Abstrakt
The annual, nationwide “Independence March” taking place on the anniversary of Poland regaining independence has become a phenomenon and the only event of its kind at that time. It brings together – in the physical sense – thousands of Poles. However, it is even more engaging in symbolic terms. The research aimed to analyze the Independence March as a heterotopic space according to Michel Foucault and, more precisely, to refer to four of the six principles of heterotopia proposed by the French philosopher. The first two principles apply to society in general and, therefore, were not analyzed in relation to the event of the Independence March. The remaining four were successfully used to reflect on it more deeply. Research has shown that the “Independence March” is an example of heterotopia, and what distinguishes it from other previously studied spaces with heterotopic features is the simultaneous variability and spatial stability, the range of influence, the multitude of ways of entering its space and the significant function it performs because of its complexity.
Finansowanie
Artykuł powstał w trakcie realizacji projektu „Heterotopie obywatelstwa. Dyskurs edukacyjny i pedagogie militaryzacji w przestrzeniach organizacji młodzieżowych. Ujęcie analityczno-krytyczne i porównawcze”, finansowanego z grantu Narodowego Centrum Nauki, w ramach konkursu OPUS 18 (nr umowy 2019/35/B/HS6/01365).
Bibliografia
Archacka, M. (2016). Szkoła. Społeczna rola heterotopii. W: J. Gromysz, R. Włodarczyk (red.), Utopia a edukacja, tom I – O wyobrażeniach świata możliwego (ss. 155-162). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Bełkot, A. (2008). Karnawalizacja jako pojęcie ludyczne. W: A. Sudryk, J.Z. Szeja (red.), Kulturotwórcza funkcja gier. Gra w kontekście edukacyjnym, społecznym i medialnym (ss. 45-59). Poznań: Polskie Towarzystwo Badania Gier
Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2005). The SAGE Handbook of Qualitative Research. Los Angeles: SAGE Publications, Inc.
Foucault, M. (2006). Inne przestrzenie. Teksty Drugie, 6, 117-125
Januszewska, E. (2021). Pociąg jako miejsce heterotopiczne. Traumatyczne doświadczenia czeczeńskiej uchodźczyni. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1(51), 97-120
Jaworska-Witkowska, M. (2015). Heterotopie, allotopie i atoposy: o (nie)miejscach kultury i tekstu i tryumfie myślenia międzyprzestrzennego. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji, 10, 103-142
Kurzynoga, M. (2012). Heterotopia domu dziecka, czyli o miejscu bez miejsca. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4(60), 87-95
Malendowicz, P. (2016). Marsz Niepodległości, czyli inna Europa jest możliwa. Annales Universitatis Mariae Curie Skłodowska, Sectio K. Politologia, 2(23), 195-206 DOI: https://doi.org/10.17951/k.2016.23.2.195
Ostrowicka H. (2010). Horyzont oczekiwań – z recepcji myśli Michela Foucault w badaniach pedagogicznych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: Kwartalnik Myśli Społeczno- Pedagogicznej, 3(51), 7-23
Piasecka, M. (2020). (Geo)poetyka marzenia. Utopia – heterotopia – trzecia przestrzeń. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Wiącek, E. (2019). The Rhetoric of the “March of Independence” in Poland (2010-2017) as the Answer for the Policy of Multiculturalism in the EU and the Refugee Crisis. Politeja, 4(61), 149-166 DOI: https://doi.org/10.12797/Politeja.16.2019.61.09
Wiśniewski, R. i in. (2019). O 11 listopada pewnego roku. Świętowanie stulecia odzyskania niepodległości w ujęciu socjologicznym. Warszawa: Wydawnictwo NCK
Wolniewicz-Slomka, K. (2023). Defending the nation: The discourse on youth nationalist organizations in the Polish press. International Journal of Media & Cultural Politics DOI: https://doi.org/10.1386/macp_00082_1
Wójtowicz, A. (2014). Pałac Staszica jako heterotopia afektywna – refleksja humanistyczna w planowaniu przestrzennym. Teksty Drugie, 305-320
Blair, E. (2009). A further education college as a heterotopia, Research in Post-Compulsory Education, 14(1), 93-101; DOI: https://doi.org/10.1080/13596740902717465
Głuchowski, P., Klimkowska, M. (2021). Między utopijnością a rzeczywistością – heterotopia Nocy Kultury. W: A. Kołtun, J. Wawiórka-Kamieniecka (red.), Spisane po Nocach KulItury. Lublin: Wydawnictwo Episteme, 295-316; https://www.umcs.pl/pl/-spisane-po-nocach-kultury-ksiazka,24367.htm
Górecka, E. (2019). Inne miejsca – filmowe obrazy antykwariatu jako heterotopie. Przestrzenie Teorii, 32, 197-211;
Historia Marszu Niepodległości, https://marszniepodleglosci.pl/historia/ [dostęp: 11.10.2023]
https://www.rp.pl/wydarzenia/art1648491-marsz-czy-dwa-marsze-gronkiewicz-waltz-sklada-odwolanie [dostęp: 18.10.2023]
https://www.rmf24.pl/raporty/raport-100-lat-niepodleglej/fakty/news-marsze-dla-ciebie-polsko-i-niepodleglosci-w-warszawie-250-ty,nId,2659313#crp_state=1 [dostęp: 18.10.2023]
Kurcińska, L. (2018). Heterotopia przedszkola, o „nie-miejscu w miejscu”. Forum Pedagogiczne, 8(2), 257-266; DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2018.2.18
Marsz Niepodległości 2018; https://www.facebook.com/MarszNiepodleglosci/posts/%EF%B8%8F-do%C5%82%C4%85cz-do-m%C5%82odzie%C5%BC-wszechpolska-%EF%B8%8F-httpdolaczmworgpl-%EF%B8%8Fkontynuuj-96-letni%C4%85-tra-dy/1794636727238387/ [dostęp: 23.10.2023]
Marsz Niepodległości. https://marszniepodleglosci.pl/historia/ [dostęp: 11.10.2023]
Mikulski, J. (2018). Marsz czy dwa marsze? Gronkiewicz-Waltz składa odwołanie; https://www. rp.pl/wydarzenia/art1648491-marsz-czy-dwa-marsze-gronkiewicz-waltz-sklada-odwolanie [dostęp: 18.10.2023]
Rmf24. (2018). https://www.rmf24.pl/raporty/raport-100-lat-niepodleglej/fakty/news-marsze-dla-ciebie-polsko-i-niepodleglosci-w-warszawie-250-ty,nId,2659313#crp_sta-te=1 [dostęp: 18.10.2023]
Rukat, R. (2020). O „zwykłych ludziach” na Marszu Niepodległości. Etnografia demonstracji ulicznej. Adeptus, 10, a.2139, DOI: https://doi.org/10.11649/a.2139
Skini, policja i antyfaszyści. Konflikt trwa od lat, Grzegorz Szymanik, https://warszawa.wybor-cza.pl/warszawa/56,34862,10624511,Skinipolicja_i_antyfaszysciKonflikt_trwa_od_lat.htmlWarszawa: Relacja z Marszu Niepodległości 2018 https://www.onr.com.pl/2018/11/12/warszawa-relacja-z-marszu-niepodleglosci-2018/ [dostęp: 23.10.2023])
Winogrodzki, K. (2018). Znamy frekwencję w Warszawie. 200 tys. Polaków wzięło udział w „Biało-Czerwonym Marszu”; https://wiadomosci.wp.pl/znamy-frekwencje-w-warszawie-200-tys-polakow-wzielo-udzial-w-bialo-czerwonym-marszu-6315829777533057a [dostęp: 05.10.2023]
Wirtualna Polska, https://wiadomosci.wp.pl/znamy-frekwencje-w-warszawie-200-tys-polakow-wzielo-udzial-w-bialo-czerwonym-marszu-6315829777533057a [dostęp 05.10.2023]
Witkowski, P., Woroncow, J., Puchała, D. (2023). The Polish Independence Marchasa Contact Hub and a Model for European Extremism. Counter Extremism Project; https://www.counterex-tremism.com/sites/default/files/2023-03/CEP%20Report_Polish%20Independence%20March_Jan%202023.pdf [dostęp: 24.10.2023]
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Klaudia Wolniewicz-Slomka , Celina Czech-Włodarczyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.