Abstrakt
This article tries to justify an extended typology of the category "affected object1, analyzed by applying prototypical features and compared to other well-known versions (Anderson, 1977; Roberts, 1987 or Demonte, 1991). These data allow us to reflect about some combinatorial characteristics of Spanish verbs containing affected arguments in their argument structures, e. g. telicity of constructions (Tenny, 1987) or affectedness constraints (Jaeggli, 1986).
Bibliografia
Anderson, M. (1977), NP P re-Posing in Noun Phrases, NELS, 8, 12-21.
Báez, V. (2002), Desde et hablar a ta lengua: Prolegómenos a una teoría de la sintaxis y la semántica textual y oracional. Málaga: Agora.
Campos, H. (1999), Transitividad e intransitividad, en 1. Bosque y V. Demonte (eds.), Gramática descriptiva de la Lengua Española. Madrid: Espasa-Calpe, 1519-1574.
Chafe, W. L. (1970), Meaning and the structure o f language. Chicago: Chicago University Press.
Cuartero, J. (2000), Algunas consideraciones sobre la agentividad en español. Anuario de Estudios Filológicos, XXIII, 65 76.
Cuartero, J. (2003), Clases aspectuales y perífrasis resultativas en español, en M. Emsel y A. Hellfayer (eds.), Brückenschlag. Gerd Wotjak zum 60. Geburtstag. Frankfurt: Lang, 55-62.
Cuartero, J. (en prensa), Cosas que se hacen.' Esquemas sintáctico-semánticos agentives en español. Frankfurt: Lang.
Demonte, V. (1991), Detrás de la palabra. Madrid: Alianza.
Devis, P. P. (2001), Fundamentos teóricos básicos de morfología y semántica oracionales. Málaga: Agora.
Doron, E. y M. Rappaport-Hovav (1991), Affectedness and Extemalization. NELS, 21, 81-94.
Fagan, S. (1988), The English Middle. Linguistic Inquiry, 19, 181-203.
Felíbaum, Ch. y A. Zribi-HerLz (1989), La construction moyenne en français et en anglais: étude de syntaxe e t de sémantique comparées. Recherches Linguistiques à Vincennes, 18, 19-57
Fillmore, Ch. (1968), The case f o r case, en E. Bach y R. T. Harms (eds.), Universals in linguistic theory. London-New York: Holt, Rinehart & Winston, 1-88.
Jaeggli, O. (1986), Passive. Linguistic Inquiry, 17, 587-622.
Langacker, R. L. (1991), Foundations o f Cognitive Grammar: Descriptive Application. Stanford: Stanford University Press.
Mendikoetxea, A. (1999), Construcciones inacusativas y pasivas, en I. Bosque y V. Démonté (eds.) Gramática descriptiva de la Lengua Española. Madrid: Espasa-Calpe, 1575-1630.
Roberts, I. (1987), The Representation o f Implicit and Delheniatized Subjects. Dordrecht: Foris.
Tenny, C. L. (1987), Grammatical)zing Aspect and Affectedness. Cambridge: MIT.
Tenny, C. L. (1994), Aspectual Roles and the Syntax-Semantics Interface. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Zubizarreta, M. L. (1985), The Relation between Morphophonology and Morphosynlax: The Case of the Romance Causatives. Lingustic Inquiry, 16, 247-289.
Zubizarreta, M. L. (1987), Levels o f representation in the lexicon and in syntax. Dordrecht: Foris.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).