Abstrakt
This study focuses on classroom interaction during a geography lesson for 2nd year students in a French Secondary School. It deals with two phenomena: (i) the multi-participant organisation of this interaction; (ii) its task-oriented nature. In the turn, two issues are raised on the one hand, the role played in the interaction by the context of work with its written and pictorial artefacts and^ on the other hand, the various types of activities carried out by the teachers and the students. The teacher is the only one who knows the ultimate aim of the communicative event which he has planned with precision beforehand in a written form and which he effectuates through successive stages by presenting documents used to channel the students’ participation. This leads to students’ participating in diverse tasks which are not only didactic but furthermore (micro-)social. The synchronisation between the teacher’s acts and those of the students is ensured through the (ethno-) methods developed during their previous school experience and is specifically materialised, in a recurrent way, into the form of ternary pedagogical exchanges.
Bibliografia
Blanche-Benveniste C. (1997), Approches de la langue parlée en français, Ophrys.
Bouchard R. (1980) (avec M. Dabène), Liaison langage-activité d’éveil dans des classes de l’école élémentaire comportant une proportion variable d’enfants étrangers, (ronéoté) Grenoble III CDF, pp. 7-58.
Bouchard R. (1983), Les échanges langagiers en classe de mathématiques, in: Petitjean A., Romian H. (réd.) Actes du 2° Colloque International de Didactique et Pédagogie du Français Langue Maternelle, Paris, INRP pp. 204-225.
Bouchard R. (réd.) (1984a), Interactions: l’analyse des échanges langagiers en classe de langue, ELLUG, Grenoble, pp. 73-110.
Bouchard R. (1984b), De l’analyse conversationnelle à l'évaluation de l'oral en classe. Le Français dans le Monde n° 186.
Bouchard R. (1988), La conversation palimpseste, in: Cosnier J., Kerbrat-Orecchioni C. (réd.) Échanges sur la conversation, Ed. du CNRS, pp. 105-122.
Bouchard R. (1996), La réalisation orale des discours de spécialité: Procédés de mise en discours et problèmes de réception en L2, in: Duda R. (ed.) Pré-Actes du Colloque Anefle-Crapel «Compréhension et expression orales en langue étrangère», Crapel, Nancy, Mars 1996.
Bouchard (1998), Le dialogue pédagogique: unités pragmatiques et procédés énonciatifs, Cahiers de Praxématique (à paraître), Université de Montpellier.
Bouchard R. (à paraître), Production du sens, (inter)actions praxéologiques et contextes, Actes dû XVIe Congrès International des Linguistes, Paris, juillet 1997.
Calvé P. (réd.) (1991), L'immersion au Canada, ELA, n° 82.
Coulon A. (1994), Ethnométhodologie et éducation, PUF.
Coulthard M. (1998), in: S. Cmerjrkova (et al.) (réd.) Dialogue Analyse VI, Proceedings of the 6th Conference, Prague 1996, Max Niemeyer Verlag, Tübingen.
Dabène L. (et al.) (1990), Rituels en classe de langue, Hatier.
Fr ançoi s F. (1990), Heurs et malheurs de la communication inégale, Delachaux et Niestlé.
Kerbrat-Orecchioni C. (1990), Les interactions verbales, t. 1, A. Colin.
Kerbrat-Orecchioni C., Pl ant in C. (réd.) (1994), Le trilogue, PUL.
Lahire B. (1993), Culture écrite et inégalités scolaires: sociologie de l ’«échec scolaire» à l'école primaire, PUL.
Mondada L. (1995), Analyser les interactions en classe: quelques enjeux théoriques et repères méthodologiques, Tranel, n° 22, Neuchtel, pp. 55-89.
Roulet E. (et al.) (1995), L’articulation du discours en français contemporain, P. Lang.
Sinclair H., Coulthard M. (1975), Towards discourse analysis, Routledge & Kogan.
Vion R. (1992), La communication verbale. Analyse des interactions, Hachette.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).