Znaczenie dróg ekspresowych S-11 i S-10 w systemie transportowym północnej Wielkopolski
PDF

Słowa kluczowe

droga ekspresowa
droga krajowa
pomiar ruchu
średni dobowy ruch pojazdów
miasto średnie
Piła
Wielkopolska

Jak cytować

Miedziński, M. (2024). Znaczenie dróg ekspresowych S-11 i S-10 w systemie transportowym północnej Wielkopolski. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, 17(72), 317–340. https://doi.org/10.14746/rrpr.2024.72.17

Abstrakt

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) to najbardziej ambitny projekt inwestycyjny w dziejach Polski. Zgodnie z jego zapisami na obszarze północnej Wielkopolski i południowej części Pomorza Środkowego realizowana jest budowa dróg ekspresowych S-10 i S-11, a obie te drogi ekspresowe będą przecinać się w Pile. W pracy przedstawiono Wskaźnik Międzygałęziowej Dostępności Transportowej (WMDT), model transportowy oraz wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu. Efektem rozbudowy systemu komunikacyjnego północnej Wielkopolski może być bardzo znacząca poprawa Wskaźnika Międzygałęziowej Dostępności Transportowej (WMDT) oraz radykalne skrócenie czasu dojazdu do portów morskich i ważnych ośrodków miejskich. Z kolei zwiększenie dostępności miasta Piły do dużych miast o bardzo zróżnicowanych funkcjach gospodarczych oraz miast o funkcjach wysokospecjalistycznych (tj. np. uzdrowisko Kołobrzeg) z pewnością przyczyni się do rozwoju regionu oraz samej Piły jako wiodącego ośrodka miejskiego północnej Wielkopolski. Budowa i oddanie do użytku dróg ekspresowych S-11 i S-10 powinno być znaczącym impulsem dla rozwoju regionu, jednak o znacząco mniejszej skali niż budowa i uruchomienie kolei na przełomie XIX i XX w.

https://doi.org/10.14746/rrpr.2024.72.17
PDF

Bibliografia

Bocheński T. 2018. Warehouse and logistics centres in Poland. European Journal of Service Management, 4 (28/2): 73-79. DOI: https://doi.org/10.18276/ejsm.2018.28/2-08

Brodawczuk J.W. 2021. Ekspertyza w sprawie możliwości rozbudowy portu w Kołobrzegu, w tym przeprowadzenie analizy nawigacyjnej, analizy hydrotechnicznej i analizy falowania – analiza hydrotechniczna. Przedsiębiorstwo Budowlano-Projektowe PB P INWEST, Szczecin, s. 21.

Dyba W. 2020. Czynniki oraz efekty lokalizacji zakładu Volkswagena w powiecie wrzesińskim. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 52: 161-180. DOI: https://doi.org/10.14746/rrpr.2020.52.10

Gucma L. 2021. Ekspertyza w sprawie możliwości rozbudowy portu w Kołobrzegu, w tym przeprowadzenie analizy nawigacyjnej, analizy hydrotechnicznej i analizy falowania – analiza nawigacyjna. 3GTech sp. Z o.o., Szczecin, s. 16.

Komornicki T. 2015. Dostępność przestrzenna polskich portów morskich – opracowanie eksperckie dla Instytutu Morskiego w Gdańsku, załącznik 10, s. 46

Komornicki T., Bański J., Śleszyński P., Rosik P., Świątek D., Czapiewski K.Ł., Bednarek-Szczepańska M., Stępniak M., Mazur M., Wiśniewski R., Solon B. 2010. Ocena wpływu inwestycji infrastruktury transportowej realizowanych w ramach polityki spójności na wzrost konkurencyjności regionów (w ramach ewaluacji ex post NPR 2004-2006). Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, s. 152.

Komornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wiśniewski R., Stępniak M., Czapiewski K., Goliszek S. 2013. Wpływ budowy autostrad i dróg ekspresowych na rozwój społeczno-gospodarczy i terytorialny Polski. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, s. 39.

Litman T. 2017. Ocena dostępności na potrzeby planowania transportu. Victoria Transport Policy Institute, Victoria, Kolumbia Brytyjska, Kanada, s. 64.

Lucas K. 2012. Transport and Social Exclusion: Where Are We Now? Transport Policy, 20: 105-113. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2012.01.013

Mapa stanu budowy drogi ekspresowej S-11 w północnej Wielkopolsce na dzień 03.07.2024 r. (https://www.gov.pl/web/gddkia-poznan/ruszamy-z-s11-oborniki--poznan).

Mapa stanu budowy drogi ekspresowej S-10 w północnej Wielkopolsce na dzień 03.07.2024 r. (https://www.gov.pl/web/gddkia-poznan/ruszamy-z-s10-w-woj-wielkopolskim).

Mapa – zmiana wielkości SDR w latach 2015-2020. 2022. Zmiana wielkości średniego dobowego ruchu rocznego pojazdów silnikowych na sieci dróg krajowych pomiędzy GPR 2015 a GPR 2020. GDDKIA.

Mapa – generalny pomiar ruchu 2005 – średni dobowy ruch roczny pojazdów silnikowych na drogach krajowych. 2005. GDDKIA (https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/frontend/web/userfiles/articles/g/generalny-pomiar-ruchu-2005_6428/sdr_kraj_woj_2005_v2.pdf).

Mapa – generalny pomiar ruchu 2010 – średni dobowy ruch roczny pojazdów silnikowych na drogach krajowych. 2010. GDDKIA (https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/g/GENERALNY_POMIAR_RUCHU_2010/Mapa_SDR2010.pdf).

Mapa – generalny pomiar ruchu 2015 – średni dobowy ruch roczny pojazdów silnikowych na drogach krajowych. 2015. GDDKIA (https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/g/generalny-pomiar-ruchu-w-2015_15598//SYNTEZA/MAPA_SDRR2015_DK.pdf).

Mapa – generalny pomiar ruchu 2020/2021 – średni dobowy ruch roczny pojazdów silnikowych na drogach krajowych. 2022. GDDKIA (file:///C:/Users/user/Downloads/Mapa_SDRR_2020_dk_dw_KRAJ%20.pdf).

Mapa – stan autostrad i dróg ekspresowych w Polsce (https://pl.wikipedia.org/wiki/Autostrady_i_drogi_ekspresowe_w_Polsce#/media/Plik:HighwaysMapPoland.svg).

Mapa – warianty przejścia dróg S-11 i S-10 przez miasto Piła (https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/aprint/28229/S11-obwodnica-Pily-i-Ujscia).

Marcinkowski T. 2021. Ekspertyza w sprawie możliwości rozbudowy portu w Kołobrzegu, w tym przeprowadzenie analizy nawigacyjnej, analizy hydrotechnicznej i analizy falowania – analiza falowania. Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Gdańsk, s. 31.

Mróz K., Štraub D. 2024. Powiązania komunikacyjne i dostępność transportowa polskich miast w nawiązaniu do aktualnej hierarchii osadniczej. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków, s. 74.

Poznań-Kołobrzeg. Kolej zaczyna walkę o podróżnych. Rynek Kolejowy, 30.08.2024 (https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/poznan--kolobrzeg-kolej-zaczyna-walke-o-podroznych-120350.html).

Rynek magazynowy w Polsce I-IV kwartał 2023 r. 2024. JLL SEE A BRIGHTER WAY, s. 8 (https://www.jll.pl/content/dam/jll-com/documents/pdf/research/emea/poland/pl/rynek-magazynowy-w-polsce-4-kw-2023.pdf).

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) (https://www.gov.pl/web/infrastruktura/rzadowy-program-budowy-drog-krajowych-do-2030-r-z-perspektywa-do-2033-r).

Smolarski M. 2022. Granica województwa a powiązania regionalnym transportem kolejowym na przykładzie Wielkopolski. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 62: 217-237. DOI: https://doi.org/10.14746/rrpr.2022.62.13

Sobala-Gwosdz A. 2023. Pozycja miast jako ośrodków centralnych. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków (https://obserwatorium.miasta.pl/wp-content/uploads/2023/03/Pozycja-miast-jako-osrodkow-centralnych-1.pdf). DOI: https://doi.org/10.51733/opm.2022.04

Sobala-Gwosdz A., Janas K., Jarczewski W., Czakon P. 2024. Hierarchia funkcjonalna miast w Polsce i jej przemiany w latach 1990-2020. Badania Obserwatorium Polityki Miejskiej, Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków, s. 126. DOI: https://doi.org/10.51733/opm.2024.01

Strategia Rozwoju Miasta Piły do 2035 roku – aktualizacja. 2022. Piła, s. 146 (https://bip.pila.pl/1606-uchwala-nr-lxxii72023-rady-miasta-pily-z-dnia-28-lutego-2023-r-w-sprawie-przyjecia-strategii-ro.html?).

Śleszyński P. 2022. Wpływ rozbudowy sieci drogowej w Polsce w okresie członkostwa w Unii Europejskiej (2004-2021) na dostępność czasową, transportową, przestrzenną i ekonomiczną dla ludności w różnych skalach terytorialnych. Polska Agencja Prasowa, Warszawa, s. 59.

Śleszyński P., Kretowicz P. 2016. Ocena efektów inwestycji drogowych pod względem dostępności przestrzennej wskutek realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego województwa mazowieckiego (2007-2013). Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 19(4): 30-48. DOI: https://doi.org/10.4467/2543859XPKG.16.021.6319