Abstrakt
The author’s aim is to study understanding of text as process, within text linguistics, with consideration of the main factors which condition it. The author concentrates her attention mainly on the phenomenon of the reader’s constant referring to the text which he interprets to the information previously acquired by him.
Bibliografia
Adam, J-M., (1992), Les textes: types et prototypes, Paris, Nathan.
Barthes R., (1964), Structure du fait divers, In: Essais critiques, Paris, Seuil, p. 188-197.
Cervenka M., (1974), O tematycznym następstwie, In: M. R. Mayenowa, Tekst i język. Problemy semantyczne, Wrocław, Ossolineum, p. 85-97.
Charolles, M., (1989), Coherence as a Principle in the Regulation of Discourse Production, In: W. Heydrich et al. (eds.), Connexity abd Coherence. Analysis of Text and Discourse, Berlin, New York: W. de Gruyter, p. 5-15.
Coirier P., Gaonac’h D., Passerault J-M., (1996), Psycholinguistique textuelle. Approche cognitive de la compréhension et de la production des textes, Paris, Armand Colin.
Danes F., (1974), Semantyczna i tematyczna struktura zdania i tekstu, in: M. R. Mayenowa, Tekst i język. Problemy semantyczne, Wrocław, Ossolineum, p. 23-40.
Denhière G., Baudet S., (1992), Lecture, compréhension de texte et science cognitive, Paris, PUF.
De Mulder W., (1994), La «création du monde» par l’article défini. Le, marqueur évidentiel?, Langue Française 102, p. 108-120.
Dijk Van, T. A., Kintseh W., (1983), Strategies of Discourse Comprehension, New York, Academic Press.
Dubois D. (ed.), (1993), Sémantique et cognition. Catégories, prototypes, typicalité, Paris, CNRS Editions.
Ducrot, O., (1980), Les échelles argumentatives, Paris, Minuit.
Goffman, E., (1974), Frame Analysis. An Essay of the Organisation of Experience, traduction française: Les cadres de l’expérience, 1991, Paris, Minuit.
Grice, H. P., (1975), Logic and Conversation, in: P. Cole, J. L. Morgan (eds.), Syntacs and Semantics. Vol. 3: Speech Acts, New York: Academic Press, 41-58.
Grize, J-B., (1981), Pour aborder l’étude des structures du discours quotidien, Langue Française 50, p. 8-23.
Kerbrat-Orecchioni, C., (1980), Enonciation de la subjectivité dans le langage, Paris, Arman Colin.
Kleiber G., (1994), Contexte, interprétation et mémoire: approche standard vs cognititve, Langue Française 103, p. 9-22.
Klemensiewicz Z., (1982), O syntaktycznym stosunku nawiązania, in: A. Kałkowska (éd.), Składnia, stylistyka i pedagogika językowa. Warszawa, PWN.
Miczka E., (1992), Les mécanismes sémantiques et rhétoriques de la coherence du commentaire politique, Katowice, Editions de l’Université de Silésie.
Miczka, E., (1993), Les structures supraphrastiques dans le texte: procédures et analyses, Neophilologica 9, p. 41-60.
Miczka E., (1996), Inférences dans la construction d’une représentation textuelle. Sur l’exemple d’un texte publicitaire, in: K. A. Sroka (ed.), Kognitive Aspekte der Sprache, Linguistische Arbeiten 360, Tübingen, Niemeyer, p. 181-187.
Petofi J., (1985), Procedural Aspects of Text Interpretation, in: E. Sozer (ed.): Text Connexity, Text Coherence. Aspects, Methds, Results, Hamburg: H. Buske, p. 176-188.
Werlich E., (1976), A Text grammar of English, Heidelberg.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).