Kuchnia ochweśnicka narzędziem promocji regionu
PDF

Słowa kluczowe

turystyka kulinarna
dziedzictwo kulinarne
strategia rozwoju regionu
kuchnia ochweśnicka

Jak cytować

Chudzyńska, I. (2020). Kuchnia ochweśnicka narzędziem promocji regionu. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, (52), 265–274. https://doi.org/10.14746/rrpr.2020.52.16

Abstrakt

Współczesne jedzenie nabrało nowego, szerszego wymiaru. To nie tylko sposób na zaspokojenie głodu, wyrażenie swojej pozycji społecznej czy określenie narodowej bądź regionalnej tożsamości, współczesne jedzenie to jedzenie świadome, sposób na ekspresję posiadanego światopoglądu, to część współczesnej etyki. Jedzenie to również doskonałe narzędzie do promocji miasta bądź regionu. Celem opracowania jest analiza zagadnień związanych z kuchnią regionalną na przykładzie kuchni ochweśnickiej jako narzędzia skutecznie promującego region. Metodę badawczą zastosowaną w niniejszym opracowaniu ściśle dopasowano do jego celów. Wykorzystano analizę danych zastanych, tzw. desk research, w tym pięć strategii propagowania etnicznych/lokalnych kuchni opracowanych przez Long (2015). Wykazano, że badana kuchnia chociaż ma wszystkie cechy „nowego” jedzenia, opisane przez Lucy Long, które wywołują zainteresowanie konsumentów, nie stała się skutecznym narzędziem promującym regio.

https://doi.org/10.14746/rrpr.2020.52.16
PDF

Bibliografia

Augustyniak D. 2020. Gastronomia i turystyka – od kuchni ochweśnickiej do Sanktuarium Matki Bożej w Licheniu. Praca licencjacka pod kierunkiem dr I. Chudzyńskiej. Turystyka i Rekreacja, Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy.

Bender A.E. 1980. Człowiek i żywność. Tłum. T. Rożniatowski. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Bloemhof J.M., Soysal M. 2017. Sustainable food supply chain design. [W:] Y. Bouchery, C.J. Corbett, J.C. Fransoo, T. Tan (red.), Sustainable supply chains. Springer, Amsterdam, s. 395–412.

Boroński B., Chmielewski M. (br.). Kuchnia wiejska. Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Ślesinie, Ślesin.

Budzińska A., Fijałkowska E., Jakubowska E., Łakomiak H., Fijałkowski J., Fijałkowski S. 2013. Ślesin. Naprawdę warto. Przewodnik turystyczny po mieście i gminie. Towarzystwo Społeczno-Gospodarcze „Dwa Mosty”, Ślesin.

Chudzyńska I. 2014. Instytucjonalne kształtowanie tradycyjnej kuchni na terenie Krajny, na podstawie badań prowadzonych w gminie Sicienko. [W:] A.W. Brzezińska, J. Schmidt (red.), Regiony i regionalizmy w Europie. Wrocław, s. 255–264.

Coley D., Howard M., Winter M. 2011. Food miles: time for a re-think? British Food Journal, 113(7): 919–934.

Durydiwka M. 2013. Turystyka kulinarna – nowy (?) trend w turystyce kulturowej. Prace i Studia Geograficzne, 52: 9–30.

Glassner B. 2007. The gospel of food. Harper Collins Publishers, New York.

Grębowiec M. 2017. Produkty regionalne i tradycyjne jako element budowania konkurencyjnej oferty produktów żywnościowych w Polsce i innych krajach Europy. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie, 17(32): 65–80.

Hobsbawm E., Ranger T. 2008. Tradycja wynaleziona. Tłum. M. Godyń, F. Godyń. Wydawnictwo Uniwesytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Long L.M. 2015. Culinary tourism: a folkloristic perspective on eating and otherness. [W:] L.M. Long (red.), The food and folklore reader. Bloomsbury Academic, London–New York, s. 437–448.

Pretty J.N., Ball A.S., Lang T., Morison J.I.L. 2005. Farm cost and food miles: an assessment of the full cost of the UK weekly food basket. Food Policy, 30(1): 1–19.

Sieczko A. 2014. Produkty regionalne i tradycyjne w promocji regionów. Turystyka i Rozwój Regionalny, 2: 79–89.

Stasiak A. 2016. Turystyka kulinarna w gospodarce doświadczeń. Turystyka Kulturowa, 5: 6–26.

Tundys B. 2015. Krótkie łańcuchy dostaw produktów spożywczych (SFSC) – ujęcie teoretyczne i praktyczne. Studia Ekonomiczne, 249: 49–110.

Yoder D. 1972. Folk cookery. [W:] R.M. Dorson (red.), Folklor and folklife: an introduction. University of Chicago Press, Chicago, s. 325–350.

Strony internetowe

http://gminaslesin.futurehost.pl/o-gminie/historia (dostęp: 27.08.2020)

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pa%C5%82ac_w_Lisewie (dostęp: 26.08.2020)

https://kieruneknadzis.blogspot.com/2018/08/tam-gdzie-podkuwano-gesi-slesin.html (dostęp: 27.08.2020)

http://idziemy.pl/spoleczenstwo/kolebka-ochwesnikow (dostęp: 28.08.2020)

http://docplayer.pl/7464361-Kuchnia-ochwesnicka-produktem-markowym-gminy-slesin.html (dostęp: 28.08.2020)

http://www.oberzaslesin.pl/index.html (dostęp: 28.08.2020)

http://faow.org.pl/wpcontent/uploads/2018/12/2Ciekawe_Inicjatywy_K%C5%81Z%CC%87_Ekspertyza_Ludwik (dostęp: 10.09.2020)

https://www.gov.pl/web/rolnictwo/woj-wielkopolskie (dostęp: 10.09.2020)