Abstrakt
W ramach polityki podatkowej gminy uprawnione są do modelowania stawek trzech podatków obciążających nieruchomości w Polsce, tj. podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego, w wyniku czego tracą część dochodów. Skłonność do obniżania stawek jest zróżnicowana zarówno jeśli chodzi o rodzaj podatku, jak i typ gminy. Najwyższe ubytki odnotowywane są w podatku od nieruchomości, najmniejsze zaś w podatku leśnym. Gminy wiejskie są najbardziej aktywne w prowadzeniu polityki podatkowej nakierowanej na osiąganie celów pozafiskalnych, w skutek czego w latach 2014–2023 straciły najwięcej dochodów spośród wszystkich typów gmin w każdym z analizowanych podatków. Z kolei politykę miast na prawach powiatu można określić jako aktywną nastawioną na cel fiskalny, co oznacza, że w najmniejszym stopniu wykorzystują swoje uprawnienia do obniżania taryf podatkowych. Między sąsiadującymi gminami występują silne zależności przestrzenne – wielkość utraconych przez nie dochodów z podatków nakładanych na nieruchomości per capita jest podobna. Najmniejsze zróżnicowanie, a tym samym największe podobieństwo między jednostkami występuje w przypadku podatku leśnego. Największe różnice ujawniają się natomiast w podatku od nieruchomości.
Bibliografia
Bassanini A., Scarpetta S. 2010. The Driving Forces of Economic Growth: Panel Data Evidence for the OECD Countries, OECD Economic Studies (OECD Publishing): 2(2001).
Cashin P. 1994. Government Spending, Taxes, and Economic Growth. IMF Working Papers, 94/92, International Monetary Fund. DOI: https://doi.org/10.5089/9781451951479.001
Devas N., Alam M., Delay S., Oppong Koranteng R., Venkatachalam P. 2008. Financing Local Government. Commonwealth Secretariat, London. DOI: https://doi.org/10.14217/9781848590076-en
Dowgier R. 2010. Polityka podatkowa gmin w świetle kryzysu gospodarczego. [W:] E. Ruśkowski, I. Zawerucha (red.), Finanse publiczne i prawo finansowe w Europie Centralnej i Wschodniej w warunkach kryzysu finansowego. Białystok-Lwów, s. 265-272 (http://hdl.handle.net/11320/13683).
Dziemianowicz R., Kargol-Wasiluk A., Bołtromiuk A. 2018. Samodzielność finansowa gmin w Polsce w kontekście koncepcji good governance. Optimum. Economic Studies, 4(94): 204-219. DOI: https://doi.org/10.15290/oes.2018.04.94.16
Dziuba J. 2016. Zróżnicowanie fiskalnych skutków polityki podatkowej jednostek samorządu terytorialnego. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 50(1): 352-360. DOI: https://doi.org/10.17951/h.2016.50.1.351
Felis P. 2014. Możliwości oddziaływania władz samorządowych na wydajność wybranych kategorii źródeł dochodów własnych na przykładzie gmin w Polsce. Finanse i Prawo Finansowe, 1(4): 37-51. DOI: https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.4.04
Felis P., Otczyk G. 2021. Zróżnicowanie fiskalnych skutków gminnej polityki podatkowej w Polsce. Studia BAS, 1(65): 77-101. DOI: https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2021.06
Folster S., Henrekson M. 1999. Growth and the Public Sector: A Critique of the Critics. European Journal of Political Economy (Elsevier), 15(2): 337-358. DOI: https://doi.org/10.1016/S0176-2680(99)00010-5
Główny Urząd Statystyczny (https://bdl.stat.gov.pl/bdl/dane/podgrup/teryt; dostęp: 10.03.2025).
Jastrzębska M. 2000. Podstawy polityki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Samorząd Terytorialny, 7-8: 22-35.
Kańduła S., Śmiechowicz J. 2016. Podatki i opłaty lokalne w kontekście międzygminnych nierówności dochodowych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 50(1): 735-744. DOI: https://doi.org/10.17951/h.2016.50.1.735
Kornberger-Sokołowska E. 2001. Decentralizacja finansów publicznych a samodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnego. Dom Wydawniczy PWN, Warszawa.
Leibfritz W., Thornton J., Bibbee A. 1997. Taxation and Economic Performance. OECD Economics Department Working Papers, 176. OECD Publishing.
Łukomska J., Swianiewicz P. 2015. Polityka podatkowa władz lokalnych w Polsce. Municipium SA, Warszawa.
Majchrzycka-Guzowska A. 2011. Finanse i prawo finansowe. LexisNexis, Warszawa.
Malinowska-Misiąg E., Misiąg W. 2021. Dostosowanie dochodów do zadań samorządu terytorialnego w Polsce. Praktyka i rekomendacje. Studia BAS, 1(65): 21-41. DOI: https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2021.03
Ministerstwo Finansów (https://www.gov.pl/web/finanse/sprawozdania-budzetowe; dostęp: 5.02.2025).
Owsiak S. 2017. Finanse publiczne. Współczesne ujęcie. Wyd. Naukowe PWN SA, Warszawa.
Reśko D., Skica T., Wołowiec T. 2012. Stawki podatkowe jako instrument stymulujący rozwój gminy a założenia racjonalnej strategii podatkowej gminy. Samorząd Terytorialny, 12: 39-57 (https://sip.lex.pl/komentarze-i-publikacje/czasopisma/stawki-podatkowe-jako-instrument-stymulujacy-rozwoj-gminy-a-151153666).
Śmiechowicz J. 2019. Wydajność fiskalna i wykorzystanie władztwa podatkowego przez gminy w podatku rolnym. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, 49(4): 175-190. DOI: https://doi.org/10.31743/ppe.9949
Śmiechowicz J., Kozak P. 2016. Diagnoza skutków polityki podatkowej gmin w Polsce w latach 2003-2015. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 451: 468-478.
Wołowiec T. 2018. Preferencje podatkowe w podatku od nieruchomości a zachowania lokalizacyjno-konkurencyjne podatników prowadzących działalność gospodarczą. Roczniki Ekonomii i Zarządzania, 1(46): 81-114. DOI: https://doi.org/10.18290/reiz.2018.10.1-5
Wołowiec T., Skrzypek-Ahmed S. 2018. Podatek od nieruchomości i podatek od środków transportowych. Wysokość stawek i ulgi podatkowe a zachowania konkurencyjne podatników prowadzących działalność gospodarczą. Zeszyty Naukowe WSEI. Seria: Ekonomia, 2(65): 71-99.
Wyszkowska D. 2018. Samodzielność finansowa jako determinanta potencjału inwestycyjnego jednostek samorządu terytorialnego. Studium empiryczne gmin w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Wyszkowska D., Wyszkowski A. 2021. Tax expenditures w podatkach lokalnych w Polsce jako instrument lokalnej polityki podatkowej. Studia BAS, 1(65): 103-126. DOI: https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2021.07
Ministerstwo Finansów (https://www.gov.pl/web/finanse/sprawozdania-budzetowe; dostęp: 5.02.2025).
Europejska Karta Samorządu Terytorialnego (Lokalnego) sporządzona w Strasburgu dnia 15 października 1985 r. (Dz.U. z 1994 r. nr 124, sprost. Dz.U. z 2006 r. nr 154, poz. 1107).
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1176 ze zm.).
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 70 ze zm.).
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 888).
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Joanna Śmiechowicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
