Abstract
The article offers an analysis of purchase determinants for individual consumers in Poznań and the Wielkopolska region (without Poznań) The analysis has been based on the outcomes of consumer research carried out in the years 2011 and 2013 at the Poznań University of Economics as well as on other research studies published in Polish sources. As a result, the study has specified and compared the basic groups of determinants shaping the purchase of foodstuffs and cosmetics, footwear, clothing, and consumer durables, as well as their variability in the years 2011 through 2013.References
Bartkowiak, P, Sojkin, B. (2014), Determinanty zakupu towarów przez polskich konsumentów, Marketing i Rynek, sierpień.
Kędzior, Z., Kieżel, E. (red.) (2002), Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Kieżel, E (red.) (2000), Rynkowe zachowania konsumentów, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Kusińska, A. (red.) (2011), Konsumpcja a rozwój gospodarczy regionów, PWE, Warszawa.
Legrenzi, P., Girotto, V. (1996), Mental models in reasoning and decision making processes, [w:] Oakhill, J.,
Garnham, A. (eds.), Mental Models in Cognitive Science, Hove, Sussex: (Erlbaum UK) Taylor and Francis, Psychology Press: 95-118.
Sojkin, B. (red.) (2013), Zachowania zakupowe i konsumpcyjne mieszkańców i Wielkopolski, IBRKiK, Warszawa, s.75-105.
Sojkin, B., Małecka, M., Olejniczak, T., Bakalarska, M. (2009), Konsument wobec innowacji produktowej, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011), Statystyka od teorii do praktyki, Scholar, Warszawa.
Sytuacja gospodarstw domowych w 2013 r. w świetle wyników badania budżetów gospodarstw domowych, GUS, Warszawa 26.05.2014.
Polak na zakupach – najważniejsza jakość produktu - badania przeprowadzone na zlecenie firmy Henkel przez GFK Austria we wrześniu 2010 r.
Mania kupowania czyli o postawach konsumenckich Polaków - CBOS, Warszawa styczeń 2011; Gdzie i jak kupujemy żywność, CBOS, Warszawa lipiec 2013.
Syndicated Price Image Study 2013, ARC Rynek i Opinia i Vocatus, marzec/ kwiecień 2013.
Jak kupuje nowe pokolenie, Shopping Show 2013, Warszawa maj 2013.
Zwyczaje zakupowe Polaków, Shopping Show, Warszawa, maj 2013.
http://www.spolecznosci.fairtrade.org.pl/reportaz-o-sprawiedliwym-handlu-w-poznaniu
License
Copyright (c) 2015 WPiA UAM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.