Jakość jako kategoria społeczno-ekonomiczna oraz regulacyjno-prawna
Okładka czasopisma Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, tom 87, nr 1, rok 2025
PDF

Słowa kluczowe

jakość
bezpieczeństwo
normy
oznakowanie CE

Jak cytować

Wiśniewska, M. Z. (2025). Jakość jako kategoria społeczno-ekonomiczna oraz regulacyjno-prawna. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 87(1), 179–193. https://doi.org/10.14746/rpeis.2025.87.1.10

Liczba wyświetleń: 230


Liczba pobrań: 152

Abstrakt

Mimo że jakość jest wartością rynkową, pełni także bardzo ważną funkcję regulacyjno-prawną. Wynika to z faktu, że jej podstawową cechą jest bezpieczeństwo, którego brak przekłada się na utratę znaczenia pozostałych cech składających się na jakość. Celem artykułu jest ukazanie istotnych perspektyw postrzegania jakości w ujęciu ekonomicznym, społecznym i prawnym. W artykule zastosowano metodę przeglądu źródeł literaturowych, aktów prawnych oraz norm, metodę desk research, syntezy i wnioskowania logicznego. W pracy przywołano kluczowe definicje jakości, zarówno historyczne, jak i współczesne. Ważne miejsce w rozważaniach zajmuje omówienie roli norm w kształtowaniu jakości oraz w sytuacji rozstrzygania sporów między dostawcą a odbiorcą. Uwagę skoncentrowano również na europejskich normach zharmonizowanych oraz na normie ISO 9001, jako kluczowych specyfikacjach stosowanych obligatoryjnie przez producentów lub ich upoważnionych przedstawicieli przy sprzedaży produktów na rynek Unii Europejskiej i oznakowaniu CE. W artykule zaprezentowano podstawowe korzyści i zobowiązania wynikające ze stosowania norm oraz innych wymagań jakościowych z perspektywy konsumentów, producentów oraz różnych odbiorców instytucjonalnych. Zwrócono uwagę, że zgodność z wymaganiami jakościowymi sprzyja satysfakcji interesariuszy, poprawie jakości życia społeczeństwa, racjonalizacji procesu produkcyjnego, redukcji kosztów wytwarzania, a także eliminacji lub ograniczeniu marnotrawstwa materiałów.

https://doi.org/10.14746/rpeis.2025.87.1.10
PDF

Bibliografia

CeCe Polska. (b.d.). Dyrektywy Nowego Podejścia. Znak CE. Pobrane 21 marca 2024, z: https://www.ce-polska.pl/dyrektywy-nowego-podejscia-znak-ce

Bellows, W. J. (2004). Conformance to specifications, zero defects and six sigma quality – a closer look. International Journal of Internet and Enterprise Management, 2(1), 82–95. DOI: https://doi.org/10.1504/IJIEM.2004.004402

Cholewicka-Goździk, K. (1984). Kompleksowa ocena jakości. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dhewi, T. S., i Oktaviani, R. (2023). Does perceived quality mediate the effect of generation Z’s consumer ethnocentrism on local sneakers purchase intention? BISMA (Bisnis dan Manajemen), 15(2), 139–157. DOI: https://doi.org/10.26740/bisma.v15n2.p139-157

International Organization for Standardization. (b.d.). Standards catalogue. Pobrane 12 marca 2024, z: https://www.iso.org/standards-catalogue/browse-by-ics.html

Jain, A. Rab, S.,Yadav, S., i. Singh, P. (2023). Quality: Introduction, relevance, and significance for economic growth. W: D. K. Aswal, S. Yadav, T. Takatsuji, P. Rachakonda i H. Kumar (red.). Handbook of metrology and applications (s. 49–69). Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-99-2074-7_5

Katner, W. J. (2005). Glosa do wyroku SN z dnia 16 kwietnia 2004 r., I CK 599/03. Orzecznictwo Sądów Polskich, 4, poz. 57.

Kazimierczuk, A. (2015, 3 kwietnia). 150 mln dolarów odszkodowania za śmierć czterolatka. Rzeczpospolita. https://www.rp.pl/swiat/art11860301-15o-mln-dolarow-odszkodowania-za-smierc-czterolatka

Kłosowski, A. (2012). Produktywność i jakość usług a produktywność firmy. Problemy Jakości, 2, 32–34.

Kotarbiński, T. (1965). Traktat o dobrej robocie. Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Ossolineum.

Mroczko, F. (2012). Zarządzanie jakością. Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości.

Pasek, A. (2019). Potrzeby społeczne związane z rozwojem społeczeństwa. Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne, 15(1), 56–81. DOI: https://doi.org/10.21784/ZC.2019.004

Pawłowska, B., i Chrobocińska, K. (2014). Doskonalenie jakości zarządzania warunkiem konkurencyjności w agrobiznesie. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 360, 151–157. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2014.360.16

Polski Komitet Normalizacyjny. (b.d.a). O PKN. Czym się zajmujemy? Pobrane 12 marca 2024, z: https://www.pkn.pl/o-pkn/czym-sie-zajmujemy

Polski Komitet Normalizacyjny. (b.d.b). Polskie Normy. Normy, prawo UE. Normy Zharmonizowane. Pobrane 12 marca 2024, z: https://www.pkn.pl/polskie-normy/normy-zharmonizowane

Przybylska, K. (2010). Jakość produktu a wartość marki jako determinanty lojalności klienta. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 815, 125–142.

Ratajszczak, K. (2021). Weryfikacja przydatności metod i narzędzi zarządzania jakością w procesie produkcji wyrobów medycznych – studium przypadku. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie, 84, 145–159.

Sadkowski, W., i Kołodziejczak, J. (2017). Przegląd klasyfikacji kosztów jakości – ujęcie teoretyczne. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu, 472, 364–375. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2017.472.33

Labiad, S., i Marso, S. (2024). How the concept of buying local products impact organic food products purchasing decisions in emerging markets: A theoretical perspective. International Journal of Applied Management and Economics, 2(07), 118–138.

Sebastianelli, R., i Tamimi, N. (2002). How product quality dimensions relate to defining quality. International Journal of Quality & Reliability Management, 9(4), 442–453. DOI: https://doi.org/10.1108/02656710210421599

Skrabacz, A. (2012). Bezpieczeństwo społeczne. Podstawy teoretyczne i praktyczne. Dom Wydawniczy Elipsa.

Skrzypek, E. (2000). Jakość i efektywność. Wydawnictwo UMCS.

Skrzypek, E. (2003). Koszty jakości jako narzędzie oceny efektywności organizacji. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio H, Oeconomia, 37, 415–439.

Shahzad, U., Madaleno, M., Dagar, V., Ghosh, S., i Doğan, B. (2022). Exploring the role of export product quality and economic complexity for economic progress of developed economies: Does institutional quality matter? Structural Change and Economic Dynamics, 62, 40–51. DOI: https://doi.org/10.1016/j.strueco.2022.04.003

Szostak, R. (2018). Umowy o zamówienia publiczne w zarysie. Urząd Zamówień Publicznych.

Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. (2005). Oznakowanie CE. Przewodnik dla przedsiębiorców. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

Walugembe, A., Mutebi, H., Tweyongyere, M., i Kusemererwa, C. (2023). Compliance with Quality Standards, Firm Ethical Orientation, and Usage of Locally Made Products in Uganda. Operations Research Society of Eastern Africa Journal, 13(1), 104–124. DOI: https://doi.org/10.56279/orseaj.v13i1.7

WHOQOL Group. (1995). The World Health Organisation quality of life assessment (WHOQOL): Position paper from the World Health Organization. Social Science & Medicine, 41(10), 1403–1409. DOI: https://doi.org/10.1016/0277-9536(95)00112-K

Zeng, Z., Wen, M., i Kang, R. (2013). Belief reliability: A new metrics for products’ reliability. Fuzzy Optimization and Decision Making, 12, 15–27. DOI: https://doi.org/10.1007/s10700-012-9138-5

Zielińska, J. B. (2018). Korzyści zewnętrzne związane z utworzeniem wspólnego rynku na przykładzie jednolitego rynku europejskiego. Przedsiębiorstwo & Finanse, 1, 79–93.

Zymonik, Z. (2003). Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.