Some remarks on the generational situation of contemporary Polish youth
PDF (Język Polski)

Keywords

youth
generation
generational situation

How to Cite

Wrzesień, W. (2016). Some remarks on the generational situation of contemporary Polish youth. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 78(1), 229–241. https://doi.org/10.14746/rpeis.2016.78.1.18

Number of views: 1202


Number of downloads: 717

Abstract

The generational situation of contemporary Polish youth is quite special and is the result of changes both on the macro scale, which include the dominance of the culture of consumer capitalism, the rapid progress of civilisation (mainly the development of communication technologies), globalisation, accession to the EU and on the micro scale – unique, and intense changes in patterns of socialisation.

The generational situation of young Poles (born 1990-1997), presumably representing the first cohorts of a new generational group, has three prime components: 1) a societal break with historic roots; 2) the continual, intensive, multi-source, but until now rare, impact of external stimuli; and
3) the fact that they live in a world with a variety of addictions and become dependent on them. In my opinion we should in the future observe carefully all the features discussed in this article, because for the first time in many years we have seen clear signs of a completely new quality in the sense of identity of the young generation, not only in their regional incarnations, but also on a global scale.

https://doi.org/10.14746/rpeis.2016.78.1.18
PDF (Język Polski)

References

Barber B.R. (2008), Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, tłum. H. Jankowska, Muza, Warszawa.

Berridge, K.C., Robinson, T.E. (1998), What is the role of dopamine in reward: hedonic impact, reward learning, or incentive salience?, Brain Research Reviews 28: 309-369.

Carr, N. (2012), Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, tłum. K. Rojek, Helion, Gliwice.

CBOS (2013), Poakcesyjne migracje zarobkowe, Komunikat z badań, BS/166/2013, Warszawa.

Drożak, J., Bryła, J. (2005), Dopamina – nie tylko neuroprzekaźnik, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej 59.

Filiciak, M., Danielewicz, M., Halawa, M., Mazurek, P., Nowotny, A. (2010), Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, SWPS, Warszawa.

Gardner, H., Davies, K. (2013), The App Generation: How Today’s Youth Navigate Identity, Intimacy, and Imagination in a Digital World, Yale University Press, New Haven.

Garewicz, J. (1983), Pokolenie jako kategoria socjofilozoficzna, Studia Socjologiczne 1.

Guerreschi, C. (2010), Nowe uzależnienia, Salwator, Kraków.

Jobst, B.C., McDonald B.C. (2009), Zaburzenia zachowania pochodzenia czołowego, [w:] Schachter, S.C., Holmes, G.L., Kasteleijn-Nolst Trenite, D.G.A. (red.), Padaczka. Aspekty behawioralne w teorii i praktyce, Wyd. Czelej, Lublin.

Klingberg, T. (2008), The Overflowing Brain: Information Overload and the Limits of Working Memory, Oxford University Press, Oxford.

Landrowski, J. (2002), Biologiczne mechanizmy stresu, [w:] Bilikiewicz, A., Pużyński, S., Rybakowski, J., Wciórka, J. (red.), Psychiatria, t. 1: Podstawy psychiatrii, Wyd. Medyczne Urban & Partner, Wrocław.

Mazowiecki, T. (1989), Przeszłość odkreślamy grubą linią. Przemówienie Tadeusza Mazowieckiego w Sejmie, Gazeta Wyborcza 25 sierpnia 1989.

Morańska, D., Jędrzejko, M. (2013), Cyfrowi Tubylcy – socjopedagogiczne aspekty nowych technologii cyfrowych, Oficyna Wydawnicza Aspra-Jr, Warszawa.

Ogińska-Bulik, N. (2010), Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość?, Difin, Warszawa.

Pawlaczyk, B. (2010), Rola hormonów w regulacji homeostazy organizmu człowieka, Homines Hominibus 6.

Sanbonmatsu, D.M., Strayer, D.L., Medeiros-Ward, N., Watson, J.M. (2013), Who Multi-Tasks and Why? Multi-Tasking Ability, Perceived Multi-Tasking Ability, Impulsivity, and Sensation Seeking, PLOS ONE, 23 January 2013.

Świda-Ziemba, H. (1999), Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych, ISNS UW, Warszawa.

Świda-Ziemba, H. (2003), Urwany lot. Pokolenie inteligenckiej młodzieży powojennej w świetle listów i pamiętników z lat 1945-1948, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Weinschenk, S. (2012), Why We’re All Addicted to Texts, Twitter and Google, www.psychologytoday.com.

Wiktor, J.W. (2004), Reklama – między perswazja a manipulacją. Etyczne kontrowersje wokół komunikacji marketingowej, [w:] Garbarski, L. (red.), Kontrowersje wokół marketingu w Polsce – tożsamość, etyka, przyszłość, Wyd. WSPiZ im. Leona Koźmińskiego w Warszawie, Warszawa:289-296.

Kontrowersje wokół marketingu w Polsce – tożsamość, etyka, przyszłość, Wyd. WSPiZ im. Leona Koźmińskiego w Warszawie, Warszawa.

Wrzesień, W. (2003), Jednostka – rodzina – pokolenie. Studium relacji międzypokoleniowych w rodzinie, WN UAM, Poznań.

Wrzesień, W. (2007), Czy pokoleniowość nam się nie przydarzy? Kilka uwag o współczesnej polskiej młodzieży, Nauka 3: 131-151.

Wrzesień, W. (2009), Europejscy Poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży, PWN, Warszawa.

Wrzesień, W. (2014), Modyfikacje wzorów socjalizacyjnych w rodzinie w czasach nałogowych konsumentów, Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny 76(3): 261-280.

Zaltman, G. (2004), Jak myślą klienci. Podróż w głąb umysłu rynku, Forum, Poznań.

Zięba, K. (2004), Granice etycznych praktyk marketingowych w zakresie nowych form promocji, [w:] Garbarski, L. (red.), Kontrowersje wokół marketingu w Polsce – tożsamość, etyka, przyszłość, Wyd. WSPiZ im. Leona Koźmińskiego w Warszawie, Warszawa: 297-306.

Zweig, J. (2007), Your Money and Your Brain: How the New Science of Neuroeconomics Can Make You Rich, Simon & Schuster, New York.