Abstrakt
The aim of this paper is to specify some of the relations between modal domain and aspect. In French, verbal aspect is strictly linked to the past tense. That is why we propose an analysis of sentences with pouvoir in passe compose. Several typological-grammatical categories implicated in the modal interpretation are examined. Thus, considerable restrictions on person, interrogation or semantic property of the verb are identified in the functioning of the two main types of modality, deontic and epistemic.Bibliografia
Bannour, A., (1986), Recherches sur les structures modales dans le système verbal, Tunis, Université de Tunis, 375 p.
Boissel, P. et al., (1989), Paramètres énonciatfis el interprétations de «pouvoir», Langue française, n° 84, Paris, Larousse, pp. 25-69.
Borillo, A., (1991), De la nature compositionnelle de l'aspect. Travaux de linguistique et de philologie, 29, Strasbourg-Nancy, pp. 97-102.
Cohen, D., (1989), L'aspect verbal, Paris, PUF.
Comrie, B., (1976), Aspect, Cambridge University Press, p. 27.
Culioli, A. et Paillard, D., (1987), A propos de l'alternance imperfectif/perfectif dans les énoncés impératifs. Revue des Etudes slaves, LIX/3, pp. 527-533.
Franckel, J.-J., (1989), Etude de quelques marqueurs aspectuels du français, Genève, Librairie Droz, 473 p.
Fuchs, G., (1991), (sous la direction de), Les types de procès, vol. 28, Serie Actes et colloques, Paris, Klincksieck.
Geerts, W. et. Melis, L., (1976), Remarques sur le traitement des modalités en linguistique, Langages 43, pp. 108-115.
Gosselin, L., (1996), Sémantique de la temporalité en français, Louvain-La-Neuve, Duculot, 291 p.
Holvoet, A., (1989), Aspekt a modalność, Wrocław, Ossolineum, 175 p.
Huot, H., (1974), Le verbe 'devoir': étude synchronique el diachronique, Paris, Klincksieck, 194 p.
Kleiber, G., (1983), L'emploi 'sporadique' du verbe «pouvoir» en français, in: David J. et Kleiber G. eds, La notion sémantico-logique de modalité, Paris Klincksieck, pp. 183-203.
Kronning, H., (1996), Modalité, cognition et polysémie: sémantique du verbe modal 'devoir’, Upsala, Acta Universitatis Upsallensis, 200 p.
Kuszmider, B., (1999), Aspect, temporalité et modalité en français et en polonais: étude contrastive, Paris, Ophrys, 294 p.
Kuszmider, B., (2000), La modalité temporalisée: quelques aspects du verbe «devoir», Scolia 13, Université Marc Bloch de Strasbourg,
Mellet, S., (1988), Temps, mode, aspect: de l'unicité des catégories verbales. Information Grammaticale 38, pp. 16-18.
Paillard, D., (1978), Voix e t aspe ct en russe contemporain, Paris, Institut d'Etudes Slaves.
Paillard, D., (1988), Aspect et modalité. A propos de l'alternance perfectif/imperfectif dans les énoncés modaux. Revue des Etudes slaves, LX/1, pp. 65-74.
Palmer, F.R., (1986), Mood and Modality, Cambridge, Cambridge University Press, 225 p.
Sueur, J.-P., (1977), Quantificateurs et modalités. Langages, n° 48, Paris, Didier-Larousse, pp. 84-99.
Sueur, J.-P., (1979), Une analyse sémantique des verbes «devoir et pouvoir». Le français moderne, n° 2, pp. 97-120.
Tasmowski, L. et Dendale, P., (1994), 'Pouvoir', un marqueur d'evidentialite, Langue française 102, Paris, Larousse, pp. 41-55.
Vendler, Z., (1967), Verbs and times, Linguistics and Philosophy, Ithaca, NY, Comell University Press, pp. 97-121.
Voguéde, S. (1989), Discret, dense, compact: les enjeux énonciatifs d'une typologie lexicale, in: La notion de prédicat, coll. ERA 642, Université de Paris 7, pp. 1-37.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).