„Pornograficzne” interpretacje klasycznych mitów w starożytności grecko-rzymskiej
Okładka czasopisma Symbolae Philologorum Posnaniensium Graecae et Latinae, tom 35, nr 1, rok 2025
PDF

Słowa kluczowe

mythology Graeco-Roman
sexual pornography
Heracles Geryon

Jak cytować

Wypustek, A. (2025). „Pornograficzne” interpretacje klasycznych mitów w starożytności grecko-rzymskiej. Symbolae Philologorum Posnaniensium Graecae Et Latinae, 35(1), 105–119. https://doi.org/10.14746/sppgl.2025.XXXV.1.5

Liczba wyświetleń: 65


Liczba pobrań: 39

Abstrakt

The paper deals with the phenomenon of “pornographic”, obscene interpretations of mythology in the Greco–Roman era. To date, this subject has remained largely neglected, despite the long tradition of mythological research, the contemporary fashion for study of ancient eroticism and sexuality, and the great role they played in Greek and Roman mythology. It is likely that the traditions of this kind, due to their nature, have disappeared almost without a trace. The author conducts a preliminary review of the preserved, fragmentary evidence, which has not yet been examined together: Pompeian graffiti mentioning a sexual interpretation of the myth of the fight of Heracles and Geryon, epigrams from the Palatine Anthology, Roman literature and historiography, Christian literature, paintings from Pompeii and Herculaneum and elsewhere, representations on Roman pottery, gems, lamps and mirrors.

https://doi.org/10.14746/sppgl.2025.XXXV.1.5
PDF

Bibliografia

Achilleus Tatios, Opowieść o Leukippe i Kejtofoncie, przeł. R.K. Zawadzki, Częstochowa 2002.

Apulejusz, Metamorfozy albo złoty osioł, przeł. E. Jędrkiewicz, Warszawa 1976.

Arystoteles, Polityka, w: Dzieła wszystkie, t. I, przeł. L. Piotrowicz, Warszawa 2003.

Augustyn, Wyznania, przeł. Z. Kubiak, Warszawa 1982.

CIL – Corpus Inscriptionum Latinarum, Berlin 1863.

Cyceron, O naturze bogów, w: Pisma filozoficzne, t. I, przeł. W. Kornatowski, Warszawa 1960.

Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, przeł. I. Krońska, K. Leśniak, W. Olszewski, Warszawa 1984.

Gajusz Swetoniusz Trankwillus, Żywoty Cezarów, przeł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1987.

Justyn Męczennik, 1 i 2 Apologia, Dialog z Żydem Tryfonem, przeł. L. Misiarczyk, Warszawa 2012.

Kallimach, Przyczyny (Aítia), w: Dzieła poetyckie, t. II, przeł. A. Kotlińska-Toma, E. Żybert-Pruchnicka, Wrocław 2017.

Katullus, Poezje wszystkie, przeł. G. Frączak, A. Klęczar, Kraków 2013.

Klemens Aleksandryjski, Zachęta Greków, w: Apologie, przeł. J. Sołowianiuk, Warszawa 1988.

Ksenofont z Efezu, Opowieści efeskie, czyli o miłości Habrokomesa i Antii, przeł. L. Rychlewska, Wrocław 2006.

Lukian z Samosate, Dialog o tańcu, przeł. J.W. Reiss, Warszawa 1951.

Orygenes, Przeciw Celsusowi, z. 1–2, przeł. S. Kalinkowski, Warszawa 1977.

Petroniusz Arbiter, Satyricon, przeł. L. Wysocki, Kraków 2011.

Teognis, w: Liryka starożytnej Grecji, przeł. J. Danielewicz, Warszawa–Poznań 1996.

Terencjusz, Komedie, t. I: Dziewczyna z Andros, Za karę, Eunuch, przeł. E. Skwara, Warszawa 2005.

Tertulian, Apologetyk, przeł. J. Sajdak, Poznań 1947.

Audin, Jeancolas 1969: A. Audin, L. Jeancolas, Le médaillon des Amours de Mars et de Vénus, „Bulletins et Cahiers des Musées Lyonnais” IV (1969), z. 1, 181–183. DOI: https://doi.org/10.3406/bmml.1969.1505

Baccarin 2018: A. Baccarin, Archeologia dell’erotismo. Emergenza ed oblio dell’ars erotica greco romana, Roma 2018.

Beta 2007: S. Beta, Lysianassa’s Skills: Philodemus, Anth. Pal. 5.126 (= Sider 22), „The Classical Quarterly” LVII (2007), 312–314. DOI: https://doi.org/10.1017/S0009838807000353

Bruneau 1962: P. Bruneau, Ganymède et l’aigle: images, caricatures et parodies animales du rapt, „Bulletin de Correspondance Hellénique” 86 (1962), z. 1, 193–228. DOI: https://doi.org/10.3406/bch.1962.2309

Caballer González 2001: M.J. Caballer González, Un tebeo de la antigüedad: una nueva interpretación del texto latino del mosaico de Fuente Álamo, Puente Genil (Córdoba), „Faventia” XXIII (2001), z. 2, 111–127.

Cèbe 1966: J.-P. Cèbe, La Caricature et la parodie dans le monde romain antique des origines à Juvénal, Paris 1966.

Champlin 2011: E. Champlin, Sex on Capri, „Transactions of the American Philological Association”, CXLI (2011), z. 2, 315–332. DOI: https://doi.org/10.1353/apa.2011.0009

Champlin 2024: E. Champlin, Tiberius and His Age: Myth, Sex, Luxury, and Power, Princeton–Oxford 2024. DOI: https://doi.org/10.1515/9780691261591

Clarke 2007: J. Clarke, Looking at Laughter. Humor, Power, and Transgression in Roman Visual Culture. 100 B.C. – A.D. 250, Berkeley–Los Angeles 2007. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520929838

Daviault, Lancha, López Palomo 1987: A. Daviault J. Lancha, L.A. López Palomo, Un mosaico con inscripciones. Une mosaïque à inscriptions. Puente Genil (Córdoba), Madrid, 1987.

De Martino 1996: F. De Martino, Per una storia del ‚genere’ pornografico, w: La letteratura di consumo nel mondo greco-latino, eds. O. Peccere, A. Stramaglia, Cassino 1996, 293–341.

Domaradzki 2014: M.Z. Domaradzki, Chrysippus on the Hierogamy of Zeus and Hera, „Studia Philosophica Wratislaviensia” IX (2014), 7–12.

Fredrick 1995: D. Fredrick, Beyond the Atrium to Ariadne: Erotic Painting and Visual Pleasure in the Roman House, „Classical Antiquity” XIV (1995), z. 2, 266–288. DOI: https://doi.org/10.2307/25011023

Germany 2016: R. Germany, Mimetic Contagion: Art and Artifice in Terence’s Eunuch, Oxford 2016. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198738732.001.0001

Gladhill 2018: B. Gladhill, Tiberius on Capri and the Limits of Roman Sex Culture, „Eugesta” VIII (2018), 184–202. DOI: https://doi.org/10.54563/eugesta.479

Gómez Pallarés 1989: J. Gómez Pallarés, Sobre un mosaico con inscripciones en Puente Genil (Córdoba), „Myrtia: revista de filología clásica” IV (1989), 105–116.

Guay 2021: J.-F. Guay, Au-delà du cadre, un regard vers le ciel: Proposition de lecture de «l’ornement» et de la mosaïque de Ganymède de la Maison de Dionysos à Néa Paphos, Chypre, „Bulletin de Correspondance Hellénique” CXLV (2021), z. 1, 305–344. DOI: https://doi.org/10.4000/bch.1335

Hallett 1978: J.P. Hallett, Morigerari: Suetonius, Tiberius 44, „L’Antiquité Classique” XXXXVII (1978), z. 1, 196–200. DOI: https://doi.org/10.3406/antiq.1978.1897

Kwapisz 2009: J. Kwapisz, A Lesson for the King: Sotades’ Invective against Ptolemy (fr. 1 and 16 Powell) and Callimachus’ Epigram 1 Pfeiffer, „Symbolae Philologorum Posnaniensium Graecae et Latinae” XIX (2009), 85–94.

Mañas Romero 2012: I. Mañas Romero, El mosaico italicense de Hylas, „Romula” III (2012), 103–124.

Myerowitz 1992: M. Myerowitz, The Domestication of Desire: Ovid’s Parva Tabella and the Theater of Love, w: Pornography and Representation in Greece and Rome, ed. A. Richlin, New York–Oxford 1992, 131–157.

Panayotakis 2005: C. Panayotakis, Comedy, Atellane farce, and Mime, w: A Companion to Latin Literature, ed. S.J. Harrison, Malden 2005, 130–147. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470996683.ch10

Prioux 2011: É. Prioux, Parodie, humour et subversion dans les images inspirées de la vie et de l’oeuvre d’Homère, w: Homère revisité: parodie et humour dans les réécritures homériques, eds. B. Acosta-Hughes, C. Cusset, Y. Durbec, D. Pralon, Besançon 2011, 159–177.

Prioux 2019: É. Prioux, Des images irrévérencieuses dans la poésie et l’art auliques hellénistiques, „Camenae [L’Irrévérence dans les arts visuels et les descriptions de monuments (du VIe siècle av. J.-C. au XIIe siècle apr. J.–C.)]” XXIV (2019), 1–26.

Prioux 2021: É. Prioux, Sur les traces d’Antiphile d’Égypte: parodie, irrévérence et caricature dans l’art grec w: La Notion de caricature dans l’Antiquité. Textes et images, eds. A. Gangloff, V. Huet, C. Vendries, Rennes 2021, 71–89.

Rawson 1993: E. Rawson, The Vulgarity of the Roman Mime, w: Tria Lustra: Essays and Notes Presented to John Pinsent, Founder and Editor of Liverpool Classical Monthly by Some of Its Contributors on the Occasion of Its 150th Issue, eds. H.D. Jocelyn, H. Hurt, Liverpool 1993, 255–260.

Rosati 2013: G. Rosati, The Loves of the Gods: Literature as Construction of a Space of Pleasure, w: The Construction of the Real and the Ideal in the Ancient Novel, eds. M. Paschalis, S. Panayotakis, Groningen 2013, 89–103. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt13wwxqq.8

Sistakou 2011: E. Sistakou, Mock Epic in the Greek Anthology, w: Homère revisité: parodie et humour dans les réécritures homériques, eds. B. Acosta-Hughes, C. Cusset, Y. Durbec, D. Pralon, Besançon 2011, 193–210.

Stallsmith 1996: A. Stallsmith, Aporreta: Verbal and Ritual Obscenity in the Cults of Ancient Women, w: The Role of Religion in the Early Greek Polis. Proceedings of the Third International Seminar on Ancient Greek Cult at the Swedish Institute at Athens, ed. R. Hägg, Stockholm 1996, 67–74.

Vergados 2010: A. Vergados, Nicarchus AP 11.328 and Homeric Interpretation, „Mnemosyne” LXIII (2010), z. 3, 406–423. DOI: https://doi.org/10.1163/156852510X456165

Vucetic 2014: S. Vucetic, Roman Sexuality or Roman Sexualities? Looking at Sexual Imagery on Roman Terracotta Mould–made Lamps, w: TRAC 2013: Proceedings of the Twenty–Third Annual Theoretical Roman Archaeology Conference, King’s College, London 2013, eds. H. Platts, J. Pearce, C. Barron, J. Lundock, J. Yoo, Oxford 2014, 140–158. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvh1dwm3.13

Vucetic 2022: S. Vucetic, Roman Provincial Sexualities: Constructing the Body, Sexuality, and Gender through Erotic Lamp Art, „Journal of Social Archaeology” XXII (2022), z. 3, 1–19. DOI: https://doi.org/10.1177/14696053221109955

Walker 2018: S. Walker, La Maison de Vénus: une résidence de l’Antiquité tardive?, w: Volubilis après Rome. Les fouilles UCL/INSAP, 2000–2005, eds. E. Fentress, H. Limane, Leinden–Boston 2018, 38–50. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004371583_005

Walsh 2008: D. Walsh, Distorted Ideals in Greek Vase–Painting: The World of Mythological Burlesque, Cambridge–New York 2008.

White 2000: H. White, Further Textual Problems in Greek Poetry, „Orpheus” XXI (2000), 175–188.

Wiseman 2022: T.P. Wiseman, Catullan Questions Revisited, Cambridge 2022. DOI: https://doi.org/10.1017/9781009235761