“Opus oratorium”. Between rhetoric and acting in the Middle Ages
PDF (Język Polski)

Schlagworte

Poetics
middle ages
rhetoric
oratory
acting

Zitationsvorschlag

Bering, P. (2015). “Opus oratorium”. Between rhetoric and acting in the Middle Ages. Symbolae Philologorum Posnaniensium Graecae Et Latinae, 25(1), 81–89. https://doi.org/10.14746/sppgl.2015.XXV.1.6

##plugins.generic.netCreateArticleStatisticsPlugin.block.numberOfViews##: 169


##plugins.generic.netCreateArticleStatisticsPlugin.block.numberOfDownloads##: 140

Abstract

The following article deals with a possibility of finding some parallels between oratory art and staging. They are often hidden in a text structure, but also an old practice allows us to point many similarities between both arts. Some ancient, medieval treatises were chosen for the further analysis.
https://doi.org/10.14746/sppgl.2015.XXV.1.6
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Primary Sources

Anonimus 1952: Anonim tzw. Gall, Kronika czyli dzieje książąt i władców polskich, K. Maleczyński (ed.), Kraków 1952 (MPH, s.n., t. 2).

Brewiarz 1963: Brewiarz miłości. Antologia liryki staroprowansalskiej, oprac. Z. Romanowiczowa, Wrocław – Warszawa – Kraków 1963.

Cicero 1896: Marcus Tullius Cicero, De officis libri tres; für den Schulgebrauch, ed T. Schiche, Leipzig 18962.

Cicero 1967: Marcus Tullius Cicero, De l’Orateur, ed. E. Courbaud, Paris 19676.

Cicero 1980: Marcus Tullius Cicero, Orator, ed. R. Westman, Leipzig 1980.

Quintilianus 1970: Marcus Fabius Quintilianus, Institutionis oratoriae libri duodecim, t. 1–2,

recogn. brevique adnotatione critica instruxit M. Winterbottom, Oxford 1970 (reprinted 2005).

Butler: [An English translation by] H.E. Butler http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/

Texts/Quintilian/Institutio_Oratoria/home.html

Parisiana Poetria 1974: Johannes de Garlandia, The Parisiana Poetria of John of Garland, ed. With Introduction, transl., and notes by T. Lawler, New Haven – London 1974.

Rhet. Herr. 1964: Ad C. Herennium de ratione dicendi (Rhetorica ad Herennium), H. Caplan (ed.), London – Cambridge (Mass.) 1964.

Secondary sources

Balme 2002: Ch. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, Warszawa 2002 (Original title: Einführung in die Theaterwissenschaft, Berlin 20012).

Banaszkiewicz 2008: J. Banaszkiewicz, Gall jako historyk poważny, czyli dlaczego dzieje i Bolesława Chrobrego, i Bolesława Krzywoustego są prawdziwe i niegroteskowe, Przegląd Historyczny, 99 (2008), z. 3, 399–410.

Bec 1986: P. Bec, Troubadours, trouvèrs et espace Plantagenêt, Cahiers de civilisation médiévale Xe-XIIe siècles, 29 (1986), 9–14.

Bieber 1961: M. Bieber, The History of the Greek and Roman Theater, Princeton 1961.

Bonner 1949: S. F. Bonner, Roman Declamation in the Late Republic and Early Empire, Berkeley – Los Angeles 1949.

Brogi-Bercoff 1985: G. Brogi-Bercoff, «Teatralność» dziejopisarstwa renesansu i baroku, in: Publiczność

literacka i teatralna w dawnej Polsce, H. Dziechcińska (ed.), Warszawa – Łódź 1985, 187–203.

Brogi-Bercoff 1998: G. Brogi-Bercoff, Królewstwo Słowian. Historiografia renesansu i baroku w krajach słowiańskich, Izabelin 1998.

Dąbrówka 2004: A. Dąbrówka, Deklamacja w średniowiecznej teorii retorycznej i praktyce szkolnej, in: Problematyka tekstu głosowo interpretowanego, red. K. Lange, W. Sawrycki, P. Tański, Toruń 2004, 245–261.

Gacka 2011: D. Gacka, Elementy teatralne w XII- i XIII-wiecznych poetykach – rekonesans, in: Pogranicza teatralności, pod red. A. Dąbrówki, Warszawa 2011, 51–74.

Gaunt-Marshall 2005: S. Gaunt, J. Marshall, Occitan grammars and the art of troubadour poetry, in: The Cambridge History of Literary Criticism, t. 2, A. Minnis, I. Johnson (ed.), Cambridge 2005, 472–495.

Gindin 1990: S.I. Gindin, Byla li ritorika ‘donaučnoj’ teorej teksta, in: Tekst w kontekście, pod red. T. Dobrzyńskiej, Wrocław 1990, 7–32.

Glińska 2011A: K.A. Glińska, Między retoryką a teatrem. Teatralność komedii elegijnej w świetle teorii starożytnych i średniowiecznych, in: Pogranicza teatralności, pod red. A. Dąbrówki, Warszawa 2011, 75–99.

Glińska 2011B: K.A. Glińska, Pronuntiatio w wykładzie sztuki poetyckiej Gotfryda de Vinsauf, in: Studia rhetorica pod red. M. Choptianego, W. Ryczka, Kraków 2011, 41–54.

Gunderson 2003: E. Gunderson, Declamation, paternity, and Roman identity authority and the rhetorical self, Cambridge – New York 2003.

Guttner-Sporzyński 2010: D. von Guttner-Sporzyński, Gallus Anonymus, in: The Encyclopedia of the Medieval Chronicle, ed. R. G. Dunphy, Leiden – Boston 2010, t. 1, 659–660.

Jasiński 2008: T. Jasiński, O pochodzeniu Galla Anonima, Kraków 2008.

Kocur 2005: M. Kocur, We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie, Wrocław 2005.

Kopperschmidt 1990: Rhetorik. Zwei Bände, ed. J. Kopperschmidt, t. 1, Rhetorik als Texttheorie, Darmstadt 1990.

Lichański 1992: J. Lichański, Retoryka od średniowiecza do baroku. Teoria i praktyka, Warszawa 1992.

Liman 1973: K. Liman, Kilka uwag o topice w «Kronice Polskiej» Galla Anonima, Symbolae Philologorum Posnaniensium Graecae et Latinae, 1 (1973), 147–164.

Litteraria 2008: Litteraria Copernicana, 2 (2008).

Michałowska 1998: T. Michałowska, «Wędrowiec» i «nieśmiertelna sława» Galla Anonima, in: Mediaevalia i inne, Warszawa 1998, 49–69.

Michałowska 2007: T. Michałowska, Średniowieczna teoria literatury w Polsce. Rekonesans, Wrocław 2007.

Mühle 2009: E. Mühle, Cronicae et gesta ducum sive principum Polonorum. Neue Forschungen zum so genannten Gallus Anonymus, Deutsches Archiv für Erforschung des Mittelalters, 65 (2009). H. 2, 459–496.

Nicoll 1958: A. Nicoll, The Development of the Theatre, London 19584.

Ong 2001: W. J. Ong, Orality and literacy: the technologizing of the word, London – New York 2001.

Ruta-Rutkowska 2010: K. Ruta-Rutkowska, Metateatralność, metadramatyczność, metatekstowość w dramacie, Pamiętnik Literacki, 101 (2010), 113–138.

Schmidt 2006: J. C. Schmidt, Gest w średniowiecznej Europie, Warszawa 2006 (Original title: La raison des gestes dans l’Occident médiéval, Paris 1990).

Skwara 2001: E. Skwara, Historia komedii rzymskiej, Warszawa 2001.

Świontek 1999: S. Świontek, Dialog, dramat, metateatr. Z problemów teorii tekstu dramatycznego, Warszawa 19992.

Targosz 1980: K. Targosz, Gesta principum recitata. «Teatr czynów polskich władców» Galla Anonima, Pamiętnik Teatralny, 29 (1980), z. 2 (114), 141–178.

Wenta 2011: J. Wenta, Kronika tzw. Galla Anonima. Historyczne (monastyczne i genealogiczne) oraz geograficzne konteksty powstania, Toruń 2011.

Wiesiołowski 2006: J. Wiesiołowski, Repertuar Jurzyka, jokulatora księcia Władysława Odonica, in: Wielkopolska–Polska–Europa, pod red. J. Wiesiołowskiego przy współpracy J. Kowalskiego, Poznań 2006, 59–67.

Wojtowicz 2009: W. Wojtowicz, «Memoria» i uczta. Kilka uwag o założeniach ideowych kroniki Mistrza Wincentego, in: Onus Athlanteum. Studia nad Kroniką biskupa Wincentego, pod red. A. Dąbrówki i W. Wojtowicza, Warszawa 2009, 337–347.

Wojtowicz 2013: Tarda loquendi facultas – tożsamość tzw. Galla Anonima w kontekście listów i epilogów «Gestów», Pamiętnik Literacki 104 (2013), z. 3, 5–38.

Dictionaries

Du Cange 1863: Glossarium mediae et infimae Latinitatis, ed. Du Cange, Niort 1863sqq.

Forcellini 1940: Lexicon totius Latinitatis, ed. Ae. Forcellini, Patavii 1940sqq.

Niermeyer 2001: Mediae Latinitatis lexicon minus, ed. J. F. Niermeyer, Leiden 2001.

Plezia 1998: Słownik łacińsko-polski, ed. M. Plezia, Warszawa 19982.