Abstrakt
The present study examines texts about computer viruses from French, Spanish and German popular scientific journals. The first part of the paper shows how these texts make systematic use of concepts and expressions drawn from other domains of discourse. The second part of the paper focusses on a subgroup of the linguistic means employed, i.e. metaphorical expressions, and discusses their functions in the texts under discussion. These functions can be assigned to two groups, in that they either mediate new information or make the message more effective on the rhetorical level. The paper concludes with a discussion of some writer strategies used for activating other semantic domains as a prerequisite for achieving a particular rhetorical effect.
Bibliografia
Biere, B. U., Liebert , W.-A. (éd.) (1997), Metaphern, Medien, Wissenschaft. Z ur Vermittlung der AIDS-Forschung in Presse und Rundfunk, Opladen.
Diccionario manual e ilustrado de la lengua española, (41989), Madrid.
Dobrovol’skij, D. (1997), Metaphernmodelle und Idiome in mündlichen Fach- und Vermittlungstexten. Eine exemplarische Analyse zum Thema AIDS, dans: Biere, B. U., Liebert, W.-A. (éd.), 148-179.
Duden-Das große Wörterbuch der deutschen Sprache in acht Bänden. 2., völlig neu bearb. u.erw. Aufl., Mannheim et al. 1995.
Fernández-Sánchez, M. (1990), Comprendere interpretarun discurso de imitación sobreel discurso de divulgación científica, dans: Le langage et l’homme 25: 284-291.
Fillmore, Ch. J. (1985), Frames and the Semantics of Understanding, dans: Quaderni di semántica VI. 2, 222-254.
Gentner, D., Gentner, D. R. (1983), Flowing Waters or Teeming Crowds: Mental Models of Electricity, dans: Gentner, D., Stevens, A. L. (éd.), 99-129.
Gentner, D., Stevens, A. L. (éd.) (1983), Mental Models, Hillsdale, N.J. et al.
Jeanneret, Y. (1994), Ecrirela Science. Formes et enjeux de la vulgarisation, Paris.
Kieras , D., Bovair, S. (1984), The Role of a Mental Model in Learning to Operate a Device, dans: Cognitive Science 8: 255-273.
Koller, W. (4 1992), Einführung in d ie Übersetzungswissenschaft, Heidelberg/Wiesbaden.
Lakoff, G. (1987), Women, Fire, and Dangerous Things. What Categories Reveal about the Mind, Chicago-London.
Lakoff, G., Johnson, M. (1980), Me taphors We Live By, Chicago-London [trad, française: Lesm étaphores dans lavie quotidienne, Paris 1985],
Landheer, R. (éd.) (1994), Les figures de rhétorique et leuractu a lité en linguistique, Langue française 101.
Leech, G. N. (1974), Semantics, Harmondsworth.
Loffler-Laurian, A.-M. (1994), Réflexions su r la métaphore dans les discours sc ientifiques de vulgarisation, dans: Langue française 101, 72-79.
Moirand, S. et al. (éd.) (1994), Parcours linguistiques de discours spécialisés. Colloque en Sorbonne les 23-24-25 septembre 1992, Bern et al.
Mortureux, M.-F. (1994), Comment peut-on définir la propriété d’un mot? Dans: Moirand, Sophieet al. (éd.), 3-10.
Platen, Ch. (1997), ‘Ökonymie’. Zur Produktnamenlinguistik im Europäischen Binnenmarkt, Tübingen.
Sabban, A. (sous presse), Me taphernfe lder in Texten zum Computervirus - Eine vergleichende Untersuchung zu den Sprachen Deutsch, Französisch und Spanisch. Dans: Börner, Vogel (éd.), Kontrast und Ä quivalenz. Tübinger Beiträge zur Linguistik, Tübingen.
Simons, P.R.J. (1984), Instructing With Analogies, dans: Journal of Educational Psychology 76: 513-527.
Varela, F. J. (1991), Der Körper denkt. Das Immunsystem und der Prozeß der Körper-Individu ierung, in: Gumbrecht, H. U., Pfeiffer, K. L. (éd.), Paradoxien, Dissonanzen, Zusammenbrüche. Situationen offener Epistemologie, Frankfurt/Main, 1 21-1 Ah.
Weinrich, H. (1976), Münze und Wort. Untersuchungen an einem Bildfeld, dans: Weinrich, H., Sprache in Texten, Stuttgart, 276-290.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).