Abstrakt
Artykuł koncentruje się na przeanalizowaniu wpływu wprowadzenia do
sieci drogowej obwodnic Łodzi na dostępność transportową sieci dróg ekspresowych
i autostrad dla mieszkańców. Osiągnięcie celu badania wymagało przyjęcia dwóch wariantów sieci drogowej – przed realizacją inwestycji i po oraz rozmieszczenia przestrzennego ludności Łodzi. Posługując się metodami analizy dostępności transportowej w postaci pomiaru odległości oraz dostępności kumulatywnej, określono zmiany bezwzględne i względne przestrzennego zróżnicowania dostępności czasowej punktowych elementów sieci dróg o najwyższych parametrach dla łodzian.
Bibliografia
Banister D., Berechman J. 2002. The Economic Development Effects of Transport Investments. [W:] A. Pearman, P. Mackie, J. Nellthrop, L. Giorgi (red.), Transport Projects, Programmes and Policies: Evaluation, Needs and Capabilities. Ashgate, Aldershot.
Butler J.A. 2008. Designing geodatabases for transportation, ESRI Press, Redlands.
Cheng J., Bertolini L. 2013. Measuring urban job accessibility with distance decay, competition and diversity. J. Transp. Geogr., 30: 100–109, DOI:10.1016/j.jtrangeo.2013.03.005.
Domańska A. 2006. Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny. PWN, Warszawa.
Goodchild M.F. 2013. Geographic Information Systems. [W:] B. Gomez, Jones J.P. III (red.), Research Methods in Geography, Wiley-Blackwell, s. 376–391.
Komornicki T. 2015. Present and Future Spatial Accessibility of the Polish Sea Ports. Bulletin of the Maritime Institute in Gdańsk, 30(1): 59–71, DOI: 10.5604/12307424.1173059.
Komornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wiśniewski R., Stępniak M., Czapiewski K. 2013. Wpływ budowy autostrad i dróg ekspresowych na rozwój społeczno-gospodarczy i terytorialny Polski, Opracowanie wykonane przez Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., przy współpracy M. Stępniaka i P. Siłki. 2010. Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej. Biuletyn KPZK PAN, 241, Warszawa.
Koźlak A. 2012. Dostępność transportowa a mobilność przestrzenna na rynku pracy w województwie pomorskim. [W:] P. Rosik, R. Wiśniewski (red.), Dostępność i mobilność w przestrzeni. Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, s. 119–128.
LaGro Jr. J.A. 2013. Site Analysis. Informing Context-Sensitive and Sustainable Site Planning and Design. Wiley, New Jersey.
Łatuszyńska M. 2004. Metody przewidywania efektów rozwoju międzynarodowej infrastruktury transportu, Problemy Ekonomiki Transportu, 1: 29–39.
Michniak D., Więckowski M., Stępniak M., Rosik P. 2015. The impact of selected planned motorways and expressways on the potential accessibility of the Polish-Slovak borderland with respect to tourism development. Moravian Geographical Reports, 23, 1: 13–20.
Rosik P. 2012. Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim. Prace Geograficzne, 233: 307 s.
Rosik P., Stępniak M. 2015. Monitoring of changes in road potential accessibility at municipality level in Poland, 1995–2015 Geographia Polonica 88, 4: 607–620.
Rosik P., Stępniak M., Komornicki T., Pomianowski P. 2012. Monitoring spójności terytorialnej gmin w skali krajowej i międzynarodowej w latach 1995–2030. IV edycja konkursu dotacji Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Taylor Z. 1999. Przestrzenna dostępność miejsc zatrudnienia, kształcenia i usług a codzienna ruchliwość ludności wiejskiej, Prace Geograficzne, 171.
Wiśniewski S. 2015. Zróżnicowanie dostępności transportowej miasta w województwie łódzkim. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.