Abstrakt
Praca dotyczy graffiti jako przejawu aktywności kibiców w przestrzeni miejskiej na przykładzie Poznania. W mieście funkcjonuje Lech Poznań, klub piłkarski, którego kibice należą do bardzo aktywnych. Szczególną uwagę skupiono na jednym z obszarów Poznania, wśród sympatyków nazywanym Fyrtlem Północ. W opracowaniu przedstawiono rozmieszczenie przestrzenne oraz estetykę wykonania, a także podział tematyczny graffiti w Fyrtlu Północ.Bibliografia
Antonowicz D. 2005. Szaliki i kaptury. Kultura Współczesna, 3(45): 167–180.
Antonowicz D., Wrzesiński Ł. 2008. Kibice jako wspólnota niewidzialnej religii. Studia Socjologiczne, 1: 115–149.
Billig M. 2008. Banalny nacjonalizm. Wydawnictwo Znak, Kraków.
Gumbrecht H.U. 2003. Piękno sportu zespołowego. Futbol amerykański – na stadionie i w telewizji, tłum. K. Krzemieniowa. [W:] A. Gwóźdź (red.), Media–eros–przemoc. Sport w czasach popkultury. Wydawnictwo Universitas, Kraków, s. 121–152.
Mikolcz A.R., Rykiel Z. 2004. Zróżnicowanie przestrzenne patologii społecznej w Bydgoszczy i Gdyni na przykładzie zbiorowości widzów sportowych. [W:] I. Jażdżewska (red.), Zróżnicowanie warunków życia ludności w mieście. XVII Konwersatorium Wiedzy o Mieście, Łódź, s. 294–302.
Pikora M. 2013. Aktorzy, kreatorzy, konsumenci zjawiska sportowego. Rzecz o polskich klubowych kibicach piłkarskich. Studia Socjologiczne, 3(210): 151–173.
Sahaj T. 2007. Fani futbolowi. Historyczno-społeczne stadium zjawiska kibicowania. Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, Seria: Monografie, 377, Poznań.
Sahaj T. 2011. Melanż piłki nożnej i polityki. Studium przypadków pseudokibicowania. [W:] Ł. Rogowski, R. Skrobacki (red.), Społeczne zmagania ze sportem. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, Poznań, s. 225–240.
Sahaj T. 2012. Aktywność stadionowa kibicowskich grup „Ultras” jak przejaw specyficznej komunikacji społecznej. Kultura i Społeczeństwo, 3: 27–49.
Słownik języka polskiego (www.sjp.pl).