The Ionian fallacy and the authoritarianization of liberal discourse
Journal cover Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, volume 87, no. 2, year 2025
PDF (Język Polski)

Keywords

Ionian fallacy
discourse
liberalism
authoritarianism
political nature of law

How to Cite

Sulikowski, A., & Tyca, P. (2025). The Ionian fallacy and the authoritarianization of liberal discourse. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 87(2), 5–16. https://doi.org/10.14746/rpeis.2025.87.2.01

Number of views: 187


Number of downloads: 113

Abstract

The article presents the issue of the so-called the Ionian fallacy, which Isaiah Berlin originally identified as a philosophical error shaping the content of liberal thought. This fallacy, in the broadest sense, consists in the assumption that there is a connection between truth, law and the good, which are understood as reflections of the same lógos. The authors examine the nature of the fallacy, identify, what its historical sources and manifestations, and consider how it may affect the authoritarianization of liberal discourse currently observed in the world of scholarship. The authors consider the issues of the genealogy of the Ionian fallacy, its impact on political practice (and, consequently, on mainstream legal and jurisprudential discourses) and the problem of the (im)politicity of law, which gives rise to many contradictions within the demoliberal ideological and discursive formation dominant in the broadly conceived West. The authors conclude that the Ionian fallacy fosters an epistemic closure of liberal discourse to unorthodox views, and that populism, by defining itself as a movement opposed to the liberal paradigm, in fact reproduces the same pattern of thinking that contains the Ionian fallacy.

https://doi.org/10.14746/rpeis.2025.87.2.01
PDF (Język Polski)

References

Antoszewski, A. (2018). Demokracja nieliberalna jako projekt polityczny. W: K. A. Wojtaszczyk, P. Stawarz i J. Wiśniewska-Grzelak (red.), Zmierzch demokracji liberalnej? (s. 51–67). Aspra.

Bastid, P. (1970). Sieyès et sa pensée. Slatkine.

Berlin, I. (1991). Dwie koncepcje wolności (D. Grinberg, tłum.). http://hamlet.edu.pl/berlin-wolnosc

Berlin, I. (1997). The proper study of mankind. Pimlico.

Berlin, I. (1999). Equality. W: Hardy, H. (red.), Concepts and categories: Philosophical Essays (s. 105–134). Princeton University Press.

Berlin, I. (2004a). Giambattista Vico i historia kultury. W: H. Hardy (red.), Pokrzywione drzewo człowieczeństwa (M. Pietrzak-Merta, tłum., s. 43–61). Prószyński i S-ka.

Berlin, I. (2004b). O dążeniu do ideału. W: H. Hardy (red.), Pokrzywione drzewo człowieczeństwa (M. Tański, tłum., s. 1–18). Prószyński i S-ka.

Berlin, I. (2006c). Political ideas in the romantic age: Their rise and influence on modern thought. Princeton University Press.

de Benoist, A. (2008). A brief history of the idea of progress. https://archive.org/details/ost-history-history_of_the_idea_of_progress/page/n9/mode/2up

Drozdowicz, Z. (2006). Filozofia oświecenia. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Foucault, M. (1981). Questions of method: An interview with Michel Foucault. https://grattoncourses.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/08/questions-of-method-from-michel-foucault-essential-works-of-foucault-19541984-volume-3-power-1.pdf

Gray, J. (2001). Po liberalizmie. Eseje wybrane (P. Maciejko i P. Rymarczyk, tłum.). Aletheia.

Gray, J. (2013). Isaiah Berlin and interpretation of his thought. Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9780691213385

Halmai, G. (2005). Illiberalism in East-Central Europe. European University Institute Working Papers. Law, 05, 1–28.

Heller, M. (2004). Filozofia przyrody: zarys historyczny. Znak.

Israel, J. (2006) Enlightenment contested: Philosophy, modernity, and the emancipation of man 1670–1752. Oxford University Press.

Johnson, B. S. (2010). „Just like Hitler”: Comparisons to Nazism in American culture [rozprawa doktorska, University of Massachusetts Amherst]. Open Access Dissertations. https://scholarworks.umass.edu/entities/publication/32391da8-3ad0-49fe-9928-

Kubas, S. (2019). Warta na obrzeżach konstytucji. Dekonstrukcja mitu założycielskiego amerykańskiej sądowej kontroli konstytucyjności prawa. Księgarnia Akademicka. DOI: https://doi.org/10.12797/9788981380638

Leszczyński, R. (2003). Starożytna koncepcja Logosu i jej wpływ na myśl wczesnego chrześcijaństwa. Semper.

Mouffe, C. (2005). Paradoks demokracji (W. Jach, M. Kamińska i A. Orzechowski, tłum.). Biblioteka Współczesnej Myśli Społecznej.

Pokol, B. (2017). The juristocratic state: Its victory and the possibility of taming. Dialóg Campus Kiadó.

Rabault, H. (1997). Granice wykładni sędziowskiej (B. Janicka, tłum.). Scholar.

Reale, G. (1999). Historia filozofii starożytnej. Tom 3: Systemy epoki hellenistycznej (E. I. Zieliński, tłum.). Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Rolland, P. (2008). Comment préserver les institutions politiques. La théorie du pouvoir neutre chez B. Constant. Révue Française d’Histoire des Idées Politiques, 1(27), 43–73. DOI: https://doi.org/10.3917/rfhip.027.0043

Sobolewski, M. (1969). Zasady demokracji burżuazyjnej i ich zastosowanie. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Tatarkiewicz, W. (1997). Historia filozofii. Tom 1: Filozofia starożytna i średniowieczna. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tismaneanu, V. (2007). Is East-Central Europe backsliding? Leninist legacies, pluralist dilemmas. Journal of Democracy, 18(4), 34–39. DOI: https://doi.org/10.1353/jod.2007.a223244

Wigura, K. (2011). Muskuły, perswazja i plotki o liberalnej hegemonii. Rozmowa z Agatą Bielik-Robson. Kultura Liberalna. https://kulturaliberalna.pl/2011/10/04/muskuly-perswazja-i-plotki-o-liberalnej-hegemonii-rozmowa-z-agata-bielik-robson

Wilkinson, M. (2019). Authoritarian liberalism in Europe: A common critique of neoliberalism and ordoliberalism. Critical Sociology, 45(7–8), 1023–1034. DOI: https://doi.org/10.1177/0896920519837325