Abstract
Creativity is seen as one of the prerequisites for success in various areas of life. Students often look for additional activities outside school or university to help validate the knowledge and skills they have acquired. Through participation in educational projects (local and international), students gain extra-curricular knowledge, experience, and competences, but are only sometimes able to put these into practice on their own to create new ideas, concepts, or solutions. The article presents the process of supporting and developing students’ creative potential on the example of selected educational projects.
References
Bałachowicz, J., Sikorska, J., Krauze-Sikorska, H. (2020). Jak uczy się dziecko? In: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (Ed.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (pp. 41-62). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Domagała, D., Marek, E., Żmijewska, E., Kabat, M., Kaźmierska, M., Tokaj, A., Herman, T., Ratajczak, A. (2020). Nauczyciele dzieci. In: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (Ed.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (pp. 371-405). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Karbowniczek, J., Nowakiewicz, K. (2015). Zajęcia dodatkowe w przedszkolu. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 35 (1), 209-222
Kołodziejski, M., Przybysz-Zaremba, M. (2017). Project method in educational practice. In: M. Kołodziejski et al. University Review, 11, 4, 26-32
Kowal, R. (2014). Wolontariat w systemie oddziaływań szkolnych. In: A. Domagała-Kręcioch, B. Majerek (Eds.), Szkoła jako przestrzeń edukacyjnego (nie)porozumienia (pp. 141-159). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Michalak, R. (2016). Przekraczanie progu edukacji przedmiotowej jako sytuacja trudna w życiu dziecka. Perspektywa badawcza. In: M. Cywińska (Ed.), Oblicza trudnego dzieciństwa. Konteksty rodzinno-edukacyjne (pp. 251-266). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Ożdziński, J. (2001), Wybrane zagadnienia z metodyki rekreacji ruchowej. In: I. Kiełbasiewicz-Drozdowska, W. Siwiński (Eds.), Teoria i metodyka rekreacji (pp. 225-269). Poznań: Wydawnictwo AWF
Pieniążek, M., Zielińska, M. (2017). Wolontariat jako forma aktywności prospołecznej młodzieży studenckiej. Pedagogika (Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas), 15, 145-153
Rostańska, E. (2015). Doświadczanie zmian w czasie i przestrzeni edukacji. In: J. Skibska, J. Wojciechowska (Eds.), Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogicznej (pp. 19-26). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak
Runco, M.A. (2003). Education for Creative Potential. Scandinavian Journal of Educational Research, 47(3), 317-324 DOI: https://doi.org/10.1080/00313830308598
Skołożyńska, K., Wojczyńska, A. (2020). Educational Project “Hidden Treasure Hunters” as an Example of Using the Storyline Method in Kindergarten. Elementary Education in Theory and Practice, 15, 2(56), 47-60 DOI: https://doi.org/10.35765/eetp.2020.1556.04
Szmidt, K.J. (2013). Pedagogika twórczości. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Trzmielewska, K. (2019). Program Projektor – wolontariat studencki przestrzenią do realizacji autorskich projektów edukacyjnych. Ogrody Nauk i Sztuk, 9, 320-331 DOI: https://doi.org/10.15503/onis2019.320.331
https://akademiaprzyszlosci.org.pl/en/ https://odyseja.org/ https://www.odysseyofthemind.com/, https://projektor.org.pl/ https://erasmusplus.org.pl/ https://amu.edu.pl/en
https://wse.amu.edu.pl/ https://polishpie.amu.edu.pl/ https://care-ss.frederick.ac.cy/
Isabekov, A., Sadyrova, G. (2018). Project-Based Learning to Develop Creative Abilities in Students. In: J. Drummer et al. (Eds.), Vocational Teacher Education in Central Asia, Technical and Vocational Education and Training: Issues, Concerns and Prospects 28, pp. 43-39; DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-73093-6_4
License
Copyright (c) 2023 Michalina Kasprzak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.