Abstrakt
This article is a voice in understaning the problem of Spanish «dis-exile» from a perspective shown by Maria Zambrano. In her various writings one can follow a strict line of her philosophical thinking dedicated to the individual and historical consciouseness that an exiled person can recover when he/she starts his/her journey to an unknown future: his/her soul is crossed by signs of centuries. That is why an exile, and dis-exile as its consequence, can become an apparent contra-diction: the fact of being deprived of a common and obvious reality lets reach one's origins of identity. Maria Zambrano herself was exilied for forty five years between 1939 and 1984 and this experience became an essential dimension of her life.
Bibliografia
Abellán , J. L. (2001), El exilio como constante y como categoría. Madrid: Biblioteca Nueva. Colección Ensayos.
Andújar, M., Risco A. (1976), Crónica de ta emigración en las revistas, en José Luis Abellán (ed.). El exilio español de 1939. Madrid: Taums, vol. til.
Kołakowski, L. (11.10.1985), On Exile, en Times Uterary Supplemenl. Aquí me sirvo de la traducción hecha al polaco por Marcin Borowicz. O wygnaństwie. Editado por una editorial clandestina polaca y sin datos bibliográficos.
León, M. T. (1970), Memoria de melancolía. Buenos Aires: Losada.
Lukács, G. (1968), Teoria powieści. Traducción de Jan Guślicki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Biblioteka Krytyki Współczesnej.
Machno , W. (2003), Wędrowcy. Traducción al polaco de Andrzej Nowak. Poznań: Bonami, 7. [la trad. del polaco al castellano es dc la autora].
Naharro-Calderón , J.M. (Coord.) (1991), El exilio de las Españas de i 939 en las Amiricas: ¿Adonde fiie la canción? Barcelona: Anlhropos. Col. Memoria Rota, Exilios y Heterodoxias, Serie Estudios.
Zambrano, M. (1964), El hombre ante su historia, en Educación, 12. Puerto Rico: Publicación del Departamento de Instrucción Pública, 11-17.
Zambrano, M. (1986), La tumba de Antígona, en Senderos. Barcelona: Editorial Anthropos. Col. Memoria Rota, Exilios y Heterodoxias.
Zambrano, M. (1968), El exilio, alba interrumpida, en Turia. Revista cultura!, 9. Teruel.
Zambrano, M. (1989a), Discurso de ta entrega del Premio Cervantes, en María Üambrtmo. Premio de Literatura en Lengua Castellana «Miguel Cervantes» 1988. Barcelona: Anthropos. Ministerio de Cultura, Dirección General del Libro y Bibliotecas, 53-62.
Zambrano, M. (1989b), Delirio y destino (Las viente años de una española), Madrid: Mondadori.
Zambrano, M. (1990), Los Bienaventurados. Madrid: Ediciones Siruela.
Zambrano, M. (1993), La razón en la sombra. Antología del Pensamiento de María Zambrano. Edición a cargo de Jesús Moreno Sanz. Madrid: Ediciones Siruela.
Zambrano, M. (1995), Las palabras del regreso. Edición y presentación de Mercedes Gómez Blesa. Salamanca: Amarú Ediciones.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).