Abstrakt
Celem opracowania jest identyfikacja skali i kierunków dojazdów do szkół na obszarze województwa wielkopolskiego. Region ten cechuje się na tle pozostałych województw dużą skalą przemieszczeń związanych z realizacją usług edukacyjnych. Szczególnie interesującym miejscem, w którym odnotowuje się najintensywniejsze przemieszczenia, jest aglomeracja poznańska. Niniejsze opracowanie bazuje na danych statystycznych o skali i kierunkach dojazdów do szkół w podziale na szkoły podstawowe i ponadpodstawowe w roku szkolnym 2022/2023 opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny. Przemieszczenia, których celem są szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, zdecydowanie różnią się od siebie z uwagi na ich skalę, kierunki i odległość dojazdów, która jest pochodną rozmieszczenia funkcji edukacyjnych.
Bibliografia
Bajerski A. 2009. Badania zasięgów oddziaływania przestrzennego szkolnictwa wyższego w Polsce: stan i perspektywy rozwoju. Czasopismo Geograficzne, 79(3): 352-363.
Bajerski A., Kisiała W. 2023. Wybrane czynniki kształtujące natężenie dojazdów do różnych typów szkół ponadpodstawowych w Poznaniu. Czasopismo Geograficzne, 94(2): 289-306. DOI: https://doi.org/10.12657/czageo-94-12
Brzuchowska J., Sławski J. 2012. Analiza rozkładów przestrzennych podróży „dom-szkoła” we Wrocławiu. Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie, 1(97): 5-20.
Bul R. 2014. Migracje wahadłowe mieszkańców aglomeracji poznańskiej. Biblioteka Aglomeracji Poznańskiej, 24. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Bul R. 2019. Dojazdy do pracy w aglomeracji poznańskiej i województwie wielkopolskim w 2016 roku. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 22(4): 75-94. DOI: https://doi.org/10.4467/2543859XPKG.19.022.11543
Chojnicki Z., Czyż T. 1992. Region-regionalizacja-regionalizm. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 2.
Cooper A., Page A., Foster L., Qahwaji D. 2003. Commuting to school: are children who walk more physically active? Am. J. Prev. Med., 25(4). DOI: https://doi.org/10.1016/S0749-3797(03)00205-8
Gaczek W. 2006. Poznań jako ośrodek akademicki. [W:] Poznański ośrodek akademicki. Próba określenia wpływu studentów na rozwój miasta.
Gaczek W., Kaczmarek M., Marcinowicz D., Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Główny Urząd Statystyczny. 2023. Dojazdy uczniów do szkół podstawowych i ponadpodstawowych w roku szkolnym 2022/2023. Informacje sygnalne. Urząd Statystyczny w Poznaniu.
Główny Urząd Statystyczny. 2022. Notatka z pracy metodologicznej „Dojazdy uczniów do szkół w Polsce”. Ośrodek Statystyki Miast, Urząd Statystyczny w Poznaniu.
Harten U. 2008. Mobilität von Auszubildenden in Niedersachsen und Bremen. Inst. fur Arbeitsmarkt- und Berufsforschung der Bundesagentur fur Arbeit, Nürnberg.
Kaczmarek T., Mikuła Ł. 2007. Ustroje terytorialno-administracyjne obszarów metropolitalnych w Europie. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Korcelli P. 1976. Aglomeracje miejskie w systemach osadniczych. Przegląd Geograficzny, 4. Polska Akademia Nauk, Warszawa.
Oleszczyk A. 2020. Jeżeli nie liceum, to technikum czy szkoła branżowa? Pierwsze edukacyjno-zawodowe wybory uczniów szkół powiatu pilskiego. Szkoła-Zawód-Praca, 20: 228-249.
Packin G. 2009. California Community Colleges: Student Transportation and Carbon Emissions. University of Redlands.
Piwowarski R. 1992. Sieć szkolna a dostępność kształcenia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Śleszyński P. 2013. Delimitacja miejskich obszarów funkcjonalnych stolic województw. Przegląd Geograficzny, 85, 2: 173-197. DOI: https://doi.org/10.7163/PrzG.2013.2.2
Walaszek M. 2016. Dostępność przestrzenna szkół oraz warunki i wyniki nauczania w aglomeracji poznańskiej. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Walaszek M. 2018. Kryteria rekrutacji do szkół jako narzędzie selekcji uczniów. Przykład szkół podstawowych w Poznaniu. [W:] A. Gromkowska-Melosik i in. (red.), Edukacja i społeczeństwo. Dynamika socjopedagogicznych konstrukcji. Psychologia i Pedagogika – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 286: 229-242.
Walaszek M. 2018. Szkoły prowadzone przez organizacje pozarządowe na tle sieci szkół podstawowych – przykład aglomeracji poznańskiej. [W:] A. Bulicz, B. Springer (red.), Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi. Aspekty społeczne, normatywne, ekonomiczne i organizacyjne. Samorząd Terytorialny w Polsce. Stan Obecny i Szanse Modernizacji, 5: 301-315. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Walaszek M., Kaczmarek T., Karczewicz-Lamparska M., Bul R. 2019. Sieć szkół ponadpodstawowych w Metropolii Poznań wobec reformy edukacji: organizacja przestrzenna, dojazdy i preferencje uczniów. Biblioteka Aglomeracji Poznańskiej, 33: 1-134.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Radosław Bul

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.