Abstract
The article deals with the possibility of legally purchasing of alcoholic beverages online, in light of the current provisions of the Act on Upbringing in Sobriety and Counteracting Alcoholism. The authors discuss both public law and private law issues, highlighting the permissibility of trading in alcoholic beverages via the Internet, contrary to previous case law and doctrinal views. In doing so, they provide an in-depth analysis of the provisions of civil law and public law regulations on undertaking and conducting business activity, as well as the legal conditions that allow its restriction.
References
Adamiak, B. (2024). Komentarz do art. 7a. W: B. Adamiak i J. Borkowski (red.), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz (s. 90-96, nb. 1-4). C. H. Beck. Legalis.
Bieranowski, A. (2018). Komentarz do art. 155. W: M. Fras i M. Habdas (red.), Kodeks cywilny. Komentarz: Tom 2. Własność i inne prawa rzeczowe (art. 126–352) (s. 96–108). Wolters Kluwer Polska.
Biernat, S. (1994). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej – wolność gospodarcza de lege lata i de lege ferenda. Przegląd Prawa Handlowego, 8, 9–17.
Blicharz, R. (2022). Ważenie wartości w publicznym prawie gospodarczym. W: A. Powałowski (red.), Aksjologia publicznego prawa gospodarczego (s. 21–43). C. H. Beck.
Blicharz, R., i Kania, M. (2010). Klauzula interesu publicznego w publicznym prawie gospodarczym. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, 5, 12–21.
Colbert, S., Wilkinson, C., Thornton, L., Feng, X., i Richmond, R. (2021). Online alcohol sales and home delivery: An international policy review and systematic literature review. Health Policy, 125(9), 1222–1237. DOI: https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2021.07.005
Duniewska, Z. (2022). Zasada proporcjonalności a prawo administracyjne – zagadnienia wybrane. Studia Prawno-Ekonomiczne, 123, 10–26. DOI: https://doi.org/10.26485/SPE/2022/123/1
Frey, D. (2018, 12 września). Nie ma zakazu oferowania wina czy piwa w sieci. Rzeczpospolita. https://www.rp.pl/samorzad/art1751241-nie-ma-zakazu-sprzedawania-alkoholu-w-internecie--wyrok-wsa
Gniewek, E. (2001). Komentarz do art. 155. W: E. Gniewek (red.), Kodeks cywilny. Księga druga. Własność i inne prawa rzeczowe. Komentarz (pkt 2-5, s. 360-374). Kantor Wydawniczy Zakamycze. Lex.
Gołębiowski, K. (2013). Komentarz do art. 155. W: E. Gniewek i P. Machnikowski (red.), Kodeks cywilny. Komentarz (s. 318–325). C. H. Beck.
Gronkiewicz-Walz, H., i Wierzbowski, M. (2020). Prawo gospodarcze. Aspekty publicznoprawne. Wolters Kluwer Polska.
Klat-Górska, E., i Ostapski, A. (2023). Zakres ustawowych ograniczeń prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych – glosa krytyczna do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8.09.2022 r., II GSK 2034/18. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, 76(5), 31–39. DOI: https://doi.org/10.33226/0137-5490.2023.5.5
Kokocińska, K. (2019). Prawo przedsiębiorców. W: M. Wierzbowski (red.), Konstytucja Biznesu. Komentarz (s. 85–108). Wolter Kluwer Polska.
Korycka-Zirk, M. (2012). Teorie zasad prawa a zasada proporcjonalności. Wolters Kluwer Polska.
Koszowski, M., i Niżnik-Dobosz, I. (2022). Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Komentarz. Lex.
Kościelny, P. (2021). Możliwość sprzedaży alkoholu przez Internet. Zeszyty Prawnicze, 3(71), 251–263. DOI: https://doi.org/10.31268/ZPBAS.2021.59
Kubik, A. (2015). Sprzedaż alkoholu przez Internet. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, 3, 2–9. https://www.pwe.com.pl/files/1418916418/file/pug__03.2015_pdf.pdf
Łukasik, M. (2020, 24 października). Metoda na pełnomocnika. Tak Polacy obchodzą zakaz sprzedaży alkoholu przez internet. Money.pl. https://www.money.pl/gospodarka/metoda-na-pelnomocnika-tak-polacy-obchodza-zakaz-sprzedazy-alkoholu-przez-internet-6567719120566976a.html
Malinowski, S. J. (2020). Status prawny Internetu w świetle Konstytucji RP i obowiązującego prawodawstwa polskiego. Prawo Mediów Elektronicznych, 1, 23–31. https://repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication/129301/edition/118707/status-prawny-internetu-w-swietle-konstytucji-rp-i-obowiazujacego-prawodawstwa-polskiego-malinowski-szymon-jan
Mincer, M. (1984). Pojęcie niedookreślone w orzecznictwie NSA. Nowe Prawo, 7–8, 95-115.
Niżnik-Dobosz, I. (2022). Komentarz do art. 18. W: M. Koszowski i I. Niżnik-Dobosz. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Komentarz (teza 11-21). Lex.
Otto, P. (2024, 14 maja). Alkohol kupisz przez Allegro. Kurier sprawdzi czy jesteś pełnoletni. Dziennik Gazeta Prawna. https://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/9506541,alkohol-kupisz--przez-allegro-kurier-sprawdzi-czy-jestes-pelnoletni.html
Partyk, A. (2020). Zasady usytuowania punktów sprzedaży i podawania alkoholu są kluczowe dla limitowania jego dostępności. Lex.
Rakowska-Boroń, I. (2022, 28 marca). Sprzedaż alkoholu przez Internet. Dziennik Gazeta Prawna. https://www.gazetaprawna.pl/firma-i-prawo/artykuly/8689130,jeszcze-slowo-o-reklamie--alkoholu-w-sieci.html
Romas, K. (2023, 18 września). Sprzedaż napojów alkoholowych przez internet. Gazeta Podatkowa, 75(2054), 18. https://gazetapodatkowa.gofin.pl/artykul/2/aktualnosci-i-sygnaly/235133/sprzedaz-napojow-alkoholowych-przez-internet
Sagan, B. (2015). Publiczne prawo gospodarcze. W: J. Olszewski (red.), Publiczne prawo gospodarcze (s. 15-16). C. H. Beck.
Sokołowski, Ł. M. (2020). Prawne aspekty sprzedaży na odległość napojów alkoholowych. Przegląd Prawa Rolnego, 2(27), 87–99. DOI: https://doi.org/10.14746/ppr.2020.27.2.5
Strzyczkowski, K. (2005). Konstytucyjna zasada społecznej gospodarki rynkowej jako podstawa tworzenia i stosowania prawa. W: C. Kosikowski (red.), Zasady ustroju społecznego i gospodarczego w procesie stosowania Konstytucji (s. 9–36). Wydawnictwo Sejmowe.
Strzyczkowski, K. (2007). Prawo gospodarcze publiczne. Wolters Kluwer Polska.
Szydło, M. (2011). Wolność działalności gospodarczej. Oficyna Wydawnicza Branta.
Tarka, A. (2022, 9 września). Sklep monopolowy może sprzedawać przez internet. Rzeczpospolita. https://archiwum.rp.pl/artykul/1480280-Sklep-monopolowy-moze-sprzedawac-przez-internet.html
Tarka, A. (2022). Sprzedaż alkoholu za pośrednictwem Internetu nie jest zakazana. Legalis.
Tuleja, P. (2021). Komentarz do art. 22. W: P. Tuleja, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz (s. 96–100). Lex.
Walaszek-Pyzioł, A. (1994). Swoboda działalności gospodarczej. Księgarnia Akademicka.
Wiercińska-Krużewska, A., i Czerniawski, M. (2012). Sprzedaż napojów alkoholowych w Internecie – analiza problemu. Prawo i Marketing, 8, 9–20.
Wolter, A., Ignatowicz, J., i Stefaniuk, K. (2020). Prawo cywilne. Zarys części ogólnej. Wolters Kluwer Polska.
Wycichowski-Kuchta, G. (2022). O uwarunkowaniach prawnych nowoczesnych form sprzedaży napojów alkoholowych. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, 8, 36–44. DOI: https://doi.org/10.33226/0137-5490.2022.8.5
Wyrzykowski, M. (1986). Pojęcie interesu społecznego w prawie administracyjnym. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Wyrzykowski, M., i Ziółkowski, M. (2012). Konstytucyjne podstawy funkcjonowania administracji publicznej. Kolizyjne funkcje zasady proporcjonalności. W: S. Biernat, L. Bosek i L. Garlicki (red.), System prawa administracyjnego (tom 2, s. 1–47). C. H. Beck.
Zagrobelny, K. (2021). Komentarz do art. 4541. W: E. Gniewek i P. Machnikowski (red.), Kodeks cywilny. Komentarz (s. 182–183). C. H. Beck.
Żurawik, A. (2013). Interes publiczny w prawie gospodarczym. C. H. Beck.
Żurawik, A. (2018). Zasady ogólne publicznego prawa gospodarczego. W: J. Grabowski i L. Kieres (red.), System prawa administracyjnego: Tom 8A. Publiczne prawo gospodarcze (s. 449). C. H. Beck.
License
Copyright (c) 2024 WPiA UAM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.