org/10.1080/00221546.2016.1257306

Showunmi, V. (2020). The importance of intersectionality in higher education and educational leadership research. Journal of Higher Education Policy and Leadership Studies, 1(1), 46–63. DOI: https://doi.org/10.29252/johepal.1.1.46

Simon, R. M., Wagner, A., i Killion, B. (2017). Gender and choosing a STEM major in college: Femininity, masculinity, chilly climate, and occupational values. Journal of Research in Science Teaching, 54(3), 299–323. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.21345

Skórzyńska, A. (2023). Psucie wiedzy i znikające instytucje. Szkic z neoliberalizującej się akademii. Teksty Drugie, 1, 19–42. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2023.1.2

Stanford University. (2011). What is gendered innovations? https://www.genderedinnovations.se/page/en-US/8/What_is_Gendered_Innovations

Tarantino, L., i Di Marco, A. (2021). Gender equality: The need for explicit address and actions in ICT and Socio-Technical Systems agendas. CEUR Workshop Proceedings, 3016, 258–267.

Verdugo-Castro, S., Cruz Sánchez-Gómez, M., i García-Holgado, A. (2018). Gender gap in the STEM sector in pre and university studies of Europe associated with ethnic factors. ACM International Conference Proceeding Series, 984–990. DOI: https://doi.org/10.1145/3284179.3284348

Yansen, G., i Zukerfeld, M. (2014). Why don’t women program? Exploring links between gender, technology and software. Science, Technology and Society, 19(3), 305–329. DOI: https://doi.org/10.1177/0971721814548111

Zawistowska, A. (2018). Poczucie skuteczności i pozytywne autostereotypy – przypadek kobiet w naukach ścisłych i technicznych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1(26), 87–108. DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2018.005