Popkulturowa edukacja muzyczna po pandemii – nowe perspektywy
Okładka czasopisma Studia Edukacyjne, nr 75, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

music education
popular music education
technology
creativity
inclusivity

Jak cytować

Michalak, M. (2024). Popkulturowa edukacja muzyczna po pandemii – nowe perspektywy. Studia Edukacyjne, (75), 195–209. https://doi.org/10.14746/se.2024.75.12

Abstrakt

The aim of this article is to present the evolution, emerging trends, and contemporary challenges in the field of popular music education (PME), particularly in the context of changes prompted by the COVID-19 pandemic. The publication adopts a review-based approach. Recent research, publications, and initiatives highlight profound shifts within PME, notably the increasing emphasis on creativity, diversity, and inclusivity, as well as the expanding role of digitalization and, more recently, the integration of artificial intelligence. These transformations remain largely absent in Polish music education. However, a favorable environment for popular music education is emerging due to the growing convergence of music education and socio-cultural animation.

https://doi.org/10.14746/se.2024.75.12
PDF

Bibliografia

Aston, P., Paynter, J. (1970). Sound and Silence: Classroom Projects in Creative Music. London – New York: Cambridge University Press

Białkowski, A. (2012). Edukacja muzyczna w poszukiwaniu nowych znaczeń i obszarów działań. W: A. Białkowski (red.), Nowe obszary i drogi rozwoju edukacji muzycznej w Polsce. Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca

Białkowski, A. (2020). Praktyki jazzowe jako praktyki edukacyjne. Etosowe oswajanie muzycznej wyobraźni i majeutyka szczerych dźwięków. W: A. Białkowski, W.J. Burszta (red.), Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra-SWPS

Białkowski, A., Burszta, W.J. (2019). Jedzie Pan Jazz. Edukacja jazzowa i popkulturowa w per- spektywie antropologicznej. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra-SWPS

Bissinger-Ćwierz, U. (2019). Metody aktywizujące w szkolnej i pozaszkolnej edukacji muzycznej. Poradnik dla nauczycieli i animatorów. Warszawa: Wydawnictwo Difin

Bougsiaa, H., Cackowska, M., Kopciewicz, L., Nowicki, L. (2016). Smartfon i tablet w dziecięcych rękach. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra-SWPS

Cutietta, R.A. (1985). Using rock videos to your advantage. Music Educators Journal, 71(6), 47-49 DOI: https://doi.org/10.2307/3396475

Cutietta, R.A., Brennan, T. (1991). Coaching a pop/rock ensemble. Music Educators Journal, 77(8), 40-45 DOI: https://doi.org/10.2307/3398152

Documentary report of the Tanglewood Symposium, R. Choate (red.). (1968). Washington: Music Educators National Conference

Finney, J., Philpott, C., Spruce, G. (2021). Creative and Critical Projects in Classroom Music. Fifty Years of Sound and Silence. London – New York: Routledge DOI: https://doi.org/10.4324/9780367816179

Gidding, S. (2022). Technology for Unleashing Creativity. Practical Tips and Tools for Music Educators. New York: Oxford University Press DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780197570739.001.0001

Green, L. (2001). How popular musicians learn: A way ahead for music education. Burlington: Ashgate Publishing Company

Green, L. (2008). Music, Informal Learning and the School: A New Classroom Pedagogy. London: Routledge

Isbell, D. (2007). Popular Music and the Public School Music Curriculum. Update: Applications of Research in Music Education, 26(53), 53-63 DOI: https://doi.org/10.1177/87551233070260010106

Kallio, A., Väkevä, L. (2024). Inclusive Popular Music Education? W: The Oxford Handbook on Meyers B.D., COLLOQUY: Re-Framing Research for Preservice and Inservice Music Educators. Contributions to Music Education, 49, 11-19

Michalak, M. (2011). Muzyka rockowa w świadomości i edukacji młodzieży gimnazjalnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek

Michalak, M. (2015) Walory edukacyjne muzyki młodzieżowej w wypowiedziach nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. W: E. Kochanowska, R. Majzner (red.), Muzyka w dialogu z edukacją: wybrane konteksty aktywności i edukacji muzycznej. Kraków: Wydawnictwo Libron

Michalak, M. (2017). Preferencje muzyczne uczniów – komponent czy suplement polskiej edukacji muzycznej? W: A. Tupieka-Buszmak (red.), Problematyka kształcenia muzycznego na poziomie studiów wyższych w zmieniającym się obrazie zjawisk kulturowych. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego

Nęcka, E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Nwagwu, W.E., Akintoye, A. (2024). Influence of social media on the uptake of emerging musicians and entertainment events. Information Development, 40(4), 667-692 DOI: https://doi.org/10.1177/02666669221151162

Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu, (2020). A. Białkowski, W.J. Burszta (red.). Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra-SWPS

Popular Music in the Nordic Countries, (2017). A-V. Kärjä, F. Holt (red.). Oxford: Oxford University Press

Powell, B., Krikun, A., Pignato, J.M. (2015). „Something’s Happening Here!”: Popular Music Education in the United States. Journal of the International Association for the Study of Popular Music, 5(1), 6-7 DOI: https://doi.org/10.5429/ij.v5i1.718

Swanwick, K. (1968). Popular Music and the Teacher. New York – Oxford: Pergamon Press Volk, T. (1998). Music Education, and Multiculturalism. Foundations and Principles. New York: Oxford University Press

Holster, J. (2024). Augmenting Music Education through AI: Practical Applications of ChatGPT, Music Educators Journal110(4), 1-7; [dostęp: 24.11.2024] DOI: https://doi.org/10.1177/00274321241255938

https://www.popularmusiceducation.org [dostęp: 24.11.2024]

https://www.intellectbooks.com/journal-of-popular-music-education [dostęp: 24.11.2024]

https://www.psjazz.pl [dostęp: 24.11.2024]

Yu, X., Ma, N., Zheng, L., Wang, L., Wang, K. (2023). Developments and Applications of Artificial Intelligence in Music Education, Technologies, 11(42), [dostęp: 15.11.24] DOI: https://doi.org/10.3390/technologies11020042