The use of new technology by firms in Wielkopolska
PDF (Język Polski)

Keywords

businesses
e-services
ICT sector
Wielkopolska

How to Cite

Dominiak, J. (2017). The use of new technology by firms in Wielkopolska. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, (36), 27–38. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rrpr/article/view/8548

Abstract

Technological progress, especially in the information and communication technology sector (ITC) has initiated a series of changes in the existing organization of service activities. An important aspect of the organizational change in the services sector is the development of new forms of providing and distribution of traditional service with the use of computer technology and the Internet – so-called electronic services (e-services). The development of this form of the services provision has occurred in almost every service activity that does not require direct contact between the provider and the recipient, and is particularly notable trade (e-commerce), public administration (e-government) and education (e-learning). This process, determined by access to the Internet network, was launched in Poland in the 1990s Initially, access to the global network enabled mainly communication between firms located in different places of the world. Today, Internet access has become more widespread and causes significant changes in many aspects of operation of firms.
The main aim of this article is to analyze the scale of use new technology based on the use of electronic services by businesses in the region of Wielkopolska. The analysis was based on the results of a survey conducted on a sample of businesses, which concerned the types of electronic services, the frequency and motives of their use, as well as barriers to such use.

PDF (Język Polski)

References

Batko K., Billewicz G. 2013. E-usługi w biznesie i administracji publicznej. [W:] B. Kos (red.), Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe, 136: 47–64.

Castells M. 2007. Społeczeństwo sieci. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Chomiczewski W. 2011. Świadczenie usług drogą elektroniczną oraz dostęp warunkowy. Komentarz do ustaw. Warszawa.

Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Wódkowski A. 2009. E-usługi a społeczeństwo informacyjne. Difin, Warszawa.

Dominiak J. 2008. Poziom rozwoju usług elektronicznych w Polsce na tle państw Unii Europejskiej. [ W:] J. Dominiak (red.), Przemiany w sferze usług w Polsce. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, s. 77–92.

Goliński M. 2004. Społeczeństwo informacyjne – problemy definicyjne i problemy pomiaru. [W:] H.L Haber (red.), Polskie doświadczenia w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego: dylematy cywilizacyjno-kulturowe. Materiały ogólnopolskiej konferencji naukowej. Kraków (http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty/0037/cz0-r11.html).

Hofacker C.F., Goldsmith R.G., Swilley E., Bridges E. 2007. E-Services: A Synthesis and Research Agenda. Journal of Value Chain Management, 1(1/2): 13–44.

Rust R.T., Kannan, P.K. 2003. E-service: A New Paradigm for Business in the Electronic Environment. Communications of the ACM, 46(6): 37–42.

Rust R.T. 2004. The rise of e-service. Journal of Marketing, 68(1): 109–127.

Szczukocka A. 2011. Rozwój usług elektronicznych w Polsce. Wiadomości Statystyczne, 56(11): 74–84.

Werner P. 2004. Geograficzne uwarunkowania rozwoju infrastruktury społeczeństwa informacyjnego w Polsce. Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Wolny R. 2013. Rynek e-usług w Polsce – funkcjonowanie i kierunki rozwoju. Uniwersytet Ekonomiczny, Katowice.

Wolny R. 2015. Konsumpcja e-usług w wybranych krajach europejskich (na przykładzie Niemiec, Polski i Rumunii) – wyniki badań. Marketing i Rynek, 8: 860–869.