The Creative Potential of Students in Educational Projects
PDF

Keywords

creativity
educational projects
elementary education
higher education
students

How to Cite

Kasprzak , M. (2023). The Creative Potential of Students in Educational Projects . Studia Edukacyjne, (71), 143–153. https://doi.org/10.14746/se.2023.71.9

Abstract

Creativity is seen as one of the prerequisites for success in various areas of life. Students often look for additional activities outside school or university to help validate the knowledge and skills they have acquired. Through participation in educational projects (local and international), students gain extra-curricular knowledge, experience, and competences, but are only sometimes able to put these into practice on their own to create new ideas, concepts, or solutions. The article presents the process of supporting and developing students’ creative potential on the example of selected educational projects.

https://doi.org/10.14746/se.2023.71.9
PDF

References

Bałachowicz, J., Sikorska, J., Krauze-Sikorska, H. (2020). Jak uczy się dziecko? In: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (Ed.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (pp. 41-62). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Domagała, D., Marek, E., Żmijewska, E., Kabat, M., Kaźmierska, M., Tokaj, A., Herman, T., Ratajczak, A. (2020). Nauczyciele dzieci. In: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (Ed.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (pp. 371-405). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Karbowniczek, J., Nowakiewicz, K. (2015). Zajęcia dodatkowe w przedszkolu. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 35 (1), 209-222

Kołodziejski, M., Przybysz-Zaremba, M. (2017). Project method in educational practice. In: M. Kołodziejski et al. University Review, 11, 4, 26-32

Kowal, R. (2014). Wolontariat w systemie oddziaływań szkolnych. In: A. Domagała-Kręcioch, B. Majerek (Eds.), Szkoła jako przestrzeń edukacyjnego (nie)porozumienia (pp. 141-159). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Michalak, R. (2016). Przekraczanie progu edukacji przedmiotowej jako sytuacja trudna w życiu dziecka. Perspektywa badawcza. In: M. Cywińska (Ed.), Oblicza trudnego dzieciństwa. Konteksty rodzinno-edukacyjne (pp. 251-266). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Ożdziński, J. (2001), Wybrane zagadnienia z metodyki rekreacji ruchowej. In: I. Kiełbasiewicz-Drozdowska, W. Siwiński (Eds.), Teoria i metodyka rekreacji (pp. 225-269). Poznań: Wydawnictwo AWF

Pieniążek, M., Zielińska, M. (2017). Wolontariat jako forma aktywności prospołecznej młodzieży studenckiej. Pedagogika (Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas), 15, 145-153

Rostańska, E. (2015). Doświadczanie zmian w czasie i przestrzeni edukacji. In: J. Skibska, J. Wojciechowska (Eds.), Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogicznej (pp. 19-26). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

Runco, M.A. (2003). Education for Creative Potential. Scandinavian Journal of Educational Research, 47(3), 317-324 DOI: https://doi.org/10.1080/00313830308598

Skołożyńska, K., Wojczyńska, A. (2020). Educational Project “Hidden Treasure Hunters” as an Example of Using the Storyline Method in Kindergarten. Elementary Education in Theory and Practice, 15, 2(56), 47-60 DOI: https://doi.org/10.35765/eetp.2020.1556.04

Szmidt, K.J. (2013). Pedagogika twórczości. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Trzmielewska, K. (2019). Program Projektor – wolontariat studencki przestrzenią do realizacji autorskich projektów edukacyjnych. Ogrody Nauk i Sztuk, 9, 320-331 DOI: https://doi.org/10.15503/onis2019.320.331

https://akademiaprzyszlosci.org.pl/en/ https://odyseja.org/ https://www.odysseyofthemind.com/, https://projektor.org.pl/ https://erasmusplus.org.pl/ https://amu.edu.pl/en

https://wse.amu.edu.pl/ https://polishpie.amu.edu.pl/ https://care-ss.frederick.ac.cy/

Isabekov, A., Sadyrova, G. (2018). Project-Based Learning to Develop Creative Abilities in Students. In: J. Drummer et al. (Eds.), Vocational Teacher Education in Central Asia, Technical and Vocational Education and Training: Issues, Concerns and Prospects 28, pp. 43-39; DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-73093-6_4