Abstrakt
The present work is a study of the clinic fantastic literature in the short stories by one of the most famous 19th century authors Guy de Maupassant. In 19th century the tendency to reject the traditional fantastic literature consisting in unexpected and sudden interference of the supernatural powers into the real world.
Bibliografia
Bancquart M.-C. (1976), Le Horla et autres contes cruels et fantastiques de Maupassant, Classique Garnier, Paris, pp. 357.
Bernard J.-L. (1977), Dictionnaire de l’insolite et du fantastique, Éditions du Dauphin, Paris, pp. 418.
Calmeil L.-F. (1845), De la folie , Baillière, Paris, pp. 500.
Castex P.-G. (1994), Le conte fantastique en France de Nodier à Maupassant, José Corti, Paris, pp. 466.
Dentan M. (1976), Le Horla ou le vertige de l’absence in: Études de lettres, Lausanne, pp. 108.
Dumesnil R. (1933), Guy de Maupassant, Armand Colin, Paris, pp. 246.
Forestier L. (1974-1979), Contes et nouvelles de Maupassant, t. II, La Pléiade, Gallimard, Paris, pp. 1766.
Freud S. (1933), Essais de psychanalyse appliquée, (E.P.A.) Gallimard, Paris, pp. 279.
Herp J. van (1985), Fantastique et mythologies modernes. Édition Rectol. Verso, Bruxelles, pp. 429.
Malrieu J. (1992), Le fantastique. Hachette, Paris, pp. 160.
Mansay (1901 VII 30), L'intermédiaire des chercheurs et des curieux.
Maupassant G. de (1974), Contes et nouvelles, t. II, Nouveaux Classiques Larousse, Paris, pp. 159.
Maupassant G. de (1983), Contes étranges. Collections - Promesses, Éditions d’Antan, Varsovie, pp. 286.
Maupassant G. de (1984), Le Horla et autres contes d'angoisse. Flammarion, Paris, pp. 254.
Maupassant G. de (1989), La petite Roque et autres histoires criminelles. Flammarion, Paris, pp. 316.
Ponnau G. (1987), La fo lie dans la littérature fantastique, CNRS, Paris, pp. 355.
Ruyer R. (1952), La nature du psychique in: Revue de métaphysique et de morale, n° 1, pp. 252.
Vax L. (1970), Art et littérature fantastiques, Presses Universitaires de France, Paris, pp. 128.
Vax L. (1987), La séduction de l’étrange. Presses Universitaires de France, Paris, pp. 313.
Vial A. (1954), Maupassant et l’art du roman, Nizet, Paris, pp. 268.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).