Tworzenie wartości w spółkach giełdowych z Wielkopolski
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł przedstawia wyniki badania przeprowadzonego na wielkopolskich spółkach giełdowych. W pracy zbadano problem, czy podmioty te budują wartość, czy przekazują ją właścicielom, czy efekty budowy wartości są skorelowane z efektami przekazanymi właścicielom, jak również wskazano główne determinanty zmian wartości przedsiębiorstwa. Wyniki badania pokazują, że większość spółek giełdowych z Wielkopolski nie budowała wartości przedsiębiorstwa w analizowanym okresie, co oznacza, że wygenerowane przez nie stopy zwrotu były niższe od kosztu kapitału. Analizowane spółki zwiększały majątek swoich właścicieli w średnim ujęciu tylko w 2010 i 2013 r. Oznacza to, że w latach 2011-2012 całkowity zwrot dla akcjonariuszy wygenerowany przez wielkopolskie spółki giełdowe był niższy od oczekiwanego. Stwierdzić jednak trzeba, że analizowane podmioty wykazywały duże zróżnicowanie w badanym okresie zarówno pod względem względnego zysku ekonomicznego, jak i miernika CSVspread. Analiza danych charakteryzujących wielkopolskie spółki giełdowe wykazała dość silną i istotną statystycznie korelację między wynikami budowy wartości przedsiębiorstwa a rezultatami jej transferu do właścicieli tylko w 2012 r. W pozostałych latach zależność ta była słaba i nieistotna statystycznie. Analiza przyczynowa wykazała, że w największym stopniu zmiany zysku ekonomicznego w badanym okresie wyjaśniają zmiany zysku brutto. Wpływ pozostałych zmiennych, tj. kapitału własnego, efektywnej stopy podatku dochodowego i kosztu kapitału własnego jest znacznie mniejszy.
Downloads
Article Details
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
- Blaug, M. (2000), Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne, WN PWN, Warszawa.
- Brigham, E.F., Gapenski, L.C. (2000), Zarządzanie finansami, PWE Warszawa.
- Copeland, T., Koller, T., Murrin, J. (1997), Wycena: mierzenie i kształtowanie wartości firm, WIG Press, Warszawa.
- Cwynar, A. (2010), Zysk ekonomiczny jako narzędzie informacyjno-sygnalizacyjne w systemie VBM, [w:] Cwynar, A., Dżurak, P. (red.), 2010, Systemy VBM i zysk ekonomiczny, Poltext, Warszawa.
- A. Ćwiąkała-Małys, W. Nowak, (2005), Zarys metodologiczny analizy finansowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- Damodaran, A. (2007), Finanse korporacyjne. Teoria i praktyka, wyd. 2, ONEPRESS, Gliwice.
- Damodaran, A. (2014), Data Sets, http://people.stern.nyu.edu/adamodar/New_Home_Page/data.html [dost?p: czerwiec 2014].
- Dominiak, J. (2006), Struktura przestrzenna komercyjnych usług dla biznesu w aglomeracji poznańskiej, [w:] Słodczyk, J., Klimek, R. (red.), Przemiany przestrzeni miast i stref podmiejskich, Uniwersytet Opolski, Opole.
- Ehrbar, A. (2000), EVA – strategia tworzenia wartości przedsiębiorstwa, WIG-Press, Warszawa.
- Fernandez, P. (2001), Definition of shareholder value creation, SSRN working paper, 2001, http://papers.ssrn.com [dost?p: 27.03.2014].
- Fernandez, P., Reinoso, L. (2001), Shareholder value creators and shareholder value destroyers in USA. Year 2001, Research Paper nr 485 [dostęp 27.03.2014].
- Fishman, J.E., Pratt, S.P., Morrison, W.J. (2013), Standards of Value. Theory and Applications. Second Edition, John Wiley & Sons, Hoboken.
- Gillan, S. (2004), Corporate governance, EVA and Shareholder Value: An interview with Joel Stern, Journal of Applied Corporate Finance 16(2-3).
- Gorynia, M. (1998), Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji. Mikroekonomia przejścia, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
- Gruszczyński, M. (2012), Empiryczne finanse przedsiębiorstw. Mikroekonometria finansowa, Difin, Warszawa.
- Gruszecki, T. (2002), Współczesne teorie przedsiębiorstwa, WN PWN, Warszawa.
- Helfert, E.A. (2004), Techniki analizy finansowej, PWE, Warszawa.
- Hirshleifer, J. (1965), Investment decisions under uncertainty – choice theoretic approaches, The Quarterly Journal of Economics 74(4).
- Jaki, A. (2006), Wycena przedsiębiorstwa, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
- Jensen, M.C. (2001), Value Maximization, Stakeholder Theory, and the Corporate Objective Function, Journal of Applied Corporate Finance 14(3, Fall).
- Landreth, H., Colander, D.C. (2005), Historia myśli ekonomicznej, WN PWN, Warszawa.
- Madden, B.J. (1999), CFROI™ Valuation. A Total System Approach to Valuing the Firm, Butterworth Heinemann, Oxford.
- MAKROscope. Polish Economy and Financial Markets (2014, 2012, 2011, 2010), Bank Zachodni WBK, July-August 2014, December 2012, December 2011, December 2010, http://skarb.bzwbk.pl/english/economic-analysis/macroscope/archiwum.html [dost?p: 16.07.2014].
- Markowski, T., Stawasz, D. (2001), Ekonomiczne i środowiskowe aspekty zarządzania rozwojem miast i regionów, Wyd. UŁ, Łódź.
- Michalski, M. (2000), Ekonomiczna wartość dodana dla właścicieli, [w:] Duraj, J. (red.), Wartość przedsiębiorstwa – z teorii i praktyki zarządzania, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock.
- Michalski, M. (2001), Zarządzanie przez wartość, WIG-Press, Warszawa.
- Nowak, M.J. (2011), Czynniki prorozwojowe w procesie zarządzania miastem, Współczesne Zarządzanie 1.
- Nowak, S. (2007), Metodologia badań społecznych, WN PWN, Warszawa.
- Nowicki, J. (2012), Zwiększanie wartości dla właścicieli a cel działania przedsiębiorstwa w teorii firmy, [w:] Urbańczyk, E., Gąsior, A., Mioduchowska-Jaroszewicz, E., Romanowska, M. (red.), Metodologiczne aspekty zarządzania wartością przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe nr 737, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 56, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
- Nowicki, J. (2014 [w druku]), Systematyka metod pomiaru wartości w ramach zarządzania wartością przedsiębiorstwa, [w:] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, Szczecin.
- Noworól, A. (2011), Zarządzanie miastem – podstawy teoretyczne, [w:] Kożuch, B., Kochalski, C. (red.), Strategiczne zarządzanie miastem w teorii i praktyce Urzędu Miasta Poznania, Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- Ottosson, E., Weissenrieder, F. (2014), Cash Value Added – a new method for measuring financial performance, working paper, Study No 1996:1, http://papers.ssrn.com [dost?p: 27.03.2014].
- Parysek, J. (2005), Miasta polskie na przełomie XX i XXI wieku. Rozwój i przekształcenia strukturalne, Wydawnictwo Naukowe Bogucki, Poznań.
- Rappaport, A. (1999), Wartość dla akcjonariuszy: poradnik menedżera i inwestora, WIG – Press, Warszawa.
- Schumpeter, J. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
- Sobiech, K., Woźniak, B. (2005), Inne nurty współczesnej ekonomii alternatywnej, [w:] Ratajczak, M. (red.), Współczesne teorie ekonomiczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
- Stewart, G.B. (1991), The Quest for Value. A Guide for Senior Managers, HarperBusiness, New York.
- Stewart, G.B. (2002), Accounting is broken. Here’s how to fix it. A radical manifesto, EVAluation – Stern Stewart Research, Vol. 5 Issue 1, September 2002, http://www.sternstewart.com/content/evaluation/info/092002.pdf [dost?p: 19.06.2004].
- Szablewski, A. (red.), 2009), Strategie wzrostu wartości firmy. Studium przypadków, Poltext, Warszawa2000.
- Szczepankowski, P. (2007), Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Waśniewski, T. (1997), Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa.
- Waśniewski, T., Skoczylas, W. (2002), Teoria i praktyka analizy finansowej w przedsiębiorstwie, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa.
- Young, S.D., O’Byrne, S.F. (2001), EVA and Value-Based Management. A Practical Guide to Implementation, McGraw-Hill.