Zagadnienia konstrukcyjne umów publicznoprawnych

Main Article Content

Lucyna Staniszewska

Abstrakt

The formulation of legal provisions by the administration does not have to take the form of administrative decisions. One of the legal forms of the administration is public-law contracts. This is one of the forms of administration which still requires a further scientific analysis. Contracts are useful instruments, and therefore it may be worth looking at their different types and construction. They may be classified according to the parties to the legal relationship created. There are two types of contracts, i.e. between admin­istrative bodies and between an administrative body and an entity. The doctrine refers to contracts of the latter type as administrative and legal agreements. Such agreements have developed in the Polish legal order after the systemic changes. Unfortunately, the legislator has not provided their legal definition, they are regu­lated in special laws, most often by indicating contractual provisions constituting essentialia negotii. The doctrine does not explicitly define the character of the con­tracts concluded by the administrative body and its contractor, nor has the final characteristics of the content of contracts in the administration as a whole been made. There is still a lack of consensus as to the construction of public law contracts and the rules governing them. There is an urgent need to regulate the essence of administrative contracts, and in particular to indicate their construction and legal nature, in order to better protect legal entities entering into them. The purpose of public-law contracts is to improve the quality of administration, and increase the efficiency of administrative activities. More administrative contracts also mean higher decentralisation of the state. Moreover, the idea of extending the use of public-law contracts is consistent with the principle of the participatory role of citizens in achieving public effects. The Polish legislator may draw on the regulations of other countries, for instance Germany, where public-law contracts have received legal definitions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Staniszewska, L. (2019). Zagadnienia konstrukcyjne umów publicznoprawnych. Studia Prawa Publicznego, (3(27), 139-157. https://doi.org/10.14746/spp.2019.3.27.6
Dział
Artykuły
Biogram autora

Lucyna Staniszewska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Lucyna Staniszewska, dr, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, e-mail: lucynast@amu.edu.pl, https://orcid.org/0000-0003-3457-0901

 

Bibliografia

  1. Asso B., Monera F., Hillairet J., Bousquet A., Contentieux administratif, Levallois Perret 2006.
  2. Beresiewicz T., O kontraktach administracyjnych, Kraków 1901.
  3. Biernat S., Prywatyzacja zadań publicznych. Problematyka prawna, Warszawa 1994.
  4. Boć J., Dziewięcka-Bokun L., Umowy w administracji, Wrocław 2008.
  5. Boć J., O umowie w administracji, w: Umowy w administracji, pod red. J. Bocia, L. Dziewięckiej-Bokun, Wrocław 2008.
  6. Błaś A., Formy działania administracji w warunkach prywatyzacji zadań publicznych, w: Administracja i prawo administracyjne u progu trzeciego tysiąclecia, Łódź 2000.
  7. Cieślak Z., Porozumienie administracyjne, Warszawa 1985.
  8. Cieślak Z., Umowa administracyjna w państwie prawa, Zakamycze 2004.
  9. Cieślik Z., Umowa administracyjna w państwie prawa, Kraków 2004.
  10. Dolnicki B., Umowa publicznoprawna w prawie niemieckim, „Państwo i Prawo” 2001, z. 3.
  11. Filipek J., Stosunki administracyjnoprawne, Kraków 1968.
  12. Jaworski W.J., Nauka prawa administracyjnego. Zagadnienia ogólne, Warszawa 1924.
  13. Kijowski D., W sprawie charakteru prawnego umów zawieranych przez organy
  14. administracji, „Państwo i Prawo” 1987, z. 6.
  15. Langrod J.S., Instytucje prawa administracyjnego. Zarys części ogólnej, Zakamycze 2003.
  16. Lemańska J., Umowa administracyjna a umowa cywilnoprawna, w: Instytucje współczesnego prawa administracyjnego, pod red. I. Skrzydło-Niżnik, P. Dobosza, D. Dąbek, M. Smagi, Kraków 2001.
  17. Long M., Weil P., Braibant G., Delvové P., Genevois B., Les grands arrêts de la jurisprudence administrative, Paris 2009.
  18. Łętowski J., Prawo administracyjne. Zagadnienia podstawowe, Warszawa 1990.
  19. Maurer H., Allgemeines Verwaltungsrecht, München 1999.
  20. Ofiarska M., Koncepcja umowy publicznoprawnej w niemieckiej nauce prawa madministracyjnego, w: Jakość administracji publicznej, pod red. J. Łukasiewicza, Rzeszów 2004.
  21. Starościak J., Prawne formy i metody działania administracji, w: System Prawa Administracyjnego, t. 3, pod red. T. Rabskiej, J. Łętowskiego, Wrocław 1978.
  22. Starościak J., Prawo administracyjne, Warszawa 1975, wyd. 3.
  23. Stahl M., Ugody, porozumienia administracyjne, umowy publicznoprawne, publiczne, administracyjne, umowy cywilne, w: Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, pod red. M. Stahl, Warszawa 2016.
  24. Stec P., Umowy w administracji. Studium cywilnoprawne, Warszawa 2013.
  25. Wolff H.J., Bachof O., Stober R., Verwaltungsrecht I, München 1994.
  26. Imboden M., Der verwaltungsrechtliche Vertrag, Basel 1958.
  27. Wyporska-Frankiewicz J., Publicznoprawne formy działania administracji o charakterze dwustronnym, Warszawa 2010.
  28. Vedel G., Droit administratif, Paris 1973.
  29. Ziemski K., Indywidualny akt administracyjny jako forma prawna działania administracji, Poznań 2005.
  30. Zimmermann M., Nauka administracji i polskie prawo administracyjne, Poznań 1949.
  31. Zimmermann J., Prawo administracyjne, Zakamycze 2006.