Waloryzacja przydatności turystycznej regionu na przykładzie odcinka Wielkiej Pętli Wielkopolski
PDF

Słowa kluczowe

atrakcyjność turystyczna
potencjał turystyczny
bonitacja punktowa
Wielka Pętla Wielkopolski

Jak cytować

Genstwa, N., Hadyński, J., & Maciejewska, J. (2019). Waloryzacja przydatności turystycznej regionu na przykładzie odcinka Wielkiej Pętli Wielkopolski. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, (48), 55–65. https://doi.org/10.14746/rrpr.2019.48.05

Abstrakt

Szczególne znaczenie dla potencjału turystycznego regionu mają doliny rzeczne oraz obszary leśne, które są terenami przydatnymi do rozwoju turystyki i rekreacji. W artykule dokonano waloryzacji przydatności turystycznej obszarów położonych wzdłuż Wielkiej Pętli Wielkopolski. Badanie przeprowadzono zgodnie z zasadami bonitacji punktowej i objęto nim gminy zlokalizowane bezpośrednio i pośrednio wzdłuż doliny rzeki Warty, na odcinku od Konina do Rogalinka. Na podstawie wybranych kryteriów, zmiennych i przy użyciu odpowiednich metod statystycznych dokonano oceny poszczególnych jednostek badawczych i utworzono ranking ich przydatności turystycznej. Rozpoznanie zróżnicowania poziomu przydatności turystycznej gmin umożliwi prawidłowe wykorzystanie zasobów przyrodniczych, w tym przypadku Wielkiej Pętli Wielkopolski, i aktywizację rozwoju turystyki w regionie.

https://doi.org/10.14746/rrpr.2019.48.05
PDF

Bibliografia

Alejziak B.D. 2015. Turystyka aktywna młodzieży studenckiej jako forma zdrowego stylu życia. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 21(1).

Basińska A. 2010. Turystyka zgodna z paradygmatem rozwoju zrównoważonego a zdrowy styl życia. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zawodowej Turystyki i Zarządzania Studia Periegetica, 4.

Bezkowska G. 2003. Problemy oceny walorów przyrodniczych dla turystyki i rekreacji na obszarze Nizin Środkowopolskich. Turystyka i Hotelarstwo, 4.

Butler R. 1993. Tourism – an Evolutionary Perspective. Tourism and sustainable Development: Monitoring, Planning, Managing. University of Waterloo Press, Waterloo, s. 25–39.

Dąbrowska B.J. 2008. Rynek turystyczny Unii Europejskiej. Wybrane zagadnienia. Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa, 38.

Dudek D. 2008. Pojęcie turystyki w polskiej tradycji terminologicznej. Folia Turistica, 19.

Galiński M., Siwek G., Szuwarski J. 2013. Metoda bonitacji punktowej jako narzędzie waloryzacji zjawisk przestrzennych. Geomatyka i inżynieria, 5.

Gryszel P., Walesiak M. 2014. Zastosowanie uogólnionej miary odległości GDM w ocenie atrakcyjności turystycznej powiatów Dolnego Śląska.

Jedlińska M., Szubert-Zarzeczny U. 1994. Gospodarka turystyczna. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław.

Kiryluk H., Borkowska-Niszczona M. 2005. Turystyka zrównoważona. Zarządzanie turystyką na obszarach przyrodniczo cennych. Wyd. Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, Białystok, s. 46–64.

Krzymowska-Kostrowicka A. 1999. Geoekologia turystyki i rekreacji. PWN, Warszawa.

Macerinskiene A. 2013. Determination criteria for national water tourism routes. Tourism and Environment, 2.

Marciszewska B. 2010. Potencjał turystyczny regionu a kreowanie jego wizerunku. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 52: 13–21.

Meyer B. 2010. Aktywność samorządu lokalnego jako element potencjału turystycznego na przykładzie wybranych gmin województwa zachodniopomorskiego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 52: 23–32.

Parzych K. 2013. Ocena potencjału walorów turystycznych, przyrodniczych i antropogenicznych dorzeczy Słupi i Łupawy. Słupskie Prace Geograficzne, 10.

Rogalewski A. 1974. Zagospodarowanie turystyczne. WSiP, Warszawa.

Słowiński M., Nadolny G. 2007. Wielka Pętla Wielkopolski: Warta–Noteć–Gopło–Warta: przewodnik nie tylko dla wodniaków. Wydawnictwo Satchwell, Warszawa.

Szmidt Z. 2015. Wielka Pętla Wielkopolski. Atrakcje turystyczne. Wielkopolska Organizacja Turystyczna, Poznań.

Warmińska M., Dąbrowska A., Mozolewski W. 2012. Produkty regionalne narzędziem promocji turystyki na obszarach wiejskich województwa pomorskiego. Barometr Regionalny, 4(30): 111.

Weber K. 2001. Outdoor adventure tourism: A review of research approaches. Annals of Tourism Research, 28(2): 360–377.