Transformacje wergiliańskie. Wergiliusz w XXI wieku (Vergilian Transformations: Vergil in the Twenty-First Century)
Okładka czasopisma Symbolae Philologorum Posnaniensium Graecae et Latinae, tom 34, nr 2, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

Vergil
canonicality
classical reception

Jak cytować

Piętka, R. (2025). Transformacje wergiliańskie. Wergiliusz w XXI wieku (Vergilian Transformations: Vergil in the Twenty-First Century). Symbolae Philologorum Posnaniensium Graecae Et Latinae, 34(2), 127–141. https://doi.org/10.14746/sppgl.2024.XXXIV.2.7

Liczba wyświetleń: 61


Liczba pobrań: 33

Abstrakt

The paper offers a concise survey of Vergil’s presence in contemporary culture, taking into consideration various contexts such as literature, film, comics, and music. Additionally, it explores the connection between Vergil’s works and the current debate on the literary canon.

https://doi.org/10.14746/sppgl.2024.XXXIV.2.7
PDF

Bibliografia

Alexander 2011: C. Alexander, Out of Context, „New York Times” IV (2011), nr 6, w: [https://www.nytimes.com/2011/04/07/opinion/07alexander.html].

Beard 2013: M. Beard, Only Aeschylus Will Do?, w: tejże, Confronting the Classics: Traditions, Adventures and Innovations, New York 2013, 218–223.

Bender 2004: P. Bender, Ameryka – nowy Rzym. Historia równoległa dwóch imperiów, przeł. A. Krzemińska, A. Krzemiński, Warszawa 2004 [2003].

Bloom 1994: H. Bloom, The Western Canon. The Books and School of the Ages, New York 1994.

Bloom 2019: H. Bloom, Zachodni kanon. Książki i szkoła epok, przeł. B. Baran, M. Szczubiałka, Warszawa 2019.

Bonagura 2015: D.G. Bonagura Jr., Was Virgil Catholic? An old book teaches some new literary lessons, „America. The Jesuit Review” 213 (2015), nr 14, w: [https://www.americamagazine.org/issue/was-virgil-catholic].

Bonagura 2021: D.G. Bonagura Jr., Six reasons for Catholics to read Virgil’s „Aeneid”, w: [https://www.catholicworldreport.com/2021/03/02/six-reasons-for-catholics-to-read-virgilsaeneid/].

Brague 1992: R. Brague, Europe, la voie romaine, Paris 1992.

Brague 2012: R. Brague, Europa, droga rzymska, przeł. W. Dłuski, Warszawa 2012.

Bremmer 2009: J.N. Bremmer, The Golden Bough: Orphic, Eleusinian, and Hellenistic Jewish Sources of Vergil’s Underworld in „Aeneid” VI, „Kernos” 22 (2009), 183–208. DOI: https://doi.org/10.4000/kernos.1785

Bremmer 2013: J. Bremmer, Vergil and Jewish Literature, „Vergilius” 59 (2013), 157–164.

Burton 2011: P. Burton, Pax Romana/Pax Americana: Perceptions of Rome in American Political Culture, 2000–2010, „International Journal of the Classical Tradition” 18 (2011), nr 1, 66–104. DOI: https://doi.org/10.1007/s12138-011-0234-7

Burton 2022: D. Burton, Epilogue: „Troy: Fall of a City” and Its Ancient Sources, w: Screening Love and War in „Troy: Fall of a City”, eds. A. Augoustakis, M.S. Cyrino, London–New York 2022, 223–231. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350144248.0009

Carstairs-McCarthy 2021: A. Carstairs-McCarthy, Zeus, Jupiter, Jesus and the Catholic Church: What Good Is a God?, Newcastle upon Tyne 2021.

Cholewa-Purgał 2019: A. Cholewa-Purgał, „Lawinia” Ursuli K. Le Guin kontrapunktem Wergiliuszowej „Eneidy”, w: Epos od Homera do Martina, red. B. Błaszkiewicz, J. Godlewicz-Adamiec, Gdańsk 2019, 465–478.

Cichocki 2018: M.A. Cichocki, Rzymska forma, w: tegoż, Północ i Południe. Teksty o polskiej kulturze i historii, Warszawa 2018, 83–129.

Coetzee 2008: J.M. Coetzee, Co to jest dzieło klasyczne? – prelekcja, w: tegoż, Dziwniejsze brzegi. Eseje literackie 1986–1999, przeł. A. Skucińska, Kraków 2008, 7–32.

Cox 2011: F. Cox, Ursula Le Guin, w: tejże, Sibylline Sisters: Virgil’s Presence in Contemporary Women’s Writing, Oxford 2011, 247–263. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199582969.001.0001

Cyrino 2022: M.S. Cyrino, From Judgment to Fall: Aphrodite and Paris, w: Screening Love and War in „Troy: Fall of a City”, eds. A. Augoustakis, M.S. Cyrino, London–New York 2022, 37–50. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350144248.ch-003

Dunlap 2014a: D.W. Dunlap, A Memorial Inscription’s Grim Origins, „New York Times” IV (2014), nr 2, w: [https://ww.nytimes.com/2014/04/03/nyregion/an-inscription-taken-outofpoetic-context-and-placed-on-a-9-11-memorial.html].

Dunlap 2014b: D.W. Dunlap, Scholarly Perspectives on Inscription at the 9/11 Memorial Museum, „New York Times” IV (2014), nr 2, w: [https://archive.nytimes.com/cityroom.blogs.nytimes.com/2014/04/02/scholarly-perspectives-on-inscription-at-the-911-memorial-museum/].

Eliot 1953: T.S. Eliot, Vergil and the Christian World, „The Sewanee Review” 61 (1953), nr 1, 1–14.

Eliot 1998: T.S. Eliot, Kto to jest klasyk?, przeł. H. Pręczkowska, w: Kto to jest klasyk i inne eseje, Kraków 1998, 64–86.

Fletcher 2018: K.F.B. Fletcher, Vergil’s „Aeneid” and Nationalism in Italian Metal, w: Classical Antiquity in Heavy Metal Music, eds. K.F.B. Fletcher, O. Umurhan, London 2018, 23–51.

Gałkowski 2022: J. Gałkowski, Miniatury rzymskie. Krótkie opowieści o rzymskim micie, Kielce 2022.

Giusti, Rimell 2021: E. Giusti, V. Rimell, Vergil and the Feminine, „Vergilius” 67 (2021), 3–24.

González-Vaquerizo 2019: H. González-Vaquerizo, Heavy Rome-Roma de metal. La imagen de Roma en el heavy metal y el metal, w: En los márgenes de Roma: la Antigüedad romana en la cultura de masas contemporánea, eds. C. Sánchez Pérez, L. Unceta Gómez, Madrid 2019, 39–62.

Gosk 2010: H. Gosk, Podzwonne (nie tylko) dla kanonu, „Teksty Drugie” 125 (2010), nr 5, 90–95.

Guillory 1993: J. Guillory, Cultural Capital: The Problem of Literary Canon Formation, Chicago 1993. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226310015.001.0001

Haecker 1934: Th. Haecker, Virgil: Father of the West, transl. A.W. Wheen, New York 1934.

Haecker 2022: Th. Haecker, Virgil: Father of the West, transl. A. Giambrone, Providence 2022.

Hardie 2014: Ph. Hardie, The Last Trojan Hero: A Cultural History of Virgil’s „Aeneid”, London–New York 2014. DOI: https://doi.org/10.5040/9780755693900

Hejduk 2018: J.D. Hejduk, Was Vergil Reading the Bible? Original Sin and an Astonishing Acrostic in the Orpheus and Eurydice, „Vergilius” 64 (2018), 71–102.

Higgins 2009: Ch. Higgins, „Battlestar Galactica” revealed as the new Virgil’s „Aeneid”, „The Guardian” 24 (2009), w: [https://www.theguardian.com/culture/charlottehigginsblog/2009/feb/24/classics-classics].

Horsfall 2012: N. Horsfall, Vergil and the Jews, „Vergilius” 58 (2012), 67–80.

Horsfall 2014: N. Horsfall, Vergil and Jewish Scholars, „Vergilius” 60 (2014), 191–192.

Jackson Knight 1967: W.F. Jackson Knight, Vergil: Epic and Anthropology, London 1967.

James 1995: S.L. James, Establishing Rome with the Sword: Condere in the „Aeneid”, „American Journal of Philology” 116 (1995), nr 4, 623–637. DOI: https://doi.org/10.2307/295407

Jarzyńska 2020: K. Jarzyńska, Po co czytać Harolda Blooma i jak, czyli o kanoniczności Krytyka, „Konteksty kultury” 17 (2020), nr 4, 505–517. DOI: https://doi.org/10.4467/23531991KK.20.039.13258

Kick 2012: The Graphic Canon, vol. I: From the Epic of Gilgamesh to Shakespeare to Dangerous Liaisons, ed. R. Kick, New York 2012.

Kick 2014: Kanon graficzny I. Od Gilgamesza do Tybetańskiej księgi umarłych, red. serii R. Kick, przeł. D. Kozińska, Warszawa 2014.

Koelb 2015: J.H. Koelb, Freud, Jung, and the Taboo of Rome, „Arethusa” 48 (2015), nr 3, 391–430. DOI: https://doi.org/10.1353/are.2015.0016

Koredczuk 2020: B. Koredczuk, Kanon literacki we współczesnym obiegu lekturowym czy jeszcze istnieje, jest czytany i obowiązuje? Refleksje bibliologa na temat dwóch książek Harolda Blooma, „Roczniki Biblioteczne” 64 (2020), 309–315. DOI: https://doi.org/10.19195/0080-3626.64.13

Kovacs 2016: G. Kovacs, Mythic Totality in „Age of Bronze”, w: Son of Classics and Comics, eds. G. Kovacs, C.W. Marshall, Oxford 2016, 33–46.

Lesser 2016: R. Lesser, How Epic is Star Wars?, „Eidolon” 2016, w: [https://eidolon.pub/howepic-is-star-wars-f8be00df84d3#lomew3dp2].

Lundlin 1998: R. Lundlin, The ‘Classics’ Are Not the ‘Canon’, w: Invitation to the Classics, eds. L. Cowan, O. Guinness, Grand Rapids 1998, 25–28.

Lyden 2003: J.C. Lyden, Film as Religion: Myths, Morals, and Rituals, New York–London 2003.

Marcolongo 2020: A. Marcolongo, La lezione di Enea, Bari–Roma 2020.

Martín-Rodríguez 2015: A.M. Martín-Rodríguez, The Fall of Troy: Intertextual Presences in Wolfgang Petersen’s Film, w: Return to Troy: New Essays on the Hollywood Epic, ed. M.M. Winkler, Leiden–Boston 2015, 203–223. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004296084_011

Miller 1995: P.A. Miller, The Minotaur within: Fire, the Labyrinth, and Strategies of Containment in „Aeneid” 5 and 6, „Classical Philology” 90 (1995), nr 3, 225–240. DOI: https://doi.org/10.1086/367466

Miller 2010: T.S. Miller, Myth-Remaking in the Shadow of Vergil: The Captive(-ated) Voice of Ursula K. Le Guin’s „Lavinia”, „Mythlore” 29 (2010), nr 1–2, 29–50.

Oliensis 2001: E. Oliensis, Freud’s „Aeneid”, „Vergilius” 47 (2001), 39–63.

Pache 2010: C. Pache, ‘So Say We All’: Reimagining Empire and the „Aeneid”, „Classical Outlook” 8 (2010), 132–136.

Pemberton 2022: G. Pemberton, The Journey into the Unconscious – the „Aeneid” and Carl Jung, w: [https://graham-pemberton.medium.com/the-journey-into-the-unconscious-theaeneidand-carl-jung-ea8822aef73c].

Piętka 2015: R. Piętka, Roma aeterna. Rzymska mitologia urbanistyczna, Poznań 2015.

Puhvel 1975: J. Puhvel, Remus et frater, „History of Religions” 15 (1975), nr 2, 146–157. DOI: https://doi.org/10.1086/462740

Sapota 2020: T. Sapota, Eliusz Donat: Żywot Wergiliusza. Przekład z komentarzem, „Scripta Classica” 17 (2020), 75–89.

Saylor 2021: K.M. Saylor, The Price of Peace: The „Aeneid” Today, „Modern Age” 63 (2021), nr 1, w: [https://isi.org/modern-age/the-price-of-peace-the-aeneid-today/].

Shanower 2011: E. Shanower, Twenty-First Century Troy, w: Classics and Comics, eds. G. Kovacs, C.W. Marshall, Oxford 2011, 195–206.

Strobl 2012: W. Strobl, «tu regere imperio populos, Romane, memento …»: Zur Rezeption von Vergil und Horaz im italienischen Faschismus am Beispiel des Siegesplatzes in Bozen, „Antike und Abendland” 58 (2012), nr 1, 143–166. DOI: https://doi.org/10.1515/anti.2012.58.1.143

Strunk 2009: Th.E. Strunk, Achilles in the Alleyway: Bob Dylan and Classical Poetry and Myth, „Arion” 17 (2009), nr 1, 119–136. DOI: https://doi.org/10.1353/arn.2009.0027

Sulprizio 2011: Ch. Sulprizio, Eros Conquers All: Sex and Love in Eric Shanower’s „Age of Bronze”, w: Classics and Comics, eds. G. Kovacs, C.W. Marshall, Oxford 2011, 207–219.

Syed 2005: Y. Syed, Vergil’s „Aeneid” and the Roman Self: Subject and Nation in Literary Discourse, Ann Arbor 2005. DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.17462

Taylor 2022: W. Taylor, „Summon the Shadows of Ages Past”: Negotiating The Northman’s Antimodernism, „Los Angeles Review of Books” 29 (2022), w: [https://lareviewofbooks.org/article/summon-the-shadows-of-ages-past-negotiating-the-northmans-antimodernism/].

Thomas 2007: R.F. Thomas, The Streets of Rome: The Classical Dylan, „Oral Tradition” 22 (2007), nr 1, 30–56. DOI: https://doi.org/10.1353/ort.2007.0015

Wilczek 2004–2005: P. Wilczek, Kanon jako problem kultury współczesnej, „Postscriptum” 21 (2004–2005), 72–82.

Winkler 2017: M.M. Winkler, Classical Literature on Screen: Affinities of Imagination, Cambridge 2017. DOI: https://doi.org/10.1017/9781108123358

Zetzel 1989: J.E.G. Zetzel, Romane Memento: Justice and Judgment in „Aeneid” 6, „Transactions of the American Philological Association” 119 (1989), 263–284. DOI: https://doi.org/10.2307/284275

Ziółkowski 2005: A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2005.