Abstrakt
Sukcesy reaktywacji czy modernizacji linii kolejowych w Polsce powodują wzrost zainteresowania opinii publicznej oraz świata polityki tym tematem. W 2019 r. podjęte zostały dwie kluczowe decyzje dla rozwoju systemu kolejowego w Wielkopolsce. Rząd przyjął założenia programu „Kolej Plus”, w ramach którego może dojść do podłączenia do sieci kolejowej Śremu, Gostynia i Turku, a władze województwa przystąpiły do aktualizacji planu transportowego zakładającego przywrócenie ruchu do Międzychodu przez Pniewy i przez Sieraków, a także przywrócenie ruchu do Czarnkowa. W artykule przedstawiono wybrane uwarunkowania transportowe tych inwestycji. Aby inwestycje odniosły sukces, konieczne jest znaczące podniesienie maksymalnych prędkości w stosunku do historycznych parametrów oraz dopasowanie sieci stacji i przystanków do struktury osadniczej. Istniejąca oferta autobusowa służy zaspokojeniu popytu na transport uczniów. Kolej może więc pozyskać osoby korzystające na co dzień z samochodów.
Bibliografia
Bebenow F. 2015. Turystyka kolejowa w Polsce. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Beim M. 2014, Wpływ dostępności transportem publicznym na rozwój społeczno-ekonomiczny województwa wielkopolskiego. Wielkopolskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, Poznań.
Beim M., Błażeczek A., Dąbrowska A., Dębiak P., Olczyk A. 2019. Badania dostępności publicznego transportu zbiorowego w podregionie pilskim. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 22(4).
Bul R. 2014. Migracje wahadłowe ludności w aglomeracji poznańskiej. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Bul R. 2016. Droga do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej – działania na rzecz budowy systemu kolei w aglomeracji poznańskiej. Transport Miejski i Regionalny, 11: 23–29.
Chmielewski R. 1992. Wielkopolska w warunkach transformacji – diagnoza istniejącego stanu gospodarki. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, (4): 1–28.
Ciechański A. 2013. Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881–2010. Prace Geograficzne, 243, IGiPZ PAN.
Drewnowski A., Małachowski K. 2015. Wpływ rewitalizacji przewozów na linii kolejowej Ulikowo–Kalisz Pomorski–Wałcz (Piła Gł.) na wzrost konkurencyjności regionu i mobilności jego mieszkańców. Zeszyty Naukowe. Problemy Transportu i Logistyki – Uniwersytet Szczeciński, 30: 25–36.
Fransen K., Neutens T., Farber S., De Maeyer P., Deruyter G., Witlox F. 2015. Identifying public transport gaps using time-dependent levels. Journal of Transport Geography, 48: 167–187.
Halden D. 2002. Using accessibility measures to integrate land use and transport policy in Edinburgh and the Lothians. Transport Policy, 9(4): 313–324.
Heinze G.W. 2010. Aber nicht alle wohnen an Fernverkehrskorridoren und in Großstädten: Strategische Überlegungen zum Zubringer- und Ergänzungsverkehr in der Fläche. [W:] M. Hesse (red.), Neue Rahmenbedingungen, Herausforderungen und Strategien für die großräumige Verkehrsentwicklung. Verlag der ARL – Akademie für Raumforschung und Landesplanung, Hannover, s. 81–94.
Hekler M. 2018. Regionalbahnen: Grundlage einer generationengerechten Mobilität im ländlichen Raum? [W:] P. Heise, M. Axt-Gadermann: Sport-und Gesundheitstourismus 2030. Springer Gabler, Wiesbaden. s. 69–77.
Józefowicz K., Smolińska K. 2019. Poziom rozwoju społeczno-gospodarczego w powiatach województwa wielkopolskiego. Ekonomiczno-Społeczne Determinanty Rozwoju Regionów, 11: 37–49.
Kaczorowski J., Misiaszek-Przybyszewski J. 2018. Odbudowa zlikwidowanych linii kolejowych. Historia, teraźniejszość, perspektywy. Przestrzeń Urbanistyka Architektura, 1: 271–284.
Karl J. 2005. 7 Jahre RegioLinien in Rheinland-Pfalz – eine Zwischenbilanz. Verkehrszeichen, 21(1): 22–26.
Komusiński S. 2010. Przekształcenia przestrzenne sieci pasażerskiego transportu kolejowego w Polsce w latach 1988–2008. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 17.
Kossak A. 2018. Reaktivierung des allgemeinen Schienenpersonenverkehrs auf der Kandertalstrecke. Teil 2. Eisenbahntechnische Rundschau ETR, 7–8: 36–41.
Miszewska B., Szmytkie R. 2015. Likwidacja linii kolejowych na Dolnym Śląsku a zmiany w strukturze funkcjonalno-przestrzennej miast. Studia Miejskie, 20: 189–202.
Perdał R. 2010. Spójność terytorialna województwa wielkopolskiego w aspekcie dostępności transportowej. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 12: 27–52.
Pirie G.H. 1981. The possibility and potential of public policy on accessibility. Transportation Research, 15(5): 377–381.
Preston J., Rajé, F. 2007. Accessibility, mobility and transport-related social exclusion. Journal of Transport Geography, 15(3): 151–160.
Rosik P., Pomianowski W., Goliszek S., Stępniak M., Kowalczyk K., Guzik R., Kołoś A., Komornicki T. 2017. Multimodalna dostępność transportem publicznym gmin w Polsce. IGiPZ PAN, Warszawa.
Smolarski M., Jurkowski W., Raczyk A. 2019. Bus and train connections between towns in Lower Silesia under different operational models: Competition or complementarity? Moravian Geographical Reports, 27(1): 31–40.
Spychała M., 2017. Zróżnicowanie rozwoju społeczno-gospodarczego w powiatach województwa wielkopolskiego. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 487: 293–305.
Stanny M., Rosner A., Komorowski Ł. 2018. Monitoring rozwoju obszarów wiejskich. Etap III. Struktury społeczno-gospodarcze, ich przestrzenne zróżnicowanie i dynamika. EFRWP, IRWiR PAN, Warszawa.
Szczepański P., Zbierska A., Zydroń A. 2015. Funkcjonowanie drogowego układu komunikacyjnego w wybranych gminach aglomeracji poznańskiej w kontekście zrównoważonego rozwoju. Studia i Prace WNEiZ US, 42, 2: 205–218.
Waśkiewicz J., Balke I. 2009. Samochody osobowe w Polsce – sprzedaż nowych, import używanych. Przegląd Komunikacyjny, 1(48): 24–29.
Wolański M., Paprocki W., Mazur B., Soczówka A., Jakubowski B., Czubak M., Pieróg M., Zachor J. 2016. Publiczny transport zbiorowy poza miejskimi obszarami funkcjonalnymi: diagnoza, analiza zróżnicowania, oddziaływania społeczne, rekomendacje. Oficyna Wydawnicza – Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.