Abstrakt
W artykule zwraca się uwagę na zależność sposobu wyboru sędziów sądów konstytucyjnych w zależności od przypisywanego w danym porządku prawnym charakteru tych sądów. Jednak zawsze zwraca się uwagę, aby skład sądu był ustalany tak, aby jedna, przeważająca w parlamencie, siła polityczna nie miała decydującego wpływu na wybór składu sądu konstytucyjnego. Nieporozumieniem jest traktowanie sądu konstytucyjnego jako organu politycznego (trzeciej izby parlamentu, negatywnego ustawodawcy). Orzeczenia sądu konstytucyjnego mają mieć charakter kasacyjny, badając zgodność aktu normatywnego z konstytucją lub innymi aktami normatywnymi, sąd konstytucyjny nie bierze pod uwagę racjonalności i celowości przyjętych rozwiązań. W artykule proponuje się nowy sposób doboru kandydatów na stanowiska sędziów polskiego Trybunału Konstytucyjnego, który ma zapewnić, że będą się oni charakteryzować określonymi cechami: wyróżniać się wiedzą prawniczą, nieskazitelnością charakteru oraz świadomością niezawisłości.Bibliografia
Höffe, O. (2011), Wer hütet die Verfassung vor ihren Hütern ?, w: M. Stolleis (red.), Herzkammern der Republik. Die deutschen und das Bundesverfassungsgericht, München.
Ustawa z 29 kwietnia 1985 r. o Trybunale Konstytucyjnym, Dz. U. Nr 22, poz. 98.
Ustawa z 23 listopada 2002 r. o Sądzie Najwyższym, tekst jedn.: Dz. U. 2013, poz. 499.
Ustawa z 25 czerwca 2015 r. o Trybunale Konstytucyjnym, Dz. U. 2015, poz. 1064.
Ustawa z 25 czerwca 2015 r. o Trybunale Konstytucyjnym, Dz. U. 2015, poz. 1064.
Ustawa z 25 listopada 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych, tekst jedn.: Dz. U. 2014, poz. 1647.
Wyrok TK z 9 grudnia 2015 r., K 35/15, Dz. U. 2015, poz. 2147.
Uchwała Sejmu RP z 30 lipca 1992 r., Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 WPiA UAM
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.