Abstrakt
Transtextuality is the first principle o f Albert Cohen’s writing. The author of this paper is trying to reveal the function on the combination of two aspects of transtextuality (external and internal) in generating multiple interpretations of Cohen’s novels. To illustrate this problem the author presents one of the narrative strategies in Albert Cohen’s prose: “transtextual mise en abyme”, applied to Tolstoy’s novel Anna Karenina. This notion refers to the combined effect of transtextual processes (from implicit mention to allusion to travesty) and mise en abyme. The fiction of Anna Karenina transformed by one of Cohen’s heroes, Mangeclous in the eponym novel and in Les Valeureux, is a travesty. Nevertheless if the reader examines this process in an intratextual perspective, he realizes that this transformation is at the same time, because in the travesty of Tolstoy Cohen’s own text (Belle du Seigneur) is mirrored. Thus Karenina’s story in Mangeclous and Les Valeureux is a prolepsis of the fiction of Belle du Seigneur.
Bibliografia
ROMANS DE COHEN ET DE TOLSTOl
Cohen A. (1986), Belle du Seigneur, Gallimard, Bibliothèque de la Plèiade, Paris.
Cohen A. (1993), Oeuvres, Gallimard, Bibliothèque de la Plèiade, Paris.
Tolstoi L. (1960), Anna Karénine, trad. par Mongault H., Librairie Generale Française.
OUVRAGES SUR ALBERT COHEN
Goitein-Galperin D. (1982), Visage de mon peuple, Nizet, Paris.
Goitein-Galperin D. (1995), Deux discours de seduction: «Manèges» et «Manoeuvres», Cahiers Albert Cohen No 5, septembre 1995, pp. 103-124.
Kaufamann J. (1995), Portrait de Mangeclous en lecteur recalcitrant, Actes de Colloque International du Centenaire d’Albert Cohen: Amiens, 6-7 septembre 1995, Roman 20-50, 1997, pp. 203-210.
Schaffner A. (1995), La théorie de l'amour dans les romans d’Albert Cohen, un heritage stendhalien?, Cahiers Albert Cohen No 5, septembre 1995, pp. 83-102.
Stolz C. (1994), La Polyphonie dans Belle du Seigneur d”Albert Cohen. Pour une approche sémiostylistique, thèse de Nouveau Doctorat, sous la direction de M. Molinié, Paris IV.
Weir J. (1997), Ecriture et réécriture: une lecture des romans d’Albert Cohen, these, The University of New South Wales.
Zard Ph. (1992), De Cervantes à Cohen. Donquichottisme et littérature dans l’oeuvre de Cohen, Cahiers Albert Cohen No 2, septembre 1992, pp. 45-64.
Zard Ph. (1995), La Fiction de l’Occident. La figuration romanesque de l’Occident dans des oeuvres de Thomas Mann (Der Zauberberg), Franz Kafka (Der Verschollene, Das Schloss) et Albert Cohen (Solai, Mangeclous, Belle du Seigneur, Les Valeureux), (1995), thèse de Nouveau doctorat, sous la direction de M. Chevrel, Paris IV.
OUVRAGES DE THÉORIE LITTÉRAIRE
Dällenbach L. (1977), Le récit spéculaire, essais sur la mise en abyme, Le Seuil, Paris.
Genette G. (1982), Palimpsestes, Le Seuil, (réédition de 1992, coll. Points).
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).