Abstrakt
The article presents some notes about the nature of the magic realism that can become useful to formulate a homogeneous definition of the concept. The basic differences between the concepts of magic realism and “lo real maravilloso” of Alejo Carpentier are also exposed. Those terms are frequently erroneously equalled by the critics which generates a terminological confusion that should be cleared. The magic realism is presented as an aesthetic term whereas “lo real maravilloso” is considered as an ontological term, which constitutes the main difference between them.
Bibliografia
Anderson Imbert, E. (1976), El realismo mágico y otros ensayos, Monte Avila Editores, Caracas.
Barroso VIII, J. (1977), „Realismo má g ico” y „Lo real maravilloso” en „El reino de este mundo " y „El siglo de las luces", Miami - Florida, Ediciones Universal, 1977.
Bautista Gutiérrez, G. (1991), Realismo mágico, cosmos latinoamericano. Teoría y práctica. Editorial América Latina, Santafé de Bogotá, D.C.
Ben-Ur, L. E ., El realismo mágico en la crítica hispanoamericana, Journal of Spanish Studies, Winter 1976.
Blackwell, F.H. (1985), The Game of Literature. Demithification and Parody in Novéis of Gonzalo Torrente Ballester, Albatros Hispanofilia, Valencia.
Bravo, J. A. (1984), Loreal maravilloso en la narrativa latinoamericana actual.
Carpentier, A. (1967), El reino de este mundo, (Prólogo). Compañía General de Ediciones, México.
Chanady, A. B. (1985), Magical Realism and the Fantastic. Resolved versus Unresolved Antinomy, Garland, New York-London.
Chiampi, I. (1983), El realismo maravilloso, Monte Ávila, Caracas.
Flores, Á., Magic Realism in Spanish American Fiction, Hispania, XXXVIII, mayo 1955.
González Echeverría, R., Isla a su vuelo fugitiva - Carpentier y el realismo mágico, Revista Iberoamericana, vol. 40, n° 86, jan.-marzo 1974.
Leal, L., El realismo mágico en la literatura hispanoamericana, Cuadernos Americanos, CLIII, julio-agosto 1967.
Llorena, A. (1997), Realismo mágico y lo real maravilloso: una cuestión de verosimilitud, Hispámerica, Univ. de Las Palmas de Gran Canaria.
Márquez Rodríguez, A. (1982), Lo barroco y lo real maravilloso en la obra de Alejo Carpentier, Siglo XXI Editores, México.
Mena, L. I., Hacia una formulación teórica del realismo mágico, Bulletin Hispanique, LXXVII, 3-4, 1975.
Mentón, S. (1983), Magic Realism Rediscovered, 1918-1981, Philadelphia, The Art Alliance Press.
Rodríguez Monegal, E., Alejo Carpentier: lo real maravilloso en „El reino de este mundo”, Revista Iberoamericana, 37, 1971.
Roh, F., Realismo mágico: problemas de la pintura europea más reciente de Franz Roh, trad. Francisco Vela, Revista de Occidente, XVI, junio 1927.
Sánchez Ferrer, J. L. (1995), Realismo mágico: génesis de un concepto equívovo. Universidad Autónoma Madrid, - tesis inédita.
Sánchez Napoleón, N., Loreal maraviloso americano o la americanización del surrealismo, Cuadernos Americanos, 4, vol. CCXIX, julio-agosto 1978.
Stawicka-Pirecka, B . (1993), La estética del surrealismo y lo „real-maravilloso" en „El reino de este mundo" de Alejo Carpentier, Poznañ Literary Papers, 1, Adam Mickiewicz University Press, Poznañ.
Valbuena Briones , A., Una cala en el realismo mágico, Cuadernos Americanos, 164, sept.-oct. 1969.
Volek, E., Realismo mágico: notas sobre su génesis y naturaleza en Alejo Carpentier, Nueva narrativa hispanoamericana, 3, 1973.
Volek, E., Alejo Carpentier y la narrativa latinoamericana actual (dimensiones de un „relismo mágico"), Cuadernos Hispanoamericanos, 296, febrero 1975.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).