Metodologia prac awansowych a tożsamość polskiej geografii społeczno-ekonomicznej – wybrane kwestie problemowe
PDF

Słowa kluczowe

metodologia
tożsamość geografii
geografia ludności i osadnictwa

Jak cytować

Runge, J. (2021). Metodologia prac awansowych a tożsamość polskiej geografii społeczno-ekonomicznej – wybrane kwestie problemowe. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, (54), 141–152. https://doi.org/10.14746/rrpr.2021.54.08

Abstrakt

Celem artykułu jest próba oceny poziomu metodologicznego polskich prac awansowych młodego pokolenia geografów społeczno-ekonomicznych w kontekście utrzymania tożsamości dyscypliny, w sytuacji starzenia się oraz odchodzenia seniorów – liderów dotychczasowych przemian geografii. Na pokoleniu doktoryzujących się i habilitujących się osób ciąży wymóg nie tylko utrzymania dotychczasowego poziomu teoretyczno-metodologicznego dyscypliny, ale również jej rozwoju.
Poczucie własnej tożsamości środowiska geografów jest nie tylko istotnym elementem identyfikacyjnym dyscypliny, ale stanowi jedną z ważnych składowych poziomu rozwoju metodologicznego. Metodologia determinuje nie tylko poprawność formalną prowadzonych badań naukowych, ale poprzez stały rozwój kadrowy pozwala rozwijać warsztat metodyczny i konceptualizację dotychczasowego stanu wiedzy. Dlatego tak ważna jest odpowiednia jakość metodologiczna prac awansowych. Przegląd reprezentacyjnego zbioru prac habilitacyjnych z geografii społeczno-ekonomicznej ostatniego dziesięciolecia pozwala zauważyć szereg mankamentów, niedoskonałości powstałych zarówno z winy autorów, jak i zmieniających się zewnętrznych uwarunkowań funkcjonowania nauki. Wyraźny spadek zainteresowania metodologią wśród geografów wynika nie tylko z odchodzenia najstarszej grupy badaczy mających szersze spojrzenie na kwestię integralności wiedzy geograficznej, zdających sobie także sprawę z konsekwencji nadmiernej specjalizacji. Widoczny jest niedostatek odwoływania się do pojęć kluczowych warunkujących powiązania między geografią fizyczną a społeczno-ekonomiczną. Wielu badaczy wskazuje tutaj na częsty brak integrującego pojęcia regionu geograficznego i środowiska geograficznego. Niepokój budzi też coraz szersze mówienie o produkcji badań naukowych, podkreślanie liczby opublikowanych prac i uzyskanych z nich punktów, w mniejszym stopniu skupianie się na jakości badań.

https://doi.org/10.14746/rrpr.2021.54.08
PDF

Bibliografia

Bański J. 2010. Stan krytyczny polskiej geografii. Krytyka stanu. Przegląd Geograficzny, 3: 319–333.

Chojnicki Z. 1999. O geografii. [W:] B. Domański, W. Widacki (red.), Geografia polska u progu trzeciego tysiąclecia. Instytut Geografii UJ, Kraków, s. 17–26.

Colby Ch.C. 1933. Centrifugal and Centripetal Forces in Urban Geography. Annals of the Association of American Geographers, 23(1): 1–20, 33.

Domański B., Widacki W. (red.) 1999. Geografia polska u progu trzeciego tysiąclecia. Instytut Geografii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Dziewoński K. 1967. Teoria regionu ekonomicznego. Przegląd Geograficzny, 1: 33–50.

Harvey D. 1969. Explanation in Geography. Arnold, London.

Jałowiecki B. 1988. Społeczne wytwarzanie przestrzeni. Książka i Wiedza, Warszawa.

Kuhn T. 1968. Struktura rewolucji naukowych. PWN, Warszawa.

Kukliński A. 1985. Podstawowe problemy rozwoju geografii polskiej w latach osiemdziesiątych. Przegląd Geograficzny, 1–2: 174–180.

Kukliński A. 1991. Mechanizmy rozwoju geografii polskiej. [W:] Z. Chojnicki (red.), Podstawowe problemy metodologiczne rozwoju polskiej geografii. Prace Naukowe UAM, seria: Geografia, 48: 327–354.

Liszewski S. (red.) 1993. Geografia osadnictwa i ludności w niepodległej Polsce. Lata 1918–1993. T. 1. Ośrodki naukowo-badawcze i ich dorobek. Komisja Geografii Osadnictwa i Ludności PTG, Uniwersytet Łódzki, Łódź.

Liszewski S. (red.) 1994. Geografia osadnictwa i ludności w niepodległej Polsce. Lata 1918–1993. T. 2. Kierunki badań naukowych. Komisja Geografii Osadnictwa i Ludności PTG, Uniwersytet Łódzki, Łódź.

Liszewski S. 1995. Geografia osadnictwa i ludności w niepodległej Polsce. Lata 1918–1993. T. 3. Badacze. Komisja Geografii Osadnictwa i Ludności PTG, Uniwersytet Łódzki, Łódź.

Liszewski S. 2011. Geografia jako nauka praktyczna. [W:] A. Kostrzewski, W. Maik, R. Rudnicki (red.), Geografia wobec problemów współczesności. Funkcje poznawcze i praktyczne geografii. Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 59–67.

Maik W. 2012. Podstawy teoretyczno-metodologiczne studiów geograficzno-miejskich. Studium z metodologii geografii miast. Wyższa Szkoła Gospodarki, Bydgoszcz.

Maik W. 2016. Geografia człowieka – tożsamość dyscypliny oraz jej stan i perspektywy rozwojowe. [W:] A. Suliborski (red.), Stan, perspektywy i strategia rozwoju geografii społeczno-ekonomicznej w najbliższych latach (do 2030 r.). Dyskusja międzypokoleniowa. Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 27–38.

Pieter J. 1967. Ogólna metodologia pracy naukowej. Ossolineum, Wrocław.

Runge J. 2018. Problemy przemian polskiej geografii społeczno-ekonomicznej. [W:] S. Kurek (red.), Człowiek w przestrzeni, człowiek w gospodarce. Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków, s. 45–56.

Sokołowski D. (red.) 2016. Bibliografia prac z zakresu geografii osadnictwa i ludności za lata 1999–2015. Komisja Geografii Osadnictwa i Ludności PTG, Warszawa–Toruń.

Stryjakiewicz T. 2011. Rola geografii w badaniu procesów i struktur społeczno-ekonomicznych w skali globalnej i regionalnej. [W:] A. Kostrzewski, W. Maik, R. Rudnicki (red.), Geografia wobec problemów współczesności. Funkcje poznawcze i praktyczne geografii. Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 49–58.

Suliborski A. (red.) 2016. Stan, perspektywy i strategia rozwoju geografii społeczno-ekonomicznej w najbliższych latach (do 2030 r.). Dyskusja międzypokoleniowa. Uniwersytet Łódzki, Łódź.

Tuan Y.-F. 1987. Przestrzeń i miejsce. PIW, Warszawa.

Wallis A. 1960. Socjologia przestrzeni. Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa.