Abstrakt
This article compares verbal usage in two groups of Mexican children: one of third graders and the other of sixth graders. The empirical base is a sample of more than 3,800 compositions collected from primary schools all over the country. The verbs of each of the groups were obtained and categorized with respect to their meaning as perceptible and non-perceptible. More specifically, the verbs were sorted into reference sets including body and needs, psychological attributes, interpersonal relations, occupations and others. Based on these classifications, statistically significant semantic differences among younger and older children were established.
Bibliografia
Ávila, R. (1988), Análisis de textos escritos en población escolar mexicana, en A. Ardila y F. Ostrosky-Solís (eds.), Lenguaje oral y escrito, México: Trillas, 194-206.
Ávila, R. (1992), Ortografía española: estratificación social y alternativas. Nueva Revista de Filología Hispánica, XL/2, 649-672.
Ávila, R. (1997), SociosemánCica: referentes verbales y estratificación social en el español de México. Zeitschrift für romanische Philologie, 113/2, 208-242.
Ávila, R. (1999), Estudios de semántica social, México: El Colegio de México (COLMEX).
Brunner, J. S. (1987), Le développement de l ’énfant. Savoirfaire, savoirdire. Trad. par M. Deleau ct al., Paris: PUF.
DEUM (1996), Dicckmario del español usual en México, dir. L. F. Lara, México: COLMEX.
DIME (2003), R. Ávila con la colaboración de G. Aguilar, Diccionario inicial del español de México, México: Trillas.
Lara L. F. y Ham Chande R. (1979), Base estadística del Dkcit>nario del español de México, en L. F. Lara, R. Ham Chande e I. García Hidalgo, investigaciones lingüísticas en lexicografía, México: COLMEX, 5-39.
LEES (2000), LEES (le c to r y escritor), México: COLMEX - Instituto Nacional para la Educación de los Adultos. [Programa de cómputo para análisis de textos].
Piaget, J. (1995), Sets estudios de psicología, Bogotá: Editorial Labor.
Vygotsky, L. S. (1964), Pensamiento y lenguaje, teoría del desarrollo cultural de las Junciones psíquicas, trad. María Margarita Rotger, Argentina: Editorial Lautaro.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).