Tax expenditures w gminach województwa wielkopolskiego
PDF

Słowa kluczowe

tax expenditures
podatki lokalne
województwo wielkopolskie
modele panelowe

Jak cytować

Motek, P. (2024). Tax expenditures w gminach województwa wielkopolskiego. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, 17(72), 341–359. https://doi.org/10.14746/rrpr.2024.72.18

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie zróżnicowania przestrzennego tax expenditures w gminach województwa wielkopolskiego oraz zidentyfikowanie czynników wpływających na to zróżnicowanie. Tax expenditures należy rozumieć jako utracone dochody podatkowe związane z zastosowanymi preferencjami podatkowymi. Badaniem objęto cztery podatki lokalne, tj. podatek od nieruchomości, podatek rolny, podatek leśny oraz podatek od środków transportowych, w odniesieniu do których gminom przysługuje ograniczone władztwo podatkowe. W analizie empirycznej wykorzystano modele panelowe, a badaniem objęto 226 gmin województwa wielkopolskiego w latach 2013–2022. Badania pokazały, że gminy województwa wielkopolskiego w różnym stopniu stosują preferencje podatkowe, co przekłada się na zróżnicowane kwoty utraconych dochodów podatkowych. W latach 2013–2022 kwota tax expenditures wyniosła 5,2 mld zł, co stanowiło 5,6% dochodów własnych. Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na zróżnicowanie tax expenditures w gminach województwa wielkopolskiego były polityka podatkowa prowadzona w gminach sąsiednich oraz zamożność gminy. Decyzje o wprowadzeniu preferencji podatkowych podjęte w danej jednostce są odpowiedzią na to, co dzieje się w jednostkach sąsiednich. Stosowanie tax expenditures wynika więc z chęci utrzymania i zwiększenia kapitału politycznego, co najlepiej wyjaśnia koncepcja yardstick competition. Im bardziej zamożna jest gmina, tym w większym zakresie stosuje tax expenditures. W rezultacie władze gmin za pomocą preferencji podatkowych starają się konkurować z gminami sąsiednimi.

https://doi.org/10.14746/rrpr.2024.72.18
PDF

Bibliografia

Besley T., Case A. 1995. Incumbent Behavior: Vote-Seeking, Tax-Setting, and Yardstick Competition. The American Economic Review, 85, 1: 25-45.

Bykov S.S., Zimmermann H. 2018. Tax expenditure as a problem in intergovernmental relations. Journal of Tax Reform, 1(4): 27-44. DOI: https://doi.org/10.15826/jtr.2018.4.1.043

Dziemianowicz R., Wyszkowski A. 2012. Preferencje w podatkach lokalnych i ich wpływ na dochody JST. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H, Oeconomia, 46(3): 165-174.

Dziemianowicz R., Wyszkowski A., Budlewska R. 2014. Tax expenditures jako ukryta forma wydatków publicznych. Gospodarka Narodowa, 3(271): 35-62. DOI: https://doi.org/10.33119/GN/100876

Etel L., Dowgier R. 2013. Podatki i opłaty lokalne – czas na zmiany. Temida, 2. Białystok.

Felis P., Gołębiowski G. 2021. Tax Expenditures in Local Taxes – an Effective Instrument of Local Tax Policy? The Example of Poland. Contemporary Economics, 15(4): 393-414. DOI: https://doi.org/10.5709/ce.1897-9254.456

Felis P., Otczyk G. 2021. Zróżnicowanie fiskalnych skutków gminnej polityki podatkowej w Polsce. Studia Biura Analiz Sejmowych, 1(65): 77-102. DOI: https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2021.06

Głowicka-Wołoszyn R., Wieczorek A., Satoła Ł. 2018. Własny potencjał dochodowy a zadłużenie gmin miejskich w województwie wielkopolskim. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 56(4): 175-187. DOI: https://doi.org/10.15584/nsawg.2018.4.14

Gomułowicz A., Małecki J. 2006. Podatki i prawo podatkowe. Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa.

Kańduła S., Przybylska J. 2022. Odpowiedź polskich gmin na pierwszą falę kryzysu ­COVID-19. [W:] S. Kańduła, J. Przybylska (red.), Gospodarka w cieniu pandemii ­COVID-19. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 75-98. DOI: https://doi.org/10.18559/978-83-8211-104-0/4

Kufel T. 2011. Ekonometria. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL. Wyd. III. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Łukomska J., Swianiewicz P. 2015. Polityka podatkowa władz lokalnych w Polsce. Municipium SA, Warszawa.

Maddala G.S. 2008. Ekonometria. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Małkowska A., Telega A., Głuszak M., Marona B. 2021. Spatial diversification of property tax policy – Searching for yardstick competition in Polish metropolitan areas. Land Use Policy, 109: 105613. DOI: https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2021.105613

Ministerstwo Finansów. 2010. Preferencje podatkowe w Polsce (https://www.podatki.gov.pl/media/1237/preferencje-podatkowe-w-polsce-warszawa-2010.pdf; dostęp: 2.07.2024).

Ministerstwo Finansów. 2018. Preferencje podatkowe w Polsce (https://www.podatki.gov.pl/media/7339/raport-preferencje-podatkowe-w-polsce-nr-8.pdf; dostęp: 2.07.2024).

Mouritzen P.E. 1989. The Local Political Business Cycle. Scandinavian Political Studies, 12(1): 37-55. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9477.1989.tb00080.x

Nordhaus W.D. 1975. The Political Business Cycle. Review of Economic Studies, 42(2): 162-190. DOI: https://doi.org/10.2307/2296528

Oates W.E. 1972. Fiscal Federalism. Harcourt, Brace, Jovanovich, New York.

OECD 2010. Tax Expenditures in OECD Countries. OECD Publishing.

Perdał R., Burchardt M. 2023. Zmiany nierówności przestrzennych dochodów w Polsce na poziomie lokalnym w latach 2004-2021. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 69: 91-108. DOI: https://doi.org/10.14746/rrpr.2023.65.07

Poniatowicz M. 2018. Koncepcja federalizmu fiskalnego w systemie finansów samorządu terytorialnego. CeDeWu, Warszawa.

Salmon P. 1987. Decentralization as an incentive scheme. Oxford Review of Economic Policy, 3(2): 24-43. DOI: https://doi.org/10.1093/oxrep/3.2.24

Skorwider J. 2012. Skutki korzyści i preferencji podatkowych dla budżetów gminnych jednostek samorządu terytorialnego. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 29: 151-168.

Sosnowski M. 2018. Rola i znaczenie preferencji podatkowych w podatkach lokalnych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 528: 215-229. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2018.528.19

Staley T.C. 2018. The Impact of Tax and Expenditure Limitations on Municipal Revenue Volatility. State and Local Government Review, 50(2): 71-84. DOI: https://doi.org/10.1177/0160323X18785211

Surrey S.S. 1973. Pathways to Tax Reform: The Concept of Tax Expenditures. Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, United States (reprint 2014 edition). DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674436503

Tiebout Ch.M. 1956. A pure theory of local expenditures. The Journal of Political Economy, 64(5): 416-424. DOI: https://doi.org/10.1086/257839

Trojanek M., Kisiała W., Trojanek R. 2021. Do local governments follow their neighbours’ tax strate-gies? Tax mimicking amongst Polish municipalities. Land Use Policy, 108: 105576. DOI: https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2021.105576

Wojtyra B. 2017. Poziom wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich województwa wielkopolskiego. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 40: 149-161.

Wyszkowski A. 2010. Koncepcja tax expenditures w systemie podatkowym. Gospodarka Narodowa, 242(9): 65-82. DOI: https://doi.org/10.33119/GN/101165

Wyszkowska A., Wyszkowski A. 2021. Tax expenditures w podatkach lokalnych w Polsce jako instrument lokalnej polityki podatkowej. Studia BIAS, 1(65): 103-126. DOI: https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2021.07

Villela L., Lemgruber A., Jorratt M. 2010. Tax expenditure budgets concepts and challenges for implementation. IDB Working Paper Series No. IDB-WP-131. DOI: https://doi.org/10.18235/0012209