Abstract
The contemporary development processes in tourism are accompanied by an increasingly competitive pressure within the changing trends in the demand and supply of tourism services. These new development challenges face traditional, as well as new, emerging tourist destinations. This is reflected in the local authorities’ policy which, using sets of tools or compromising of their application, affects the development of tourism in the self-governed areas. The objective of this paper is to identify and measure tourism policy instruments used by local governments and a comparative analysis of the extent and character of local intervention in tourism in two groups of communities – the traditional tourist areas and the new potential tourist destinations. The analysis is based on case studies carried out within a selected group of 17 communities of small and medium-sized (5-40 thousand inhabitants) municiplities located in the regions of Lower Silesia, Silesia and Wielkopolska.References
Alejziak W., Polityka turystyczna, w: R. Winiarski (red.), Nauki o turystyce, Studia i Monografie nr 7, cz. 2, Wyd. AWF w Krakowie, Kraków 2004.
Dziemianowicz W.i in., Wspieranie przedsiębiorczości przez samorząd terytorialny, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2001
Gordon A., Rozwijanie turystyki jako obowiązek prawny samorządów, w: A. Gordon (red.), Turystyka w gminie i powiecie, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa 2003.
Grosse T., Zmierzch decentralizacji w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2003.
Kornberger-Sokołowska E., Decentralizacja finansów publicznych a samodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnego, Liber, Warszawa 2001.
Lickorish L. i in. (red.), Developing Tourism Destinations. Policies and Perspectives, Longman, Harlow 1994.
Majewska J., Samorząd terytorialny w kształtowaniu funkcji turystycznej gminy, rozprawa doktorska, AE w Poznaniu, Poznań 2008 (http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=114489&from=publication).
Nawrot Ł., P. Zmyślony, Inwestor czy synergetyk: rola samorządu terytorialnego w rozwoju turystyki, w: G. Gałecki (red.), Rola i zadania samorządu terytorialnego w rozwoju gospodarki turystycznej, Wyd. Mazowiecka Wyższa Szkoła Humanistyczno-Pedagogiczna w Łowiczu, Łowicz 2004.
Niezgoda A., Zarządzanie strategiczne i orientacja marketingowa w regionie turystycznym – wyzwania dla regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, „Rocznik Naukowy” nr 6 Wyższej Szkoły Turystyki i Rekreacji im. M. Orłowicza w Warszawie, Warszawa 2007.
Patrzałek L., Funkcje ekonomiczne samorządu terytorialnego w okresie transformacji systemowej w Polsce, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 714, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 1996.
Pawlusiński R., Samorząd lokalny a rozwój turystyki. Przykład gmin Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Wyd. UJ, Kraków 2005.
Rapacz A. (red.), Współpraca i integracja w turystyce w euroregionie Nysa w perspektywie członkostwa w Unii Europejskiej, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2004.
Szołno- J. Koguc, Samodzielność finansowa gmin, w: S. Michałowski, A. Pawłowska (red.), Samorząd lokalny w Polsce. Społeczno-polityczne aspekty funkcjonowania, Wyd. UMCS, Lublin 2004.
Sztando A., Lokalny interwencjonizm samorządowy, czyli kształtowanie gminnego rozwoju gospodarczego, „Studia Regionalne i Lokalne” 2000, 1(1): 79-92.
Weber S., R. Tomlienović (red.), Reinventing a Tourism Destinations. Facing the Challenge, Institute of Tourism, Zagreb 2004.
License
Copyright (c) 2012 WPiA UAM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.