„Edukator rodzinny” w starzejącym się społeczeństwie. Mieć potrzeby i być potrzebnym ucząc się przez całe życie
Okładka czasopisma Studia Edukacyjne, nr 73, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

“family educator”
studying effects
psychosocial needs of older people

Jak cytować

Konieczna-Woźniak, R. (2024). „Edukator rodzinny” w starzejącym się społeczeństwie. Mieć potrzeby i być potrzebnym ucząc się przez całe życie. Studia Edukacyjne, (73), 73–88. https://doi.org/10.14746/se.2024.73.4

Abstrakt

The article aims to present the possibilities of using older people’s knowledge, skills, competencies, and wisdom as educators of the younger generation, especially in a family environment. The text also raises the issue of the possible meeting of older people’s psychosocial needs through the education of young people. The satisfaction of being a “family educator” may increase the level of motivation to continue meeting needs. The effects of the young generation learning from the older generation, discussing them, and using them by students during teaching classes are becoming an interesting and important topic. They point out the value of this education and its building intergenerational relationships in times of increasing generational separation.

https://doi.org/10.14746/se.2024.73.4
PDF

Bibliografia

Aronson, E. (1999). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Aleksander, T. (2019). Możliwość angażowania słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku we współpracę międzypokoleniową. W: A. Łacina-Łanowski, A. Fabiś (red.), Dialog międzypokoleniowy. Jubileusz 20-lecia Oświęcimskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku (ss. 25-34). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Baltes, P.B., Baltes, M.M. (1990). Psychological perspectives on successful aging: The model of selective optimization with compensation. W: P.B. Baltes, M. Baltes (red.), Successful aging: Perspectives from the behavioral sciences (ss. 1-34). Cambridge: Cambridge University Press DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511665684.003

Chabior, A. (2014). Diagnoza potrzeb osób starszych. W: A. Chabior, A. Fabiś, J.K. Wawrzyniak (red.), Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej (ss. 36-49). Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Dubas, E. (2023). Uczenie się w starości – przypomnienie humanistycznej perspektywy. Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej, 24(1), 25-35

Dubas, E. (2024). Humanistyczny obraz starości. Przesłanki dla gerontologii humanistycznej, tom 3 – Refleksje nad starością. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Dyczewski, L. (1994). Ludzie starzy i starość w społeczeństwie i kulturze. Lublin: Wydawnictwo KUL DOI: https://doi.org/10.18778/8331-387-0

Fabiś, A., Wąsiński, A., Tomczyk, Ł. (2019). Egzystencjalna perspektywa refleksji biograficznej w narracyjnym przekazie międzypokoleniowym. W: A. Łacina-Łanowski, A. Fabiś (red.), Dialog międzypokoleniowy. Jubileusz 20-lecia Oświęcimskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku (ss. 53-75). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Glosariusz EPALE. Pojęcia i terminy z zakresu edukacji dorosłych (2020). Warszawa

Halicki, J. (2010). Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku

Kamiński, A. (1975). Pedagogika w służbie gerontologii społecznej. Człowiek w pracy i w osiedlu. Z zagadnień gerontologii społecznej. Biuletyn TWWP, 4/54/XV, 7-26

Kawińska, M. (2022). Potrzeby seniorów w obszarze aktywności społecznej. Polityka Społeczna, 9, 14-20 DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.0111

Konieczna-Woźniak, R. (2016). Mentoring mentorów. Senior mentor – senior mentee, czyli społeczny mentoring senioralny. W: E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się (ss. 241-255). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Konieczna-Woźniak, R. (2017). Mentoring. W: A.A. Zych (red.), Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, tom 2, (ss. 234-238). Katowice: Wydawnictwo Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae Skarb Śląski

Konieczna-Woźniak, R. (2023). Znaczenie edukacji dorosłych w budowaniu relacji międzypokoleniowych w starzejącym się polskim społeczeństwie. Pedagogika Społeczna Nova, 3(5), 73-92 DOI: https://doi.org/10.14746/psn.2023.3.5.4

Kowalska-Dubas, E. (2021). Refleksje o starości w kontekście wyzwań ery cyfrowej. Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej, 21(2), 22-33

Marianowska, A. (2013). Pomiędzy adolescencją a dorosłością – koncepcja Emerging Adulthood Jeffreya J. Arnetta. Edukacja Dorosłych, 68(1), 91-104

Maslow, A.H. (2006). Motywacje i osobowość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Mazurek, E., Stępień, T. (2017). Kompendium wiedzy koniecznej edukatora dorosłych. Wrocław: Politechnika Wrocławska

Muszyński, M. (2022). Międzypokoleniowe uczenie się. Edukacja Dorosłych, 1, 53-74 DOI: https://doi.org/10.12775/ED.2022.005

Orzechowska, G. (1999). Aktualne problemy gerontologii społecznej. Olsztyn: Wydawnictwo WSP

Pikuła, N.G. (2016). Poczucie sensu życia osób starszych. Inspiracje do edukacji w starości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Szarota, Z. (2019). Wspólnota wartości w dialogu pokoleń – refleksja pedagogiczna. W: A. Łacina-Łanowski, A. Fabiś (red.), Dialog międzypokoleniowy. Jubileusz 20-lecia Oświęcimskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku (ss. 35-51). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Tokarz-Kamińska, B. (2013). Jak kształtować partnerskie relacje między pokoleniami? Dialog międzypokoleniowy. Między ideą a praktyką. Inspiracje. Zasada równego traktowania. Prawo i Praktyka (10), 43-46

Wawrzyniak, J.K. (2014). Jakość życia i satysfakcja w starości. W: A. Chabior, A. Fabiś, J.K. Wawrzyniak (red.), Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej (ss. 118-125). Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Wiktorowicz, J. (2020). Międzypokoleniowy transfer wiedzy: o instrumentach wspierania konkurencyjności przedsiębiorstw w warunkach starzejących się zasobów pracy. Rynek Pracy, 175(4), 28-42

Agenda 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju – implementacja w Polsce http://www.un.org.pl/files/170/Agenda2030PL_pl-5.pdf [pobrano: 20.07.2024]

Dyskryminacja ze względu na wiek na polskim rynku pracy – diagnoza https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2022/02/PIE-Raport_Ageizm.pdf [pobrano: 20.07.2024]

Główny Urząd Statystyczny. Podstawowe dane. Społeczeństwo https://stat.gov.pl/podstawowe-dane/ [pobrano: 14.07.24]

https://pwr.edu.pl/fcp/cGBUKOQtTKlQhbx08SlkTWwRQX2o8DAoHNiwFE1wZDy-EPG1gnBVcoFW8SBDRKTxMKRy0SODwBBAEIMQheCFVAORFCHzY/80/public/docs/projekt_lowe/kompendium_wiedzy_koniecznej_edukatora_doroslych_.pdf

https://www.brpo.gov.pl/sites/default/files/Biuletyn%20Rzecznika%20Praw%20Obywatelskich%202013,20Nr%208%20%C5%B9r%C3%B3d%C5%82a.pdf

https://www.rdn.gov.pl/komunikaty,komunikatnr5/2022 [pobrano: 10.06.2024]

Klasyfikacja Dziedzin Nauki i Dyscyplin Naukowych oraz Dyscyplin Artystycznych (Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 11.10.2022)

Struktura ludności i starzenie się społeczeństwa https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Archive:Struktura_ludno%C5%9Bci_i_starzenie_si%C4%99_spo%C5%82ecze%C5%84stwa [pobrano: 14.07.24]

Wykaz dziedzin nauki i techniki według klasyfikacji OECD https://nawa.gov.pl/Lista-OECD---PL.docx.pdf [pobrano: 10.06.2024]